Stenskivernes i vinduerne får mørke pletter, der ses mere og mere. Vindueskarmen monteret for ca. 5 år siden, da huset blev bygget. Hvad er årsagen. foranstaltning?

• Stenbordplade i vindueskarm med mørke pletter, installeret for cirka 5 år siden, ved siden af et vindue med trærævæg og lys malet kant.
Fugt måske.
Noget lækage eller koldluft-træk i hjørnerne og midt på?

Mærkeligt med runde mønstre, der er så tydelige. Hvornår opstod pletterne? Afhængigt af hvor du bor i landet (temperaturen) og om det opstår i forbindelse med fx brusebad, madlavning eller hvis I pludselig er mange indendørs, ville jeg have gættet på kondensvand fra indersiden af vinduet/rammen. Men samtidig burde det jo mærkes fra starten i huset. Forsvinder de ved udluftning? Alternativet er, at en hustomte er der og drypper olie på pladen. Ingen, der har smurt noget på vinduet, som så drypper ned?

Fugt udefra, ja visst, men det er så tydeligt med de runde ringe. Noget gammelt lim, som de satte pladen med, der måske begynder at give sig til kende? Føl, lugt til det, forsvinder det med en hårtørrer?

Har I kæledyr og har haft vinduet lidt åbent for at udlufte i sommer? Efter meget hovedbrud over hvorfor det pludselig var utæt omkring vinduet derhjemme så jeg det med egne øjne: Katten syntes det var sjovt at rive og spise på gummilisten og derefter løbe væk med den løse del :mad: Træk over stenskiven + fugtig indeluft, der kondenserer. Men pletterne føles "prydeligt" placeret, dem i hjørnerne føles jo næsten lige store.

Hvis du ikke mærker nogen forskel efter du har blæst med en hårtørrer et stykke tid (ikke for tæt og for varmt), kan en kedelig lim/tætningsmasse jo "smøre" lidt. Havde pletterne været længere ude på pladen, havde jeg troet det efter potter.

Nu har jeg slut på eksempler.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.