Har længe drømt om at kunne tage det lidt længere med min fritidsinteresse, og nu har jeg endelig fået muligheden!
Planen er at bygge et akvarium i større model og i forbindelse med dette opføre et tilpasset rum til det.

Til min rådighed har jeg en del af vores uisolerede kælder. Huset er bygget i 1905 og har stengrund, ca. 1m tyk. Betongulvet er ca. 30mm. Den del, som jeg tænker at bruge til projektet, består af en ydervæg og to pudsede indervægge. For at begrænse rummet vil jeg opsætte en ny væg mod resten af rummet. Loftet i kælderen består af træbjælker og blinde bund.

Akvaristikken indebærer en del vandsprøjt samt akvarievand, som skal varmes til 25 - 30 grader. Jeg har altså brug for et rum, der tåler vand (spild på gulv samt høj luftfugtighed) og som pga. opvarmningsomkostninger helst er så isoleret som muligt fra den omgivende kældermiljø.

Min første tanke var at bryde gulvet op og forstærke med armering og mere beton som grundlag for det store akvarium samt evt. også bryde resten af rummet op og lægge isolering og vandbåren gulvvarme samt gulvafløb. Derefter skabe et "rum i rummet" ved hjælp af stålskelet fastgjort i væggene, celleplastisolering samt en eller anden form for uorganisk plade. Fugtsikre indvendigt og opvarme det nye rum med affugter.

Suger i øjeblikket al information og alle tips til mig, jeg kan få, og efter at have læst adskillige meget gode indlæg i dette forum, er jeg begyndt at blive lidt tvivlende omkring at ændre for meget og måske i stedet køre lidt mere forsigtigt. Forstærke gulvet skal jeg, men gulvvarme er måske ikke nødvendigt/økonomisk forsvarligt? Måske isolere mod ydervæggen ved at mure lecablokke op som pussen og silikatmales, alternativt kun silikatmale direkte på stenveggen? Loftet er jo følsomt, men måske kan jeg sætte stålskelet/celleplast/plade kun der? (Godt for at skjule kabelføring også) Forslag til materialer i begrænsningsvæg?

Nogen anden, der har lavet noget lignende (opvarmet vådrum i kælderen) og har en fungerende løsning/erfaringer fra dette? Alle tips er varmt velkomne!

Lidt meget at overskue og svært at kræve udtømmende svar/forslag om måske, så jeg forsøger at tage en ting ad gangen i stedet.

Har kigget videre på rum-i-rummet og var bl.a. inde på Beijer som mente, at denne byggemetode var god. De foreslog, at jeg efterlader en luftspalte mod ydervæggen og bygger derefter rummet med stålskinne mod gulv og loft, og for at lette monteringen af plade på indersiden af rummet bruger jeg træbjælke i stedet for stål. 145mm glasuld som isolering og så var det klart. Dvs. plade kun på indersiden. Vigtigt med ventilation (gerne temperatur/luftfugt-styret) fra det nye rum og ud udendørs. Vi diskuterede en del om gipsplader eller minerit og de hævdede, at gips fungerer udmærket, men at minerit ikke er forkert.

Hvordan lyder denne konstruktion? Hvor havner kondensen? Burde man ikke have behov for at ventilere mere (mekanisk?) i luftspalten omkring rummet?

Hej, på www.zoopet.se findes der mange galninge, og jeg ved, at nogle har lavet lignende ting, som du efterspørger. Mvh Magnus

Tak for tippet Magnus, skal støvsuge mig igennem deres forum også, men tænkte at de "rigtige" materialebyggere burde findes her :)

Første skridt er lokalet, derefter kommer en masse andet sjov som at bygge et rigtig stort akvarium samt al el/vand/afløb til dette og øvrige akvarier.

Vil jo dog have at det skal blive rigtig rigtigt fra starten, så man ikke løber ind i problemer senere, såsom fugt eller materialer som er uegnede.

Alle tips og idéer modtages varmt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.