Hej alle!

Jeg har en bærende væg i gangen, jeg gerne vil fjerne. For nuværende står stolperne sådan, at åbningen er ~1,2 m. Denne væg er allerede afvekslet med en slags bjælke på 100x100 eller deromkring, som strækker sig langs hele den væg, jeg har markeret med rød på vedhæftet plantegning (ikke den med tekstbeskrivelse altså), hele vejen til soveværelset øverst altså.

Jeg forsøger at finde ud af, hvad jeg skal forstærke med, for at det skal blive godt. Indtaster jeg tallene i Byggbeskrivningars dimensioneringsguide, får man mange muligheder, ved ikke hvilken udnyttelsesgrad og deformation der er rimelig? Jeg ved heller ikke om deres guide er godt tilpasset til dette husets forudsætninger. Der er jo som sagt allerede en åbning med en 100x100 bjælke, rimeligvis bør jeg ikke behøve at tilføje en yderligere så grov som jeg får op på dimensioneringsguiden da den forudsætter at ingen åbning findes.

• En planlagt åbning i en bærende trævæg, med synlige bjælker og rodet gulv, muligvis fra en igangværende renovering eller nedrivning.
  • En loftkonstruktion med isoleringsmaterial og en 100x100 bjælke markeret med røde linjer, som understøtter et tagrum.
  • Plantegning viser en bærende væg markeret med rødt. Limtræsbjælker og -søjler placeret strategisk, målene oplyst som 115x115 og 115x315 mm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.