Hej!
Jeg er i gang med at totalrenovere et badeværelse på første sal i et hus bygget i 1970. Betondækket er ca. 16 cm tykt med et ca. 6-7 cm højt (hvad jeg tror kaldes) finsats ovenpå, så totalt 24-25 cm. Finsatsen er meget let at bortskaffe og mangler større ballast og armering. Der er en tydelig grænse mellem betondækket og finsatsen, når man fjerner det.
Man kan se, at remmen for ydervæggen og en af indervæggene ligger på selve betondækket, mens de resterende vægge er bygget efter, at finkagen er støbt. Varmerør og vandrør er indstøbt i finsatsen. Afløbsrørets øvre del kan anes, når finsatsen fjernes.
Afløbsbrønden ligger i niveau med betondækket og havde en stærk skrånende hældning på ca. 5 cm.
Jeg tænkte, at det ville være helt perfekt at fjerne hele kagen, så jeg kan installere gulvvarme uden at hæve gulvniveauet. Fik dog kolde fødder efter et stykke tid og tænkte, at jeg måske burde undersøge det lidt mere, inden jeg fortsætter...
Tror I, at jeg kan gøre sådan? Eller har den tykke finkage en bærende funktion? Tydeligvis har man jo lagt rør ud og støbt på kagen efter, at husets yderste skal er rejst, uden at dækket er kollapset. Er jeg bare bekymret?
Jeg tænkte at lægge et armeringsnet ud og fastgøre gulvvarmen i det og derefter støbe over med beton, for senere at lade flisemesteren flydespartle hældningen. Er bevidst om, at betonen skal tørre mindst tre måneder, før man kan flydespartle og lægge overfladebelægning. Lyder dette som en fornuftig idé? Eller er hurtigtørrende beton bedre?

• Trævæg i renoveringsprojekt med eksponeret betongulv og værktøjer liggende på jorden.
Senest redigeret:
Du resonerer jo ganske rimeligt selv angående bjælkelagets holdbarhed.
Hvordan ser det ud i andre rum? føles/høres det, når du banker/tramper, som om det er finsats også der, eller er det opreguleret der i stedet?

P proffsrik sagde:
Du resonerer jo ret rimeligt selv angående bjælkelagets styrke.
Hvordan ser det ud i andre rum? føles/høres det, når du banker/tramper, som om det er finsats der også, eller er der lavet et opreguleret lag der i stedet?
Jeg overtænker nok unødvendigt måske ..
Jeg er 99% sikker på, at det er finsats over hele bjælkelaget på hele overetagen, for gulvniveauet er det samme på hele etageplanet, og der er vand- og varmerør indstøbt relativt overfladisk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.