Hej!
Jeg laver et speciale på KTH om radon i byggemateriale i udlandet. Jeg forsker lige nu i Yxhult og deres "blåbetong".
Jeg har nogle ubesvarede spørgsmål, som jeg har forsøgt at få svar på i et stykke tid, men ikke fået hjælp fra Yxhult selv.
Jeg har set, at der er mange kyndige herinde, så jeg håber på lidt vejledning i den rigtige retning
Blåbetong er blevet produceret på licens i udlandet, ifølge oplysninger er flyveaske og materiale fra lokalområdet ofte blevet brugt som ballast, er uranrig skifer nogensinde blevet brugt andre steder end i Sverige?
Letbeton baseret på sand (Siporex) begyndte at blive fremstillet næsten samtidig med blåbetongen, var formålet fra begyndelsen at konkurrere med Yxhult?
Hvad var billigst at fremstille på det tidspunkt? Siporex eller blåbetong(Ytong)?
Hvordan var holdbarheden mellem dem?
Hvorfor blev så mange huse bygget med blåbetong i Sverige, når de kunne have valgt Siporex?
Hvornår opkøbte Yxhult SSAB/ISAB, og hvordan havde de mulighed for det, når det måtte være gået meget godt for ISAB, da problemerne med uranholdige Ytong blev opdaget?
Lande som for eksempel Kina har også uranrig skifer, er det muligt, at de laver en "kopi" af blåbetongen?
Disse spørgsmål er jeg kørt lidt fast på, hvis nogen kan give nogle svar, ville det være værdsat, gerne med kildehenvisning!
/Peter