22,319 læst ·
22 svar
22k læst
22 svar
1 eller 2 søm per bræt?
Urs'kuld kunne ikke lade være 
En spiger per lægte og bræt når det gælder fer og not panel... feren holder fast/in den ene side og man sætter spigeren til 2/5-dele ind på den anden side... spiger man to spiger sprækker brættet betydeligt lettere, når panelen forsøger at bevæge sig!
Man kan aldrig forsøge at holde fast i panelen, for den bevæger sig alligevel, og sidder den så på den "forkerte" måde, så sprækker den!
Man kan aldrig forsøge at holde fast i panelen, for den bevæger sig alligevel, og sidder den så på den "forkerte" måde, så sprækker den!
Nu til dags så savs træ af ret dårlig kvalitet. Før i tiden valgte man stammer med omhu, inden man kløvede stammen i forskellige dimensioner. Man vendte træet, så kernen kom udad. Dette eksisterer ikke nu til dags, da alt sker automatisk. Da jeg var teenager og arbejdede på et savværk, sorterede man dårligt træ fra i en bunke, som blev kaldt udsortering. Det var brædder med mange store knaster osv. Nu til dags skal man selv lægge dem til side, når man handler træ på trælasten. Det er svært at finde brædder uden grimme knaster eller andet, der gør, at brædderne slår sig og vrider sig, når de tørrer. Mange gange forsøger jeg at sortere udsorteringen fra, når jeg vælger brædder, men mange tager dem med hjem og bliver overraskede, når brædderne så er blevet som propeller efter nogle uger. Derfor skal du sætte to søm over hver regel langs brættet og sætte disse ca. to cm ind langs not eller fer for at undgå, at brættet sprækker i kanten. En søm på midten ville give brættet mulighed for at krumme sig og få væggen til at ligne flade tagrender, der er monteret på væggen, samt få sømmet til at krybe ud. Showerhill har en klar pointe med det, han skriver, men det ville jeg kun bruge på dimensioner 21*70 eller max 21*95; ellers ville jeg sætte to søm for at væggen skal blive siddende.
Ja, sømpistol tilhører klart de mest tidsbesparende tilbehør man kan bruge. Fordelen er, at du kan fastgøre ret mange brædder med nogle få søm for hånd. Sørg bare for at banke brædderne ordentligt sammen samtidig med at tjekke, at de står lodret. Når du så bruger sømpistolen og eftersømmer, er det sjovt at arbejde. Vær forsigtig, så du ikke sprækker brædderne, hvis du har for højt lufttryk til pistolen, er der risiko for, at den slår sømmene for langt ind, og det bliver besværligt at male samt at træet går i stykker. Jeg plejer at have lidt for lavt tryk, så jeg hellere skal efterslå nogle, end at de går for dybt ind i træet. Går ud fra at du bruger 75mm søm, helst riflede.
Min spikpick kan man justere et lille "mothold" ved næsen for at indstille sømdybden. Det fungerer, selvom det er en billig variant af pistol.
Jeg justerer alligevel trykket også, for at lige netop få sømmene ind i den rette dybde, ved ikke om det er unødvendigt med både seler og livrem.
Så det bliver alligevel lidt eftersømningsarbejde.
Men hellere det, end en masse dybe huller i facaden overalt.
Jeg justerer alligevel trykket også, for at lige netop få sømmene ind i den rette dybde, ved ikke om det er unødvendigt med både seler og livrem.
Så det bliver alligevel lidt eftersømningsarbejde.
Men hellere det, end en masse dybe huller i facaden overalt.
Klik her for at svare