160,907 læst ·
317 svar
161k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Jeg har opdaget det samme med en anden træskrue, som Biltema sælger artikel nr 87-0280 og andre dimensioner i den serie, hvilken skod.J Johan byggare sagde:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrasse-skrue, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20 kvm terrasse foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90% af Biltemas skruer simpelthen er knækket.
Dårligere lort kan man lede længe efter, og jeg håber ikke, der er mange af jer, der har købt og anvendt det samme skrammel!
[billede] [billede]

C4 er en korrosivitetsklasse, dvs. at produktet er testet, godkendt og beregnet til et bestemt udendørsklima fra et korrosionssynspunkt. C5 er beregnet til aggressivt miljø. At skruer knækker, skyldes sandsynligvis, at stålets kvalitet (styrke) ikke kan modstå de aktuelle spændinger. Når en trækonstruktion samles, opstår der altid spændinger, som skal optages af forbindelsesled. For terrassebrædder, der lægges om foråret/sommeren, er det normalt, at terrassebrædderne udvider sig om efteråret/vinteren på grund af øget relativ luftfugtighed. Hvis terrassebrædderne monteres tæt mod hinanden, er der en åbenlys risiko for ekstra store spændinger i skruerne, når træet udvider sig, fordi nogle brædder ønsker at løfte sig fra underlaget. Sådanne spændinger kan ingen skrue normalt modstå – derfor er det vigtigt at montere terrassebrædder med en vis kant-til-kantafstand i henhold til de nye anbefalinger fra Svenskt Træ (se definition i figuren nedenfor). En terrassebrædder af imprægneret fyrretræ i klasse NTR/AB med dimensionen 28x120 bør monteres med 6 mm kant-til-kantafstand. Tag gerne del i Svenskt Træ:s anbefalinger: www.traguiden.se.Fario sagde:
Jeg er enig. Nu ved jeg, at C4 er et dårligere valg, men da jeg på Byggmax købte: ”Hærdet træskrue med forsænket hoved til brug både indendørs og udendørs. Overfladebehandlet med Protect 4 for at modstå hårde miljøer.” tænkte jeg ikke på, at flere skruer ville knække, da jeg byggede en midlertidig stilling med lille belastning. Jeg skruede planker tæt op mod reglarne, og da jeg demonterede, var der mange skruer, der var knækkede, hvilket ikke var mærkbart, da jeg skruede dem i

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 indlæg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2,887 indlæg
At over 75% går af er ekstremt, der må være en fællesnævner bag, der øger risikoen for, at de går af. Tror alle nævnte mærker har ramt nogen i tråden, så det er ikke mærkerelateret, og ingen forhandlere vil sælge sådan noget skidt. Byggmax havde for to år siden et eget mærke, blå æsker. De skruer var skæve i æsken og forsvandt fra sortimentet ret hurtigt.
Jeg skruede 6-7000 terrasse-skruer fra Grabber i pooldækket i 2017, og nu efter tre år er alt intakt. Tættest på poolen rustfrit 2000 stk og øvrigt C4. Grabbers egen skruehoved var dog skidt.
Men hvorfor går de af, en tanke, hvor mange af jer har skruet med en skruetrækker, der har slag og ikke drejer jævnt? Slagene giver betydeligt større belastninger på skruen, der svækkes.
Desuden, var det kolde skruer, der blev sat i, eller sommervarme?
Jeg skruede 6-7000 terrasse-skruer fra Grabber i pooldækket i 2017, og nu efter tre år er alt intakt. Tættest på poolen rustfrit 2000 stk og øvrigt C4. Grabbers egen skruehoved var dog skidt.
Men hvorfor går de af, en tanke, hvor mange af jer har skruet med en skruetrækker, der har slag og ikke drejer jævnt? Slagene giver betydeligt større belastninger på skruen, der svækkes.
Desuden, var det kolde skruer, der blev sat i, eller sommervarme?
Det er nok ingen stor forskel. Jeg har knækket et antal rustfrie terrassekruer fra Hornbach, inden jeg indså, at de er blødere end de almindelige terrassekruer, og at man derfor skal holde øje med knaster, når man skruer. Det har fungeret siden. Men de kunne godt have været lidt tykkere.H Harald Blåtumme sagde:Men synes I Biltemas rustfri terrassekruer er dårligere end lignende fra fx Byggmax eller hvor som?
Jeg synes ikke det. Jo, selvfølgelig kan man nemt knække en terrassekrue i A2 rustfrit fra Biltema, men det samme synes jeg gælder for andre terrassekruer i rustfrit fra andre leverandører. Rustfrie skruer, der kører fast i en knast, vil ubønhørligt knække efter min lille erfaring, det er ikke "ægte stål" vi taler om overhovedet.
En rettelse til mine tidligere synspunkter: Kant-til-kant afstanden for det aktuelle eksempel bør være 126 mm, ikke 6 mm som jeg angav. Jeg beder om overbærenhed.Holger Gross sagde:
C4 er en korrosivitetsklasse, dvs. at produktet er testet, godkendt og beregnet til et bestemt udendørsklima fra korrosionssynspunkt. C5 er beregnet til aggressivt miljø. At skruer knækker kan skyldes, at stålets kvalitet (styrke) ikke kan klare de aktuelle spændinger. Når en trækonstruktion samles, opstår der altid spændinger, som skal optages af forbindelseselementer. For terrassebrædder, som lægges om foråret/sommeren, er det normalt, at brædderne udvider sig om efteråret/vinteren pga. øget relativ luftfugtighed. Hvis brædderne monteres tæt sammen, er der en åbenbar risiko for ekstra store spændinger i skruer, når træet udvider sig, da visse brædder vil løfte sig fra underlaget. Sådanne spændinger kan normalt ingen skrue klare – derfor er det vigtigt, at man monterer brædder med en vis kant-til-kant afstand ifølge de nye anbefalinger fra Svenskt Træ (se definition i figuren nedenfor). En terrasse af imprægneret fyr NTR/AB med dimensionen 28x120 bør monteres med 6 mm kant-til-kant afstand. Se gerne Svenskt Træ:s anbefalinger: www.traguiden.se.[billede]
Samme problem her med Biltemas.
Vi byggede to nye terrasser i 2018 og byggede videre på den ene foråret 2019.
Terrasse 1, der er majoriteten af skruerne knækket.
Terrasse 2, som blev udvidet foråret 2019, der er flere skruer allerede knækket, så brædderne
(28x145) er løse.
Rigtigt skrammel.
”Mærkeligt” nok holder den del af terrasse 2, som blev bygget i 2018. Tror den blev bygget med skruer fra byggmax faktisk.
Er der nogen, der har reklameret og fået medhold fra Biltema angående dette?
Vi byggede to nye terrasser i 2018 og byggede videre på den ene foråret 2019.
Terrasse 1, der er majoriteten af skruerne knækket.
Terrasse 2, som blev udvidet foråret 2019, der er flere skruer allerede knækket, så brædderne
(28x145) er løse.
Rigtigt skrammel.
”Mærkeligt” nok holder den del af terrasse 2, som blev bygget i 2018. Tror den blev bygget med skruer fra byggmax faktisk.
Er der nogen, der har reklameret og fået medhold fra Biltema angående dette?
Synes det er lidt overraskende, hvor store problemer mange har med trall og skrue. Har lavet ret mange trædæk, trapper, landgange, jagttårne med trykimprægneret træ og forskellige slags trallskruer både rfr og overfladebehandlede, ofte biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten, men alligevel, og det ældste dæk ligger siden 90'erne. Det er jo lavt belastede, superenkle konstruktioner af mega blødt træ, som næsten ligger der uden skruer. (Næsten) At man skulle behøve at tænke på kvalificeret metallurgi, når man skal lægge lidt trædæk, er jo urimeligt. Har aldrig haft nogen lignende problemer som i tråden, bortset fra at have trukket en skrue op mod en kvist eller metal. Tænkte aldrig, at man kunne overtænke trallskruer. Er der noget andet, der forårsager dette? Hårde træsorter uden boring? Forkert længde? Eller ganske enkelt dårlige partier? For jeg ved, at alle nævnte fabrikater kan og plejer at fungere præcis som de skal.
Hmm, anbefalingen er at skrue 30 mm fra kanten, netop for at undgå alt for store kræfter tror jeg. Og er plankens tykkelse 22 eller 28 mm? Ikke sikker på, at en anden skrue af samme mål ville holde i dit tilfælde...H HenkB sagde:
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
L lars11 sagde:Synes det er lidt overraskende, hvor store problemer mange har med terrassebrædder og skruer. Har lavet ret mange trædæk, trapper, gangbroer, jagttårne med trykimprægneret træ og forskellige slags terrasseskruer, både rfr og overfladebehandlede, ofte biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten men dog, og det ældste dæk ligger siden 90'erne. Det er jo lavt belastede, superenkle konstruktioner af megablødt træ, der næsten ligger der uden skruer. (Næsten) At man skulle behøve at tænke på kvalificeret metallurgi, når man skal sætte lidt trædæk op, er jo urimeligt. Har aldrig haft problemer som i tråden, bortset fra at jeg trak et hoved af mod en kvist eller metal. Trodede aldrig, at man kunne overtænke terrasseskruer. Er det noget andet, der forårsager dette? Hårdt træ uden boring? Forkert længde? Eller helt enkelt dårlige partier? For jeg ved, at alle nævnte fabrikater kan og plejer at fungere rigtig godt.
Enig, at alle skruer plejer at fungere. Vi (eller mest manden) har bygget meget. Haft flere huse og aldrig stødt på dette problem tidligere. Kun med den terrasse bygget i 2018 samt vores 2019 med samme slags skrue fra biltema. Ellers har Biltemas ting altid fungeret godt.L lars11 sagde:Synes det er lidt overraskende, hvor store problemer mange har med terrassebrædder og skruer. Har lavet ret mange trædæk, trapper, gangbroer, jagttårne med trykimprægneret træ og forskellige slags terrasseskruer, både rfr og overfladebehandlede, ofte biltema eller byggmax. Ikke på vestkysten men dog, og det ældste dæk ligger siden 90'erne. Det er jo lavt belastede, superenkle konstruktioner af megablødt træ, der næsten ligger der uden skruer. (Næsten) At man skulle behøve at tænke på kvalificeret metallurgi, når man skal sætte lidt trædæk op, er jo urimeligt. Har aldrig haft problemer som i tråden, bortset fra at jeg trak et hoved af mod en kvist eller metal. Trodede aldrig, at man kunne overtænke terrasseskruer. Er det noget andet, der forårsager dette? Hårdt træ uden boring? Forkert længde? Eller helt enkelt dårlige partier? For jeg ved, at alle nævnte fabrikater kan og plejer at fungere rigtig godt.
Jeg orker ikke at læse alle indlæg, men kan konstatere, at Biltemas skruer virkelig kan være skrammel. Jeg har monteret trædæk for mange år siden med rustfri skruer fra Biltema og de knækkede ikke, men bøjede sig meget let, og med nuværende information vil Biltema herefter blive forbudt, når det gælder vigtigere skruer. Jeg gætter på, at små skruer til enklere brug stadig kan bruges, og hvis de er billigere end andre, vil jeg gøre en undtagelse for dem. Jeg vil benytte lejligheden til at lave et indlæg på deres FB-side. Det måske tager skrue...J Johan byggare sagde:Jeg vil bare dele en advarsel for Biltemas terrassekruer, se billeder nedenfor. Jeg lagde 20 kvm terrasse om foråret 2018, de første 15 med skruer af ukendt mærke og ca. 5 kvm med Biltemas skruer.
Det ukendte mærke er der ingen problemer med, men nu bemærker jeg, at ca. 90% af Biltemas skruer ganske enkelt er knækket.
Dårligere skidt skal man lede længe efter og jeg håber ikke, det er mange af jer, der har købt og brugt samme skrammel!
[billede] [billede]
Problemet er ikke kun skruens kvalitet, men også at hurtigt voksende affaldstræ af gran, der suger meget vand og dermed bevæger sig meget, anvendes samt dårlig montering. Brug også reglar i den rigtige dimension og uden knaster mod gulvet. Køb tætgroet helst fyrretræ og forbor med 2.5-3 mm og læg med 5-6 mm kantmål og få et flot gulv uden tørkesprækker og uden ødelagte eller trukne skruer. Til dette materiale kan man bruge rustfri eller hærdede skruer, da bevægelsen i reglar og gulv bliver meget mindre. Forboringen reducerer belastningen på skruen samt spændingen i træet omkring fastgørelsen og giver træet mulighed for at bevæge sig lidt. Brug kvalitetsskruer i den rigtige længde og maskineri uden slag. Træk skruehovedet ned i niveau med brættet med maskinen, træk derefter for hånd med maskinen yderligere 1-1,5 mm, dette forhindrer for højt drejningsmoment på skruen. Brug aldrig 22 mm, men mindst 28 mm træ, der normalt er i bedre kvalitet. Alt dette koster 30-50 % mere, men giver et problemfrit terrassegulv. Inden byggeriet læs om træets kvalitet og sortering. Har brugt skruer af alle mærker uden problemer.

Den udvidede del foråret 2019, hvor vi har brugt Biltemas skruer, og skruerne er knækket.
Nogle steder har vi måttet skrue flere skruer i = flere grimme skruehuller. Hvad skal man gøre. Udskifte alle skruer eller sætte nye/ekstra i kritiske punkter