Er ved at indrette vores koldloft i en to-etagers villa fra 2005. På det eksisterende (uisolerede) skrå indvendige loft af råspontplader vil vi sætte ventilationsspalte/masonit/240mm isolering/dampspærre/45mm regel og isolering/gips. Gavlene har vindbeskyttelse, disse isolerer vi 170mm og sætter dampspærre, 45mm regel og isolering og derefter gips. På loftsgulvet regner vi med cc30 ovenpå gulvbjælkelaget (som i dag er fyldt med 55 cm løsuld ovenpå dampspærren i loftet på etagen nedenunder), lægger gulvspånplader og parket eller laminat. Har lavet hul og sat en trappe op til loftet. Indtil videre ingen komplicerede udfordringer.

Det jeg undrer mig over er, hvordan jeg forbinder dampspærren i bunden af de skrå vægge og gavlene til den eksisterende dampspærre i gulvet (altså til plasten i loftet på etagen nedenunder)?

Skal jeg grave mig ned gennem løsulden til den eksisterende dampspærre i gulvet? Eller kan jeg trække dampspærren fra væggene videre ind under spånplader (eller parket?) og forbinde til underetagens plast ved trappehullet? Eller er det nok, hvis jeg trækker dampspærren i bunden af væggene en halv meter under det nye gulv og håber, at ingen fugt vil finde vej ud gennem parket/spånplade/isolering og videre ud mod ydervæggen i loftsbjælkelaget?

Jeg har nu diskuteret med erfarne tømrere og vil tage plasten ned fra væggene, gennem løsulden, ned til underetagens plast.

Fugtmæssigt ville det have fungeret OK at bare trække plasten ind under spånpladerne, men det ville have været sværere at opretholde undertryk i huset. At trække plasten frem til trappehullet ville også have fungeret med hensyn til fugt og undertryk, men der ville have været en risiko for, at det blæser ind i isoleringen i bjælkelaget mellem loft og overetage, hvilket kunne føre til, at gulvet blev koldt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.