155,667 læst ·
317 svar
156k læst
317 svar
Advarsel for Biltemas terrassegulvskruer
Dikt an for fugtige terrassebrædder, som de oftest er. Mine var fra Bauhaus. Jeg har 3 år senere ca. 2-3 mm mellemrum. Perfekt. Min nabo havde 2-3 mm mellemrum fra start. Han har nu 5-6 mm, 2-3 mm for meget. Køb Julas terrasseskruer, billigst og meget gode. Ingen fejl efter 300 skruer og 3 år.
Hvor lang tid tager det for en terrassebrædder at blive tør efter imprægneringen?
Forstår jo selv, at det varierer, men disse har ligget under tag udendørs i Stockholm.
Var i dag og inspicere mine bundter, som skal leveres ud på torsdag, og de så rigtig tørre ud. Overvejer om jeg skal turde lægge dem sammen, eller om jeg skal bruge knivspidsen.
Forstår jo selv, at det varierer, men disse har ligget under tag udendørs i Stockholm.
Var i dag og inspicere mine bundter, som skal leveres ud på torsdag, og de så rigtig tørre ud. Overvejer om jeg skal turde lægge dem sammen, eller om jeg skal bruge knivspidsen.
Kan bare bekræfte, at Biltemas terrassebrædder skruer er skrald. Lagde et dæk af lærketræ med essve rustfri, og alle skruerne har holdt perfekt. Biltemas terrassebrædder skruer brugte jeg til stolper/rækværk af fyr, men mange af dem bøjede sig efter at være kørt ind nogle centimeter. Fik til sidst nok i til at få hegnet op, men tvivlsomt hvor længe det holder... Omtrent hver tiende skrue bøjede sig (se billeder nedenfor).
26mm???Holger Gross sagde:
Inte helt säkert att det beror på skruven. En vanlig anledning är att trallbrädorna läggs dikt mot varandra. Efter en tid sväller i regel trallbrädorna och orsakar onormalt stora spänningar i skruvarna, som då kan gå av. Den typ av skruv du har använt är förhållandevis spröd jämfört med rostfri skruv, som är något segare. Enligt Svenskt Trä:s rekommendationer bör trall läggas med erforderligt kant-till-kantavstånd för att undvika just ditt problem. Exempelvis bör en 120 mm bred trall av impregnerad furu läggas med 26 mm kant-till-kantavstånd. Då tillåts tralbrädorna svälla vid fuktupptagning i samband med nederbörd. Som det ser ut på bilden är trallbrädorna monterade dikt mot varandra, eller åtminstone med för liten springa. Deformationer (formändringar) i brädorna kan vara en bidragande orsak i kombination med spröd skruv av låg kvalitet.
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..
Nissens sagde:
26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..![]()
Hej, ber om ursäkt, kant-till-kantavstånd 26 mm ska naturligtvis vara 126 mm. Siffran 1 kom bort.Nissens sagde:
26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..![]()
Aha, ok. Men hvis man lægger nymalet(vådt) terrassebrædder, så er t.o.m 121 mm i største laget. Jeg har nok ca 5 mm sprækker nu efter at have lagt terrassebrædderne i foråret. Og til vinteren vil sprækkerne nok blive endnu større. Havde jeg lagt med 126 mm så hadde sprækkerne været typ 1 cm nu... og det synes jeg er for meget...Holger Gross sagde:
Skal snart lægge terrassebrædder og undrer mig over, hvordan i alverden man skal vide, om de er sjaskvåde, våde eller tørre.
Hos byggemarkederne i nærheden er det oftest en halv stak med trykimprægneret, har aldrig set en hel stak med nytrykte brædder...
De kan jo have stået alt mellem en uge og en måned.
Jeg har en terrasse, hvor der næsten aldrig er sprækker, fordi jeg lagde tæt med ret tørre brædder, og det vil jeg ikke have igen, men jeg vil jo heller ikke have, at foden skal glide mellem brædderne...
Hvis man skulle sigte på 124-125mm i stedet for 126, så bliver det måske godt?
Hos byggemarkederne i nærheden er det oftest en halv stak med trykimprægneret, har aldrig set en hel stak med nytrykte brædder...
De kan jo have stået alt mellem en uge og en måned.
Jeg har en terrasse, hvor der næsten aldrig er sprækker, fordi jeg lagde tæt med ret tørre brædder, og det vil jeg ikke have igen, men jeg vil jo heller ikke have, at foden skal glide mellem brædderne...
Hvis man skulle sigte på 124-125mm i stedet for 126, så bliver det måske godt?
Jeg synes, man kan mærke det ret let dels på vægten af brættet, men også på farven og nogle gange lugten.nino sagde:
Skal snart lægge terrassebrædder og undrer mig over, hvordan man i alverden skal kunne vide, om de er plaskvåde, våde eller tørre.
Hos byggemarkederne i nærheden er der ofte kun en halv stak af trykimprægneret, har aldrig set en hel stak med nytrykte brædder...
De kan have stået alt fra en uge til en måned.
Jeg har en terrasse, hvor der næsten aldrig er revner, fordi jeg lagde den tæt med ret tørre terrassebrædder, og det ønsker jeg ikke igen, men jeg vil heller ikke have, at foden skal smutte mellem brædderne...
Hvis man skulle sigte på 124-125mm i stedet for 126, bliver det måske godt?
Derudover, når du begynder at skrue i det, mærker du, om der kommer en masse væske.
Så kan man måle bredden på dem, jo vådere, jo bredere.
Det er interessant, hvordan ARN arbejder. Lidt som en rigtig domstol. Jeg har selv vundet en kamp om en bil hos ARN. Det, der var min vej til succes, var at hyre en uafhængig ekspert. Hvad hun med terrasse skruen skulle have gjort, var at konsultere en bygningsingeniør eller byggesagkyndig og betale denne for at foretage en undersøgelse af både konstruktion og skrue. Problemet er jo åbenlyst. Ingen ønsker at betale nogen femtusind kroner for en udtalelse, der måske gør gældende, at man selv er årsagen. Vinder man en sådan tvist, så dækker modparten udgifterne, forudsat at de følger ARNs råd, og at udgifterne er rimelige.
Det som er mærkeligt i Sverige er at det er frivilligt at følge Arns beslutninger det skulle være bindendeM MickeMörkö sagde:Det er interessant hvordan ARN arbejder. Lidt som en rigtig domstol. Jeg har selv vundet en kamp om en bil hos ARN. Det som var min vej til succes var at hyre en uafhængig ekspert. Hvad hun med trallskruven skulle have gjort var at konsultere en bygningsingeniør eller bygningsinspektør og betale denne for at lave en undersøgelse af både konstruktion og skrue. Problemet er jo tydeligt. Ingen vil jo betale nogle femtusinde kroner for en udtalelse som måske gør gældende at man selv er årsagen. Vinder man en sådan tvist så står modparten for udgifterne forudsat at de følger ARNs råd og at udgifterne er rimelige.