Jeg skal lave en pudsning på betonhulstensvæggen i kælderen. Det er cirka 35m2 væg. Det går VIRKELIG dårligt for mig. Jeg har læst alle pudsetips, både Finjas og Maxits. Også tips fra dinbyggare.

Her nedenfor punkterer jeg, hvad jeg gør, og hvad der går godt, og hvad der går dårligt. Håber, at nogen kan hjælpe mig med tips.

1) Væder den del af væggen, der skal pudses, det går godt :)

2) Blander mørtel, det tror jeg går godt, jeg får god konsistens i hvert fald :)

3) Tager en del af mørtelen og blander ud med vand og grudner væggen, går godt :)
...nu kommer det j*vlige:

4) Smækker mørtel på for at fastgøre afretningslisten (ca. 60cm mellem listerne), går nogenlunde. Halvdelen på gulvet dog... :-[

5) Trykker mørtelen fast hvor afretningslisterne skal sidde. Tager langpasset for at "trykke fast" listen. Nu begynder det besværlige, listen sidder ikke fast i mørtelen. Spoink så løsner listen. Tjah, trykker den på plads igen og forsøger at fastgøre den med mørtel fra oversiden. Vil ikke påstå, at den sidder, men den falder i det mindste ikke ned :(

6) Begynder at "smække" mørtelen fast nedefra og op. Stadig halvdelen på gulvet. Her har jeg også prøvet forskellige varianter:
6.1) Bare smide puds på op til en vis højde
6.2) På med puds og trykke fast med skoven
Generelt for punkt 6 er, at det tager aaalt for lang tid. Inden jeg har fået på pudsningen 30cm op ad væggen, er der gået en evighed. >:(

7) Trække mørtelen af efter afretningslisterne. Gæt hvad der sker med afretningslisterne. Netop det; spoink, nu begynder det at blive besværligt. Panikken spreder sig. På med listerne lidt provisorisk.

8) Nu skal der suppleres med pudsning igen. Jeg er altså stadig i gang ved benhøjde og fedtler. Smække på med mørtel igen. Trække af på listerne. Nej ARRRRGH

9) Okay, forsøger at trykke mørtelen fast med mørtelskeen for at få tempoet op. Mørtelen sidder dog betydeligt dårligere end den mørtel, der kastes på. Det mærker jeg især, når jeg trækker af med retkæppen, det løsner sig! Trods at jeg laver en savende bevægelse.

10) Nu har grundingsmørtelen tørret, og jeg må tage kalkkosten for at stænke op ad væggen

11) Nu har jeg holdt på alt for længe, og mørtelen i baljen (en sæk blandet ad gangen; Finja KC mur og pudsmørtel C) fæster om muligt endnu dårligere. Nu er tålmodigheden slut, og jeg har pudset 80x60 cm på 2,5 time. :'(

Som alle forstår, må jeg gøre noget fundamentalt forkert. "den normalhændige kan pudse...". Jeg føler mig alt andet end håndværksmæssig lige nu. Hvordan kan det gå så frygteligt dårligt?

Jeg beder og håber, at nogen kan give mig mod igen. Lige nu vil jeg bare skide det hele.

Hjææælp!!!

Kan man ikke sømme listerne fast?
Det gjorde de i hvert fald i skolens byggepraktik.

poiu sagde:
Kan man ikke sømme listerne fast?
Sådan gjorde de i hvert fald i skolens byggepraktik.
Okay, tak for tipset. Jeg har overvejet det. Men det gælder om at have stålsøm og sømme i fugerne på betonhulstensmuren da. Så skal de vel slås i helt, ellers bliver det besværligt med aftrækningen... :-?

Og hvad så? Hvordan ved jeg, at mørtelen er okay? Hvorfor får jeg ikke mørtelen ordentligt på?

Boussard sagde:
[quote author=poiu link=1132348259/0#1 date=1132349636]Kan man ikke sømme listerne fast?
Så gjorde de i hvert fald i skolens byggepraktik.
Okay, tak for tipset. Jeg har overvejet det. Men det gælder om at have stålspik og sømme i fugerne på betonhulstensmuren da. Så skal de vel slås i helt, ellers bliver det besværligt med aftrækningen... :-?

Så hvad så? Hvordan ved jeg, at mørtlen er okay? Hvorfor kan jeg ikke få mørtlen på ordentligt?[/quote]

Jeg har været med til at pudse en del vægge på husgrunde... Der havner meget mørtel på gulvet, da det sprøjter, når man kaster mørtlen på... Det vil gå bedre, når du har øvet "snert-teknikken" lidt... Det er også vigtigt, at du får ordentlig fart på mørtlen, når du kaster den på væggen, så den bider i ujævnhederne...

Nu har jeg godt nok kun pudset på leca, som er lidt lettere i forhold til vedhæftning, så jeg kender ikke til, om man bør have fx netarmering, da det er betonsten.

Held og lykke!

Jeg har været med til at pudse nogle vægge på husfundamenter... Der havner meget mørtel på gulvet, fordi det sprøjter, når man kaster mørtlen på... Det vil gå bedre, når du har øvet "snært-teknikken" lidt... Det er også vigtigt, at du får ordentlig fart på mørtlen, når du kaster den på væggen, så den fæstner i ujævnhederne...

Nu har jeg for resten kun pudset på leca, som er lidt lettere fra et vedhæftningssynspunkt, så jeg ved ikke, om man bør have et slags netarmering, da det er betonsten.

Held og lykke!
Jeg forstår, at det er træning, der gælder. Jeg er meget stædig, men bliver måske lidt for sur. Da det aldrig kan blive godt, hvis jeg gør generalfejl (forkert teknik, værktøj, indstilling osv.), så kommer der flere spørgsmål:

1) Hvilken murske er passende til at snærte mørtlen fast, størrelse, type...? Der findes en trekantet model med "opadgående" hjørner, hvis I forstår, kan det være noget?
2) Skal man trykke mørtlen fast efter hver kast, eller skal man slå fast al mørtel, indtil det er tid til at trække af mod retteskinnerne?

Jeg har prøvet begge varianter på punkt 2. Trykker man det fast, bliver det sværere at trække af. Trykker man det ikke fast, så får man ikke mørtel på overalt, desuden er klatten, man snærter fast, stor som en våd snebold på garageporten, den stikker ud fra væggen. Desuden er det svært at sigte (det kommer nok med træning). Det bliver gerne til 5 klatter på samme sted >:(

Hvad angår fæstet, så tror jeg ikke, det er noget problem, egentlig da betonen er temmelig ru efter, at jeg har kørt med sanerings-fræseren på den.

Jeg har brug for al den hjælp, jeg kan få, så kom nu, mere, mere, mere! Jeg har 30 sække stående i garagen, der skal op på væggen!

• Synes
jonzon
  • Laddar…
Kan du ikke sætte listerne med spikprop? Så kan du jo slå dem i niveau med listen, så det er let at trække af. Når du er færdig, skruer du bare spikpropperne ud og fjerner listerne.

• Synes
Peter Lindqvist1
  • Laddar…
Egne erfaringer fra at pudse en murstensvæg/tidligere skorsten, hvor tilstødende vægge fungerede som aftrækslister.

Gør murstenene godt våde, for ellers tørrer mørtlen ud (jeg droppede pudsebørsten og tog haveslangen), men forsøg ikke at påføre mørtlen på en våd overflade. Overfladen skal tørre først, ellers er det umuligt at få mørtlen til at sidde fast.
At påføre mørtlen jævnt = øvelse. I starten rammer man samme sted hele tiden.
At trykke mørtlen fast gør, at det sidder dårligt. At presse mørtel på passer nok bedst til lecablokke og til reparation på pudsnet.
Tag ikke for meget mørtel på murskeen, hellere for lidt end for meget.
Mørtlen skal ikke kastes på, den skal "snertes" på. Og hvis jeg husker rigtigt, skal det ikke ramme med 90 grader men lidt skråt opad.
Konsistensen af mørtlen er vigtig, lagom er bedst (hvordan *** beskriver man mørtels konsistens).

Da jeg begyndte det projekt, var jeg glad og optimistisk, men halvvejs igennem var jeg ved at græde, og det for 2,5 m2. Men da jeg endelig begyndte at få lidt snits, var man naturligvis lidt gladere.

Fik hjælp af en slægtning, som var murer for 20 år siden, med at pudse om en del af vores skorsten i sommer.

Jeg blev meget overrasket over den konsistens, han ønskede på mørtelen; han ville have det så løst, at det næsten løb af fra skeen. Det fungerede fantastisk godt. Jeg tror, at højst 10% endte på gulvet. Det første lag var endnu løsere.

Han snertede det på skråt opad præcis som nævnt her tidligere.

Banerne skal fugtes først, ellers bøjer de, når de bliver fugtige. Helst skal de fugtes, tørres, fugtes igen nogle gange. Så bliver de super gode, og man tager dem med til næste job. Du skal slå på mørtlen, indtil det er tid til at glitte. Har du slået på så det er dækket, går det fint at trække med skeen eller med pudsebrættet. Det vigtigste er, at det virkelig er slået på med den rette snert og kraft, ellers vil det ikke holde så længe. Pudsning synes jeg hører til de få ting, som ikke er så godt for gør-det-selv personen at kaste sig ud i. Der kræves en del træning, før teknikkerne sidder. Men du er jo i gang med at skaffe dig noget træning nu. ;)
Der er ikke meget, der skal ende på gulvet, hvis man gør det rigtigt, og det lille, der ender på gulvet, tager man til sig, når man ordner det sidste, fx fylder op, hvor banerne har siddet. Held og lykke!

når du tunngrunder, skal denne tynde mørtel nå at blive hård/fast (men ikke tør) før du går til næste trin... ellers glider alt ned og løsner måske lettere?
Jeg har mest arbejdet med kalkmørtel uden tunngrunding, og med kun kalk i mørtlen havde jeg mere tid til at efterglitte og finpudse overfladen. Ingen maxtid på 30 min eller sådan (færdigblandet kalkmørtel kan stå tildækket til næste dag ;)) og det var mindre stressende og passer bedre til begyndere ;). Har blot trykket pudsen på og efterglittet når den var passende fast og stadig formbar med et ret fugtigt svampebræt. Jeg har ingen erfaring med KC mørtel men bare gætter, så hav overbærenhed med mit råd...
Måske venter du alligevel for kort tid mellem dine KC puds arbejdsprocesser? Forsøg at forlænge ventetiden lidt :-/. Det er muligt at påføre, så længe pudset ikke er helt tørt ... giv det lidt tid til at blive nogenlunde hærdet/fast på væggen ... :-/
Og som poiu nævner ... vægoverfladen skal ikke være SKINNENDE af løbende vanddråber, men bare være våd-mørkfugtig-mat... ja, hvordan beskriver man denne passende tilstand? Start på en væg, der bliver set mindst. Efter ca. 1-2 vægmeter er du en professionel, og resultatet bliver meget bedre at se på og beundre ;).
Og tag det roligt, det skal nok gå ;)
gaia

C
poiu sagde:
Konsistensen på mørtelen er vigtig, passende er bedst (hvordan *** beskriver man mørtelens konsistens).
Jeg plejer at tage det på lyden. Er det den rette konsistens, så får man et ordentligt tjoff! når man slår på, man kan næsten høre, hvor godt det hæfter. Er det forkert konsistens eller snert, så lyder det næsten ikke af noget. Når man blander, kan man øse lidt mørtel op og slå det ned i spanden for at få en ret god fornemmelse af, hvordan det vil opføre sig på væggen.

Og som gaia skriver, vent ordentligt, inden du trækker mørtelen af, og endnu længere, inden du glatter. 15-30 minutter imellem kan være passende.

Det der med at halvdelen ender på gulvet, må man nok desværre finde sig i, indtil man har fået snitsen og sigtet på plads. Det gør jo ikke så meget, da mørtelen kun koster 60:- sækken...

/C

cpalm sagde:
Jeg plejer at tage det på lyden. Er konsistensen rigtig, så får man et ordentligt tjoff!
...
Og som gaia skriver, vent ordentligt, før du trækker af mørtlen, og endnu længere, før du glatter. 15-30 minutter imellem kan være passende.
...
Det der med at halvdelen ender på gulvet, må man desværre nok finde sig i, før man får teknikken og sigtet på plads. Det gør ikke så meget, da mørtlen kun koster 60:- sækken...

/C
Jeg kan måske ane, at det er lidt tør mørtel, jeg har brugt. Tjoffet har jeg nok ikke, mere et "spffrrt"

Fint med konkrete håndgribelige tips, med tidsangivelse og alt! Tiden 15-30 minutter er hård at holde, hvis man ikke får mørtlen på hurtigt nok...

Jo, faktisk må man måske se det som et kursus i pudsning, hvor kursusafgiften består af mørtelsække til 50-lappen. Jeg er klar til at slide på som en stædig hanelefant. Heldigt, at konen ikke er lige så stresset som mig for at få gang i vaskerummet.

når du tyndgrunder skal denne tynde mørtel nå at blive hård/fast (men ikke tør) før du går til næste trin ... ellers glider alt ned og løsner sig måske lettere?
Jeg tager haveslangen med finspredermundstykket og gennemvæder væggen, når jeg så har blandet mørtlen, tager jeg en skovlfuld af det og gør det til vælling til tyndgrundningen, så børster jeg det på med kalkkosten, da har væggen allerede suget vandet ind.

Efter tyndgrundningen skal de der j*?#**??##la aftrækslister op. Efter det har tyndgrundningen nok hærdet passende, tror jeg.

Banerne skal først vædes, ellers bøjer de, når de bliver fugtige. Helst skal de vædes, tørres, vædes igen nogle gange. Så bliver de fantastiske, og man tager dem med til næste job. Du skal slå på mørtlen, indtil det er tid til at skrabe af. Har du slået på, så det er dækket, går det fint at stryge med skeen eller pudsebrættet
Aha, så det er lettere at lægge på med mere mørtel, når man har dækket muren med et lag "snærtet"? Har jeg måske for tynde baner? Jeg går efter en tykkelse på ca. 6-10 mm. Væggen varierer +-5mm, og der skal opsættes fliser, så det skal være lige, ellers kommer det til at se dårligt ud.
Næste job bliver vægstykket ved siden af for mig da...

Og tag det roligt, det ordner sig
gaia
Tak..., hviledag i dag, i morgen skal jeg prøve igen..., håber jeg får teknikken på plads da.

//Boussard

Hej igen!

Hvis flere læser tråden og har samme/lignende problemer/overvejelser, så deler jeg mine erfaringer/fremskridt nedenfor (afslutter med 2 spørgsmål)

I dag gik det så uendeligt meget bedre. Samtlige problemer kan henføres til dårligt blandet/tørt mørtel (og måske lidt for lavt blodsukker...;))

I dag da jeg blandede mørtlen, tog jeg lidt mere vand. Jeg blandede også i længere tid og kunne se, at mørtlen blev helt anderledes. Jeg kunne også høre lyden, da jeg slog mørtlen i baljen.

Aftrækslisterne tog jeg et par terrasse-skruer på hver. Men fordi mørtlen blev sådan lidt klistret/fluffy (som chokolademousse, men tungere) og hæftede sååå meget bedre, fungerede den del meget bedre.

Nu har jeg egentlig kun to spørgsmål tilbage (og 28 sække at øve mig på... :)):

- Dette er en betonghollowblokvæg i kælderen, det er ikke direkte varmt og tørt i luften, skal man eftervande pudset? Hvor længe i så fald?

- Jeg ved ikke rigtig, hvornår jeg skal gå på og trækbræt-rive. Skal det være hærdet, eller kan man gøre det ret hurtigt? Det virker lidt risikabelt at foretage rivningen for tidligt, da man nærmest kan se pudset bevæge sig på væggen. Eller er det rigtigt? Hvis det er tørt, synes jeg ikke, at det tager noget. Skal man væde pudset før trækbræt-rivning?

• Synes
OskarJo og 1 anden
  • Laddar…
C
Sjovt at høre, at det går bedre!

Boussard sagde:
-Dette er en betons hulstensvæg i kælderen, det er ikke ligefrem varmt og tørt i luften, skal man vande pudsen efter? Hvor længe i så fald?
Det skal ikke være nødvendigt.

-Jeg ved ikke helt, hvornår jeg skal gå i gang med at brædrive. Skal det være hærdet, eller kan man gøre det ret hurtigt. Det virker lidt risikabelt at rive for tidligt, da man næsten kan se pudsen bevæge sig på væggen. Eller er det rigtigt? Har det tørret, synes jeg, at det ikke tager noget. Skal man fugte pudsen før brædrivning?
En grundregel er, at der ikke skal sidde pudsgegga fast på rivebrættet, i hvert fald ikke alt for meget, og der skal ikke dannes små luftbobler på pudsoverfladen - så er det stadig for fugtigt. Men hvis du venter for længe, "tager" det som sagt ikke, mørtlen skal stadig være elastisk, og at det "bevæger" sig lidt er normalt... Jeg plejer at prøverive lidt, når jeg synes, det ser godt ud. 20-30 minutter efter, at du har skåret pudsen, plejer at være passende, men det afhænger jo helt af, hvor tykt du påfører og hvor meget vand du har i mørtlen. Hvis det ikke føles godt, er det bare at vente lidt længere.

Rens af og skyl rivebrættet grundigt og ofte i vandspanden med en svamp, men tilføj ikke mere vand end det. Hvad der sker ved rivningen er, at du "pumper" bindemiddel op til overfladen, så overfladen bliver lidt hårdere. Her gælder det altså at rive moderat. For meget vand og/eller for intens rivning trækker for meget bindemiddel op til overfladen, og kernen i pudsen svækkes. For lidt, så bliver der ingen fin overflade. Riv, indtil du synes, at overfladen ser fin ud (hvilket plejer at indebære 3-4 "omgange" på hver del af overfladen) og ikke mere.

P.s. Så, at du ikke havde fået svar på, hvilken type ske du skal bruge til at påføre mørtlen. Jeg bruger en stor firkantet ske med et S-formet håndtag.

/C

er det ikke lettere at påføre mørtlen med en flisespartel på væggen, end at smøre det op med en murske. Væggen skal være noget tør på overfladen, så den "griber" fast i mørtlen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.