BirgitS BirgitS sagde:
Jeg er enig i dine konklusioner, men ovenstående forstår jeg ikke, det er vel snarere en indikation på, at den kunne være bærende.
Ikke i forbindelse med det andet. Men normalt jo. Her var der ingen sådan væg i øvrigt i den retning. Undskyld, at jeg ikke var tydelig med dette.

Skal man være omhyggelig, så afhænger det desuden af etage og konstruktion i huset i øvrigt. Jeg har eksempelvis ingen bærende vægge på overetagen, men tre tværgående bærende vægge i stueetagen, man har lagt mellemgulvet i husets længderetning.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 sagde:
Ikke i forbindelse med det andet. Men normalt set ja. Her var der ingen sådan væg i øvrigt i den retning. Undskyld at jeg ikke var tydelig med dette.

Skal man være præcis, så afhænger det desuden af etage og konstruktion i huset i øvrigt. Jeg har eksempelvis ingen bærende vægge på overetagen, men tre tværgående bærende vægge på stueetagen, man har lagt mellem gulvet i husets længderetning.
Hele underetagen er bærende gennem hele huset med enten bjælke eller bærende vægge.

Overetagen (1,5-plans) har en stor åben stue i midten og 2 rum på hver side. Det ene rum er mindre og har en indervæg. "Bagved" er der garderobe og et lille toilet.

Der er skunk på begge sider, ca. 1-1,5 m bred.

Hele bjælken i taget skal ikke fjernes, kun der hvor vi vil åbne op. Altså den røde linje. Den bjælke, der står mod ydervæggen (blå), vil vi fjerne, og den til højre, som jeg har markeret med grønt, vil blive flyttet der, hvor væggen slutter.

Forstår det måske ikke er "let" at svare på, om man kan eller ej.
Men jeg tænker, at bæringen må ligge i tagspærene og "gulvet". Kender ikke alle de fine termer, så jeg undskylder på forhånd 🙈

• Renoveringsprojekt, væg under nedrivning med isolering synlig og stregtegninger i rød, blå, grøn for at indikere fremtidige ændringer.
BirgitS
J Jennie Blomqwist sagde:
Men jeg tænker, at bæreevnen skal jo ligge i spær og "gulvet".
Så er det jo, men man skal være opmærksom på, at spærenes støtteben går ned i skunkvægge.

Udover bærende vægge findes der stabiliserende vægge, som f.eks. sørger for, at huset ikke begynder at hælde eller vrider sig, når det blæser hårdt. Det, som pacman42 skriver lidt om i indlæg 14. Skunkvægge kan have en sådan funktion udover at "skjule" støttebenene.

Mats-S
J Jennie Blomqwist sagde:
Okej, hvorfor tænker du, at man ikke rører den? Du tænker, den er bærende?
Det afhænger helt af, hvordan det ser ud ovenover taget. Er det kun en tyndere lægte, der er fastgjort i taget, er det bare at fjerne den. Er det en del af en bjælke, der går igennem taget og oversiden på loftet, ville jeg ikke fjerne den.

Kan du tjekke, hvordan oversiden på lægten slutter, er den tæt mod undertaget?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.