Tak "cpalm" for rivejernstipsene. Det bliver lektion 2 i aften det ;)

Sleven jeg har er "næsten firkantet" og afrundet foran. Jeg har fået så meget snit, at det sidder ret godt og næsten hvor jeg sigter. Hovedsagen er, at det sidder, antager jeg, og er fastlagt med kraft.

er det ikke nemmere at trække op mørtelen med en skurebræt på væggen, end at slå det op med en slev. væggen skal være noget tør på overfladen, så den "hugger" fast i mørtelen.
Jeg har prøvet det, men må sige, at et påslag gør, at pudsen sidder meget bedre. Så kan de murerkendte (cpalm?) rette mig, hvis jeg tager fejl, men jeg antager, at det er samme regel ved pudsning som ved muring, at lagt sten/puds ligger. Det der sker ved tykt pådrag med skånsk/bræt er, at man har tendens til at flytte mørtelen fra påtryksstedet, så har man forstyrret/forringet/ødelagt vedhæftningen.

//Boussard

er det ikke nemmere at trække brugen op med en skurbrette på væggen, end at slå det op med en slev. væggen skal være noget tør på overfladen, så den "hugger" til sig brugen.
Jeg har prøvet det men må sige, at et påslag gør, at pudset sidder meget bedre. Så må I murarkyndige (cpalm?) rette mig, hvis jeg tager fejl, men jeg antager, det er samme regel ved pudsning som ved muring, at lagt sten/puds ligger. Det, der sker ved tykt pådrag med skånska/bræt, er, at man har tendens til at flytte brugen fra påtrykspunktet, så har man forstyrret/nedsat/ødelagt vedhæftningen.

//Boussard[/quote]

Træk på brugen er værdiløst, så fortsæt med at slå det på. Du kan vente ganske længe, før du river det, bare opvande det ordentligt inden.

At trække på brugen er værdiløst, så fortsæt med at slå på det.
Det eneste sted jeg trækker på brugen er efter aftrækslisterne og helt nede ved gulvvinklen. Hvor jeg trykker fast brug med den lille skæreskeer.

Du kan vente ret længe, før du river det, bare vande det op ordentligt først.
Det var satme, bliver det ikke ødelagt, hvis man gør pudset vådt ved brædrivning altså? Kan man plaske på med kalkkosten så?

Boussard sagde:
Dra på brugen er værdiløst så fortsæt med at slå på det.
Det eneste sted jeg trækker på brugen er efter aftrækslisterne og helt nederst ved gulvvinklen. Der jeg presser fast brugsmed den lille skæreske.

Du kan vente ganske længe før du river det, bare vand det op inden ordentligt.
Det var som pokker, bliver det ikke ødelagt hvis man gør pudsen våd ved brætrivning altså? Kan man plaske på med kalkkosten da?
"Plaske på" er måske at overdrive, men at sprøjte/væde på vand så du ser at pudsen bliver mørkere og de yderste millimeter suger vandet til sig. Så er der ingen problemer med at arbejde med det. Tidsmæssigt hvor længe du kan vente kan ikke siges, det afhænger af underlaget, hvordan du har grundet, om du har vandet på forhånd osv. Men en stund går godt, du må teste og lære hen ad vejen.

Interessant tråd dette. Tak for alle tips.

Milkshaken
ja det er lidt teknik dette...
Bruket skal være til almindelig murpudsning... Plastisk konsistens. (Tag lidt brug fra blanderen, form til en bold, læg "bolden" i håndfladen, ryst lidt varsomt, brugen skal så ligesom synke lidt uden at revne eller løbe.

For leca gælder at man vander meget inden... (Gælder også gammelt gammelt teglen)
Plastisk konsistens men en smule mere vand i...
Hvad der er et godt tip ved al pudsning, hvis man har svært ved at få det til at hæfte, ja så tager man og slamrer væggen først... Sluring+ murarborste, altså man pensler på et tyndt lag med sluring, lader det tørre et stykke tid og så kaster man på bruk med en trekantet afrundet murske. Og som tidligere nævnt er det lettere hvis man snitter nedefra og op i netop et snit... Når I har lært det, så kan I prøve backhand... godt at kunne backhand med ved fx venstrehjørne... :)

• Synes
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.