Hej! Vi overvejer at bygge et terrassegelænder med stående ribber, f.eks. 28*45mm ribber og stolper 90*90cm. Vi tænkte at bore huller gennem ribben og træde den over jernrøret, som går mellem stolperne. Derefter sætte korte plastikrørsstykker mellem ribberne som mellemrum, så ribberne holdes på plads. Er dette muligt? Vil træet begynde at bøje sig og blive grimt? Jeg vil have et smukt terrassegelænder for indsyn, som er pænt fra begge sider. Lånte inspirationsbilleder.
Sjov idé!MiaNordström sagde:
Hej! Vi overvejer at bygge et altanrækværk med stående ribber, fx 28*45mm ribber og stolper 90*90cm. Vi tænkte bore huller gennem ribben og trække den over jernrøret som går mellem stolperne. Så sætte korte plastikrørsstykker mellem ribberne som mellemrum for at holde ribberne på plads.
Er dette muligt? Vil træet begynde at bukke og blive grimt? Jeg vil have et pænt altanrækværk for indsyn som er pænt fra begge sider. Lånte inspirationsbilleder.
Men ja, de vil bukke og vride sig.
I nogen grad kan du påvirke det gennem valg af træsort og kvalitet og afstanden mellem metalrørene. Også svært at få hullerne præcis det samme sted gennem alle ribber.
Jeg tror, at man med tre stænger kan forhindre vridning tilstrækkeligt. At bore præcist kræver en form for skabelon eller jigg. Med søjleboremaskine er det nemt at ordne.
Men det gælder om at bruge lige træ og træde stykkerne på stængerne straks efter, man har skåret og boret, og på den måde fastlåse dem, så de ikke vrider sig.
Men det gælder om at bruge lige træ og træde stykkerne på stængerne straks efter, man har skåret og boret, og på den måde fastlåse dem, så de ikke vrider sig.
Jeg forestiller mig, at ribberne holder bedre, hvis man skærer dem fra trykimprægnerede bedre planker, end hvis man køber færdige i byggemarkedet. Mine har holdt fint i disse 20 år (en skal udskiftes pga. skade) og er lavet af restplanker fra trægulvene (som stadig 'lever'), da huset blev bygget.
Klik her for at svare