Min nabo grubler på sit sommerprojekt, som bl.a. indebærer at lave en åbning til en terrassedør i ydervæggen. Hvis hans hus er bygget som mit, og meget tyder på det, så er det udefra og ind i træpanel, stående fer og not planker ca. 70 mm tykkelse, luftspalte, liggende fer og not planker i samme dimension, tretexplade og en masse tapetlag.

Hos mig synes det at være de stående planker, der er bærende. De liggende synes mere at fungere som isolering og for at holde de stående planker sammen.

Jeg tænker, at eftersom det er stående planker, bliver aflastningen ikke lige så vigtig. Men det, der bekymrer, er, at der allerede er et stort vindue ved siden af, hvor han tænkte at lave åbningen til døren. Det føles lidt som om, at den væg kan blive svækket.

Eller hvad siger I, der har erfaring med gamle huse med denne byggemæssige konstruktion?

Er det en gavlvæg og en normalt bred dør, så kan du formentlig ignorere det, men det skader jo aldrig at sætte en tværbjælke ovenover.
I vores hus er de stående planker skråspikrede, så når man saver i væggene, rammer man før eller senere en søm. Det gør jo, at det holder sammen ret godt, selv med et hul i.
På dette billede kan man se, hvordan de har afstivet over vinduerne på vores hus.
Et rum med trægulve og trævægge, to vinduer, planter, møbler og værktøj. Der er en synlig tværbalk over vinduerne.

Man må se, hvordan det ser ud. Det kan være, at der ligger en kraftig regel oven over plankerne (oppe ved taget, og den fordeler vægten, så hver enkelt planke ikke er så vigtig).

Hvis det er tæt på et vindue, kan man gætte på, at der ligger en spær over (hvis de går 90° mod den væg. Går de parallelt med stolperne, ligger en spær over, men med lidt mere spredt belastning. Men det er vel bare at enten lægge en kraftig regel udenpå og skrue som en gal i de skårede og plankerne ved siden af, så man har en vis understøttelse.

Alternativt fræse ind en regel som billedet i denne tråd. http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/188168-barande-vagg.html

Personligt ville jeg nok have sat regler både fræset ind i hullet og på ud + inderside og derefter skruet alt fast, måske også lagt en regel mere ind i hullet, som jeg har fastgjort med en slags balksko for at undgå skråskruer (hvis der findes sådanne sko, hvor man i en plankevæg kan presse en regel op mod de skårede planker og skrue i de uskårne).

Så man sover godt, når sneen ligger vi på tagene...

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.