25,129 læst ·
34 svar
25k læst
34 svar
AKUT HJÆLP. Stolpeholder på L-Støtte
Det er ikke lige så stabilt som mine forældre, der har støbt deres stolper i jorden. Det er muligt at rokke ved hegnet, hvis man tager fat, men det er absolut ikke sådan, at det svajer af sig selv eller endda af hård vind.P Pierrelu sagde:
Her er en video, hvor jeg prøver at vise, hvordan det kan bevæge sig. Ved ikke om det hjælper dig noget.
Skal du bygge et højere plankeværk eller vil have et rigtig stabilt hegn, er det nok stolpejern, der sættes udenpå muren på begge sider, at foretrække.
Hvor støttemuren slutter, har jeg sokler med justerbar stolpesko, og det svajer mere, så det er ikke noget, jeg anbefaler.
Havde jeg vidst det fra starten, havde jeg valgt sokler med stolpejern i stedet.
Ribberne er 34x45 mm, og de har ikke hængt ned i de tre år, i hvert fald.

Tak! Flot video!pdov sagde:
Det er ikke lige så stabilt som mine forældre, der har støbt deres stolper i jorden. Det er muligt at rokke ved hegnet, hvis man tager fat, men det er absolut ikke sådan, at det svajer af sig selv eller endda ved stærk vind.
Her er en video, hvor jeg forsøger at vise, hvordan det kan bevæges. Ved ikke, om det hjælper dig noget.
[video]
Skal du bygge et højere plankeværk eller vil have et rigtig stabilt hegn, er det nok stolpejern, der sættes udenpå muren på begge sider, at foretrække.
Hvor støttemuren slutter, har jeg pæle med justerbart stolpesko, og det svajer mere, så det er ikke noget, jeg anbefaler.
Havde jeg vidst det fra begyndelsen, havde jeg valgt pæle med stolpejern i stedet.
Ribberne er 34x45 mm, og de har ikke hængt ned sig på disse tre år i hvert fald.
[billede]
Mit hegn bliver kun 1m højt, så det skal nok gå godt.
Visse af mine elementer er kun 8 cm tykke, men det skal vel meget til, at stolpeskoen knækker elementet.
Tak igen!
Det skal meget til, før fastgørelsen beskadiger elementerne. Jeg havde lidt af de samme overvejelser om, hvor tæt på kanten man kan bore. Jeg valgte selv at bore centreret i elementet og kappede mine stolpesko for ikke at skulle bore for dybt og nå armeringen.P Pierrelu sagde:
@Fredrik86 havde en anden løsning med flere fastgørelser, der ligger tættere på kanten af elementet.

Den er også god, sikkert mere stabil end min løsning, men jeg havde ikke turdet bore tættere end 1,5-2 gange diameteren på hullet.
Bore i centrum gik desværre i vasken, armeringen ligger i centrum og allerede efter ca. 7 cm.pdov sagde:
Det skal meget til, før fastgørelsen skader elementerne. Jeg havde lidt af de samme overvejelser omkring, hvor tæt på kanten man kan bore. Selv valgte jeg at bore centreret i elementet og kappede mine stolpesko for ikke at skulle bore for dybt og nå armeringen.
@Fredrik86 havde en anden løsning med flere fastgørelser, der ligger tættere på kanten af elementet.
[bild]
Den er også god, sikkert mere stabil end min løsning, men jeg havde ikke turdet bore nærmere end 1,5-2 gange diameteren på hullet.
Prøvede Fredriks løsning, og der går borehullerne på hver sin side af armeringen. Tænker at bruge M8 gevindstang med 10mm hul. Kun 104 huller tilbage nu
Klik her for at svare