83,281 læst ·
95 svar
83k læst
95 svar
Advarsel for Byggmax skrue!
Hvilken skrue tilbyder Cembrit og hvor? Tjekkede deres hjemmeside men kan ikke finde det. Link?S Snickerick sagde:Jeg må desværre udstede en advarsel mod de skruer, som Byggmax anbefaler og sælger til Cembrit Multiforce plader. Skruerne fungerer ikke på stålregel, på trods af at de ifølge Byggmax er anbefalet til dette.
Gevindet er simpelthen for kort, og hele gevindet går igennem stålreglen, før pladen er spændt fast mod reglen. Utroligt dårligt og klodset af byggmax at sælge sådan noget "skrammel". Og dette på trods af at Cembrit selv tilbyder specialtilpasset skrue i samme prisklasse som byggmax' fejlagtige skrue. (I hvert fald er prisen på cembritskruen hos Beijerbygg i samme prisklasse...)
De hævder også, at den er selvborende, hvilket den heller ikke er.
Byggmax er som vanligt, ikke værd besværet.
[billede]
Snickerick, det ser ud som om du holder skruen for langt inde i pladen, og billedet er vinklet, så det er svært at afgøre, om det du skriver, passer. Skruens hoved skal ligge jævnt med overfladen på pladen, og hvad jeg kan se, burde det fungere. Jeg arbejder professionelt inden for branchen og har prøvet de fleste skruemærker, der findes, og ifølge mig har Byggmax de absolut mest prisvenlige allround skruer. De har en C4-klassificering, hvilket betyder, at de har en rigtig god rustmodstand. De er usædvanligt holdbare. Jeg bruger dem til det meste både inde og ude og har gjort det i flere år. Som flere allerede har påpeget angående ankarskruer er de strammet for hårdt, hvis hovederne går af, eller alternativt har man brugt en skrue beregnet til indendørs brug, hvor de er udsat for fugt. De rustfrie skruer er desuden meget mere følsomme over for forkert moment ved indskruning end ikke rustfrie.
Det er sikkert rigtigt. Vi har vel altid en følelse af at trække, så det sidder, så at sige. Problemet er jo, at der ikke er nogen margen til at tage de kræfter, der opstår senere pga. bevægelser i konstruktionen.M MagHam sagde:
Synes, at der mangler beskrivelse over hvilket moment, skruerne skal tåle i de fleste tilfælde. Essve har ikke engang udskrevet moment, selvom de nævner, at man skal bruge momentfunktionen på skruemaskinen: http://essve.se/files/2017/06/Stora-skruvguiden_170519.pdf

EDIT: For at vende tilbage til TS: Forstod nok ikke dit problem. Trak du for hårdt, så gevindene trak hullet op i stålreglen?
Jeg bruger budgethandlarnsd skruer kun til typ mallbygge. Ellers essve eller Gunnebo. Jeg siger ikke, at jeg kan afgøre, om det er rimeligt ud fra kvalitets-/pris-synspunkt, men jeg vil ikke gamble med skruer. Jeg har hverken lyst til at gøre det om eller at det falder sammen, og i det store hele er prisforskellen for skruer en lille del af totalprisen.
Jeg har brugt en del Biltema ankarskrue, og det jeg har reageret på er, at hovederne løsner sig/bryder af ret let, hvis skruen går ind bare en smule skævt. Næsten som om de var hærdet for hårdt, så de er blevet sprøde...
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 indlæg
Synes skruen gør præcis som den skal, skruer igennem, alldeles for lang.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Næppe. Almindelig batteridrevet skruetrækker. Har aldrig ødelagt andre skruer.Erik_Hansson sagde:
Og OBS, de gik ikke i stykker direkte ved montering, men det blev opdaget efter et stykke tid.
NiksB Bergsmongo sagde:
Hvor mange der ser ud til at have problemer med ankarskruer. Jeg har brugt ankarskruer fra biltema, byggmax eller nogle gange fra ahsell og bruger C4 klassificerede skruer. Jeg har brugt ikke-C4 klassificerede ankarskruer indendørs, men jeg foretrækker C4 skruer, da jeg mener, at de er bedre. Jeg har ikke de problemer, der beskrives, men jeg fastgør med skruer og sømmer resten. Nogle gange begynder jeg at undre mig over, om vi der sømmer bliver færre og færre, jeg kan godt lide at blande skruer og søm, da de har forskellige egenskaber.
Man kan sige, at problemet er, at afstanden fra skruehovedet til hvor gevindet slutter (eller begynder, afhængig af hvordan man ser det) er for langt, mere end 9 mm + platetykkelsen. Så hele den gevindede del går igennem pladereglen, før pladen er trukket fast mod reglen. Der bliver et mellemrum, skruen drejer bare rundt, og pladen sidder ikke fast.Erik_Hansson sagde:
I stedet for at gætte, så kan du jo læse tråden, og tjekke byggmax hjemmesiden.S Slarvpellen sagde:
De sælger kun 9mm plader, og skruen sælges sammen med pladen på deres hjemmeside!
På den anden side må du gerne linke til den skrue, som du mener man skal købe hos byggmax til 9mm pladerne de sælger.