155,657 læst ·
317 svar
156k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Altvidende
· Västra götaland
· 10 418 indlæg
Interessant, at du trak ingeniørkortet... Og så at du involverer markedet i det hele...Huddingebo sagde:
Hvis skruen kunne fremstilles, og der var efterspørgsel efter den, ville den være på markedet... Du må gerne linke til skruen, så køber jeg en pakke og tester den...
Det er fordi han tror, at "ingenjörskortet" er som en form for joker, når man taler om dette..Dan_Johansson sagde:
Det er vel nærmere Sorteper i praktiske spørgsmål, der har sin grund i handhavandefel
Men ærligt talt. Hvor galt kan man egentlig gøre, når man skruer en terrasse skrue i? Jo, når min 6-årige søn har fået lov at skrue nogle terrasse skruer i, så kan både bits og skruehoved være lidt ødelagte bagefter, men skruens fasthed er næppe blevet dårligere på grund af hans håndtering. Nej, håndteringsfejl køber jeg ikke.
Jeg har ingen erfaring med Biltemas skruer (har brugt Heco og Essve), og skruer plejer generelt kun at knække for mig, når jeg skruer i ask, eg eller lignende, aldrig i blødt nåletræ.
Noget jeg vil ændre i fremtiden, er at undgå C4 og bruge mindst A2 rustfri. C4 ruster på bare nogle få år her på vestkysten (selvom jeg bor ca. 1 mil fra havet).
Jeg har ingen erfaring med Biltemas skruer (har brugt Heco og Essve), og skruer plejer generelt kun at knække for mig, når jeg skruer i ask, eg eller lignende, aldrig i blødt nåletræ.
Noget jeg vil ændre i fremtiden, er at undgå C4 og bruge mindst A2 rustfri. C4 ruster på bare nogle få år her på vestkysten (selvom jeg bor ca. 1 mil fra havet).
Chancen for at din 6-åring er stærk nok til at skrue en skrue så stramt, at den knækker, tror jeg er ret lav...V vectrex sagde:Men ærligt talt. Hvor galt kan man egentlig gøre, når man skruer en trallskrue i? Selvfølgelig, når min 6-årige søn har fået lov at skrue nogle trallskruer i, kan både bit og skruehoved være lidt ødelagte bagefter, men skruens holdbarhed er næppe blevet dårligere på grund af hans håndtering. Nej, håndteringsfejl køber jeg ikke.
Jeg har ingen erfaring med biltemas skruer (har brugt Heco og Essve), og skruer har generelt kun knækket for mig, når jeg skruer i ask, eg eller lignende, aldrig i blødt nåletræ.
Noget jeg vil ændre på i fremtiden er at undgå C4 og bruge mindst A2 rustfri. C4 ruster på blot nogle få år her på vestkysten (selvom jeg bor ca. 10 km fra havet).
Problemet opstår, når voksne mænd enten bruger den forkerte type værktøj, når de skruer skruen i, eller skruer den for langt i (mange gange for at undgå at efterspænde, hvis skruerne skulle krybe op)..
Eller det kan være, at de måske ikke har bygget/konstrueret helt korrekt og får for store bevægelser i konstruktionen, hvilket gør, at skruerne knækker...
Violina sagde:
Jeg undrer mig faktisk også over, hvad man kan gøre forkert? Hvis vi for "øjeblikket" glemmer slagboremaskiner og deres eventuelle indflydelse, hvad er rigtigt og hvad er forkert?V vectrex sagde:
Som jeg ser det, kan man i princippet kun tilpasse to parametre. Indskruningshastighed og -dybde. Hastigheden har jeg aldrig reflekteret over mere end at man kører den hastighed, der går uden at man mister kontrollen? Er det vigtigt at bruge den rigtige hastighed, og hvad er så den rigtige hastighed?
Når det gælder dybden, skruer man vel skruen i niveau med terrassen eller lidt derunder, ikke? Man vil jo hverken have "fremspringende" skruehoveder eller "huller" af "overforsænkede" skruehoveder. Så hvordan gør man, når man gør det forkert?
Jeg har skruet en del terrasse og min erfaring er, at der bestemt er forskel på forskellige terrasse skruer. I nogle tilfælde har et tocifret procent af skruerne knækket efter et år. Har dog stort set aldrig oplevet at skruen knækker, mens man skruer, medmindre man rammer en stenhård knast eller noget lignende.
Det eneste jeg forsøgte at forklare, for at de, der ikke er så indforståede med skruer, ikke skal købe forkert, var at A2 og A4 ikke angiver trækstyrken.
Nogle tror, at det er en slags kvalitetsstempel, der garanterer en god skrue, når det i virkeligheden kun angiver, hvordan modstandsdygtig skruen er mod korrosion.
Min erfaring er, at der er en del forskel i trækstyrke mellem forskellige fabrikater.
Ofte afspejles det af prisen, men ikke altid.
Terrassebrædder svulmer og tørrer også hyppigt og belaster skruen.
Træ er mere eller mindre blødt, går skruen i stykker når den trækkes 1mm under træoverfladen (minimum på frisk ntr terrassebræt der tørrer ud efter en tid), så er det en dårlig skrue med lav trækstyrke.
De skruer jeg har absolut bedst erfaring med er Heco.
Biltema har ujævn kvalitet, sandsynligvis fremstillet i Kina med ujævn kvalitet på grundmaterialet.
Inden for industrien har jeg mest arbejdet med metriske skruer i varme miljøer, men principperne er de samme med flydegrænser, brudgrænser, hærdninger korrosionsklasser etc.
Det er ofte svært at få korrekt data på,
f.eks. flydegrænse på "no name" skruer.
Rustfrit stål har GENERELT en lavere brudgrænse, og rustfrit er heller ikke en garanti for, at skruen tåler temperaturen i f.eks. et manifold, der findes ikke-rustfrie legeringer, som med den rette behandling er betydeligt bedre i den henseende.
(det også en almindelig myte)
Nogle tror, at det er en slags kvalitetsstempel, der garanterer en god skrue, når det i virkeligheden kun angiver, hvordan modstandsdygtig skruen er mod korrosion.
Min erfaring er, at der er en del forskel i trækstyrke mellem forskellige fabrikater.
Ofte afspejles det af prisen, men ikke altid.
Terrassebrædder svulmer og tørrer også hyppigt og belaster skruen.
Træ er mere eller mindre blødt, går skruen i stykker når den trækkes 1mm under træoverfladen (minimum på frisk ntr terrassebræt der tørrer ud efter en tid), så er det en dårlig skrue med lav trækstyrke.
De skruer jeg har absolut bedst erfaring med er Heco.
Biltema har ujævn kvalitet, sandsynligvis fremstillet i Kina med ujævn kvalitet på grundmaterialet.
Inden for industrien har jeg mest arbejdet med metriske skruer i varme miljøer, men principperne er de samme med flydegrænser, brudgrænser, hærdninger korrosionsklasser etc.
Det er ofte svært at få korrekt data på,
f.eks. flydegrænse på "no name" skruer.
Rustfrit stål har GENERELT en lavere brudgrænse, og rustfrit er heller ikke en garanti for, at skruen tåler temperaturen i f.eks. et manifold, der findes ikke-rustfrie legeringer, som med den rette behandling er betydeligt bedre i den henseende.
(det også en almindelig myte)
Senest redigeret:
Beviseligt sælger Biltema hjullejer, der år efter år slides ud efter 1-3 år.Jonas Persson sagde:
Tror nogen virkelig, at fx Biltema år efter år sælger skruer, der går i stykker?
Selvfølgelig findes der dårlige eksemplarer eller måske en hel batch.
For måske fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå bokse. Det var skidt, havde en boks med 6x120, og de var skæve. Har ikke set deres eget mærke siden da, kun Heco.
Intet firma med butik i Sverige sælger skidt, det går ikke, da kunderne reklamerer. Dårlige skruer sælges muligvis på kinesiske hjemmesider, hvor forbrugerlove ikke når, og som har millioner af andre kunder at snyde.
Ujævn kvalitet er deres standard.
Kig i indlæg #30 samt i linket nedenfor
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
efter diskussioner 2018 så har ESSVE trukket sig tilbage!

Fra og med årets brochure i år 2021 anbefaler ESSVE kun rustfri skrue A2 eller A4 til terrasse udendørs!!!
Lakeret jerngenne C4 er kun til terrasse indendørs, under tag der ikke bevæger sig!
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
efter diskussioner 2018 så har ESSVE trukket sig tilbage!
Fra og med årets brochure i år 2021 anbefaler ESSVE kun rustfri skrue A2 eller A4 til terrasse udendørs!!!
Lakeret jerngenne C4 er kun til terrasse indendørs, under tag der ikke bevæger sig!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 indlæg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2,838 indlæg
Synes ikke det er helt det samme. Hjullejer er dyre at fremstille med god kvalitet, og jeg vil påstå, at Biltemas er meget billigere end original. Terrasseskruen har en lignende pris med mange andre fabrikater.Huddingebo sagde: