optimum optimum sagde:
De fleste forstår (i det mindste jeg) at A2 er rustfri trallskruv och A4 syrefast.

For det er vel trallskruv vi stadig diskuterer?

Findes der nogen hærdet ikke rustfri skrue der betegnes A2 eller A4 ?
Ja Biltema har et antal alternativer:
Trallskruv C4 - Biltema.se
Ved ikke om den er hærdet men det står i teksten at den er C4 men at for hårdere miljøer anbefales rustfri alternativer.

optimum optimum sagde:
De fleste forstår (i hvert fald jeg) at A2 er rustfri terrasse-skrue og A4 syrefast.

For det er vel terrasse-skruer vi stadig diskuterer?

Findes der nogen hærdet ikke-rustfri skrue, der betegnes A2 eller A4?
Ja, hvem har påstået noget andet?
Men A2 og A4 fortæller stadig kun, hvilken korrosionsklasse skruen har, IKKE hvilken styrke skruen har.
Der er mange måder at nå forskellige styrkeklasser på skruer.
Om den er hærdet eller ej, siger absolut ingenting om opnået trækstyrke.

Senest redigeret:
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Ja hvem har påstået noget andet?
Men A2 og A4 taler stadig kun om hvilken korrosionklasse skruen har, IKKE om hvilken styrke skruen har.
Der er mange måder at nå forskellige styrkeklasser på en skrue.
Om den er hærdet eller ej siger absolut ingenting om opnået trækstyrke.
Jeg skyder skylden på Coops kaffe. Det indeholder for lidt koffein. Nu ser jeg, at du skrev A2/A4.:surprised:. Blandede det sammen med C4.

Det er nok nemmest at købe fra et bedre mærke.

• Synes
optimum og 1 anden
  • Laddar…
Mig bekendt hvad angår 1.4404 og 1.4401 (den type stål som sandsynligvis er hvad A2 og A4 klassificeret terrasse-skrue er lavet af) er, at de har præcis de samme mekaniske egenskaber, men forskellig modstandskraft mod korrosion.
Altså den ene går ikke lettere i stykker end den anden, når man skruer dem i.

Vigtigst (som sædvanligt) og som mange ikke synes at forstå, når de bygger deres terrasse, er at man absolut ikke skal skrue skruerne for langt ind og/eller skrue dem for hårdt.
Dels påvirker det træets bæreevne, men allervigtigst er at man risikerer at overskride strækgrænsen og derefter også brudgrænsen for materialet i skruen.
Og i den henseende tror jeg ikke at biltemas skruer er dårligere end nogle andre skruer, sandsynligvis har de lignende værdier for disse da de næsten med garanti er lavet i samme slags materiale.

Hvad jeg derimod tror kan adskille sig noget er udformningen af skruen, hvilket kan gøre at man skal bruge mere kraft for at skrue en biltema-skrue i og dermed lettere (hvis man er en glad amatør) "tager i for meget" og dermed knækker skruerne.

Jonas Persson
Violina Violina sagde:
man måste använda mer kraft för att dra i en biltema-skruv och på så sätt lättare (om man är glad amatör)"tar i för mycket" och därmed drar av skruvarna.
Alle ved, at en søm går af, hvis man bøjer den nogle gange. En lignende belastning sker med de nye meget kraftige slagende skruetrækkere, de skærer skruen mange gange per sekund, når den slår.

Jeg vil påstå, at de kun skal bruges til meget grov skrue, at stresse spinkel tralleskruv som ikke engang behøver en kraftig skruetrækker er bare dumt.

Jeg hævder, at hvis en metalskrue går i stykker efter at være blevet skruet ind i fyr/gran, så er den fremstillet af undermåligt materiale.

Jeg hævder, at hvis en metalskrue går af efter at være skruet ind i fyr/gran, så er den fremstillet af ringe materiale.
Det er nok at forenkle det lidt...

Der er nogle egenskaber, vi ønsker, som ikke er nemme at kombinere i en skrue...

Vi vil have en rimelig lille diameter, så skruen ses så lidt som muligt.
Vi vil have god modstandsdygtighed mod korrosion.

Lille hoved og korossionsklass er absolut ingen hindring for at fremstille skrue med tilstrækkelig trækstyrke. Selvom "rostfri" oftest holder en lavere klasse.

Senest redigeret:
Jonas Persson Jonas Persson sagde:
Alle ved, at en søm knækker, hvis man bukker den nogle gange. En lignende belastning sker med de nye meget kraftige, slagende skruetrækkere, de kløver skruen mange gange per sekund, når den slår.

Jeg vil påstå, at de kun skal bruges til meget grove skruer, at stresse tynde terrasse-skruer, der ikke engang har brug for en kraftig skruetrækker, er bare dumt.
Meget lig min mening, faktisk (y)

Lille hoved og korrosionsklasse er absolut ingen hindring for at fremstille skrue med tilstrækkelig trækstyrke. Selv om "rustfrit" oftest holder en lavere klasse.
Nu føler det som om du ikke rigtig forstår, hvad det er, du taler om..

Trækstyrken hos en skrue afhænger af dens materialeegenskaber, og hvis du tænker på de egenskaber, man ønsker hos (især) en terrassebrætsskrue, er de ikke helt kompatible.

Det er absolut muligt at fremstille en skrue, der har alle ønskværdige egenskaber, hvad angår dens materialeegenskaber, problemet er, at det bliver ret dyrt..

Spørgsmålet er jo så det, hvor godt tror du den type skruer ville sælge?

For det er jo også en vigtig (måske endda den vigtigste) egenskab hos en skrue, prisen.

Især når man tænker på det faktum, at folk, der faktisk ved, hvordan man bør gå til værks, når man trækker en skrue, sjældent har nævnte problem med at hver anden skrue knækker..

• Synes
Jonas Persson
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Nu føles det som om du ikke rigtig forstår, hvad det er du taler om..

Trækstyrken hos en skrue afhænger af dens materialeegenskaber, og hvis du tænker på de egenskaber, man ønsker hos (især) en terrassebrædde-skrue, er disse ikke helt forenelige.

Det er absolut muligt at fremstille en skrue, der har alle ønskværdige egenskaber, hvad angår dens materialeegenskaber, problemet er, at dette bliver ret dyrt..

Spørgsmålet er jo så, hvor godt tror du, den type skruer ville sælge?

For det er jo også en vigtig (måske endda den vigtigste) egenskab hos en skrue, prisen.

Især når man tænker på det faktum, at folk, der faktisk ved, hvordan man bør gå frem, når man skruer en skrue i, sjældent har nævnte problem med, at hver anden skrue knækker..
Du taler med en maskiningeniør, der har læst styrkelære og skruvelementer etc. på ret høje niveauer.
Det er indlysende, at markedet er fyldt med skruer, med forskellig styrke til forskellige priser.
Hvad er det helt præcist, du prøver at sige?

At prisen er det vigtigste for dig?

Jonas Persson
Violina Violina sagde:
Nu føles det som om du ikke rigtig forstår, hvad det er, du taler om..

Trækstyrken hos en skrue afhænger af dens materialeegenskaber, og hvis du tænker på de egenskaber, man ønsker hos (især) en terrasse skrue, er disse ikke helt forenelige.

Det er absolut muligt at fremstille en skrue, der har alle ønskværdige egenskaber, hvad angår dens materialeegenskaber, problemet er, at dette bliver ret dyrt...

Spørgsmålet er så, hvor godt tror du, den type skruer ville sælge?

For det er jo også en vigtig (måske endda den vigtigste) egenskab ved en skrue, prisen.

Især når man tænker på det faktum, at folk, der faktisk ved, hvordan man skal gå frem, når man skruer en skrue ind, sjældent har nævnte problem med, at hver anden skrue knækker..
Igen, tror nogen seriøst, at f.eks. Biltema år efter år sælger skruer, der knækker?

Selvfølgelig findes der dårlige eksempler eller muligvis en hel batch.

For måske fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå kasser. Det var skrammel, havde bl.a. en kasse med 6x120, og de var skæve. Har ikke set deres eget mærke siden da, kun Heco.

Intet firma med butik i Sverige sælger skrammel, det går ikke, da kunderne reklamerer. Dårlig skrue sælges muligvis på kinesiske hjemmesider, hvor forbrugerlove ikke når, og som har millioner af andre kunder at narre.

Jonas Persson
Du taler med en maskiningeniør som har læst styrkelære og skrueelementer osv. på ret høje niveauer. Klart er det, at markedet er fyldt med skruer, med forskellig styrke til forskellige priser. Hvad er det præcis, du prøver at sige?

Så forstår du også, hvilke kræfter en skrue, der går trægt i f.eks. en knast, udsættes for, når skruemaskinen slår mange gange per sekund.

Disse kræfter opstår ikke med en klassisk langsomt drejende skruemaskine. Hvorfor skal man betale mere for en skrue bare for, at den skal kunne skrues med slag?

• Synes
SwiftD
  • Laddar…
Du taler med en maskiningeniør, der har læst styrkelære og skruedimensionering osv. på ganske høje niveauer.
Klart står det, at markedet er fuld af skruer med forskellige styrke til forskellige priser.
Hvad præcis er det, du prøver at sige?

At det oftest afhænger af skidt bag håndtaget :p

Jonas Persson Jonas Persson sagde:
Igen, tror nogen for alvor, at fx Biltema år efter år sælger skruer, der knækker?

Selvfølgelig findes der dårlige eksemplarer eller måske en hel batch.

For måske fem år siden solgte Byggmax en egen skrue fra Kina i blå kasser. Det var skrammel, havde bl.a. en kasse med 6x120, og de var skæve. Har ikke set deres eget mærke siden da, kun Heco.

Ingen virksomhed med butik i Sverige sælger skrammel, det går ikke, da kunderne reklamerer. Dårlige skruer sælges måske på kinesiske hjemmesider, hvor forbrugerlove ikke når, og som har millioner af andre kunder at narre.
Nej, det tror jeg ikke, det er jo det, der er sagen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.