Hej jeg har en indrettet kælder med gulvvarme. Væggene er pudsede og knoppede, måske hedder det rapning? Under alle omstændigheder vil jeg ikke have den der knoppede overflade men noget mere glat i stedet. Jeg undrer mig om nogen har lidt tips til hvordan jeg nemmest kan fikse det?

Kan jeg jævne det ud? Det er jo malet ovenpå så jeg gætter på at det ikke hæfter?
Kan man fjerne kun "rapper"? Hvordan?
Jeg lægger op to billeder et nærbillede og et af væggen.

• Vægbillede med ru struktur i en indrett kælder, vindue med planter og dekorative genstande øverst.
  • Nærbillede af en væg med ru, punktet overflade som er blevet pudset og malet, viser tekstur og strukturen i overfladen på en kældervæg.
  • Synes
Martin Berg
  • Laddar…

Bedste svar

Der var en artikel om det i seneste Gör Det Själv. Først skal man slibe ned toppene, enten med håndslibesten eller slibekop til vinkelsliberen. Derefter bredspartle med f.eks. gipsmørtel. Meget arbejde som sagt.

• Synes
Martin Berg
  • Laddar…
T Trrttsch sagde:
Det var en artikel om det i senaste Gør Det Selv. Først må man slibe ned toppene, enten med håndslibesten eller slibekop til vinkelsliberen. Så bredspartle med f.eks. gipsmørtel. Meget arbejde som sagt.
Er det virkelig nødvendigt at slibe, ville bare have spartlet, hvis det altså er tørt.

Oveja sagde:
Er det virkelig nødvendigt at slibe, ville bare have spartlet, hvis det er tørt altså.
Det er nok svært at få spartelmassen til at sidde, hvis det er malet.

• Synes
Martin Berg og 1 anden
  • Laddar…
T Trrttsch sagde:
Det er nok svært at få spartelmassen til at sidde, hvis der er malet.
Jeg havde prøvet, så tagget som det er. Bliver nok svært at få fjernet den maling ?

Oveja sagde:
Jeg havde prøvet, så stikkende som det er. Bliver nok svært at få bort den farve ?
Måske kan man bruge en primer først, hvis farven nu skulle være et problem? Kan du teste, så slipper jeg? Har en hjertevæg som er for stikkende for min smag ;)

A ati sagde:
Måske kan køre en primer før, hvis nu malingen skulle være et problem? Kan du teste, så jeg slipper? Har en hjertevæg som er for tagget til min smag ;)
Hej allesammen, nu er jeg kommet et stykke i mit arbejde..... løsningen som fungerer for mig er en grovstøvsuger koblet til en vinkelsliber med en beskyttelseskappe, så jeg ikke får slaget i Lütsen i hele rummet (støv) og i den et diamantslibehoved.

Købte først en dårligt plade fra Jula, men det fungerede overhovedet ikke, så jeg gik op et trin til Biltema, og den ville nok have fungeret, hvis det ikke var for, at den var for lav, så den ikke nåede frem, når jeg havde beskyttelseskappen på vinkelsliberen. Endelig fandt jeg en fornuftig én hos Beijer Bygg. Nu har jeg gjort cirka to tredjedele, arbejder kun lidt nu og da, når jeg har tid. Effektiv tid efter at jeg fik alle grejerne, måske er 15 timer eller deromkring. Inklusive en masse støvsugning på gulvet, alt ryger ikke ind i støvsugeren. Jeg har brugt omkring 12 støvsugerposer også.

Her kommer lidt billeder af, hvordan det ser ud på en væg, som desuden ser ud til at være pepret med gamle huller. Samt en væg, hvor der er murstensvæg bag malingen.

Synes det bliver godt, jeg vil have det der lidt rå udseende, så jeg sigter efter at male med kalkmaling i nogle lag. Væg med ujævn pudsede overflade, små huller og lyse pletter; viser resultatet af byggeprojekt nævnt i indlægget. Gul murstensvæg med pletter af hvid maling, delvist fjernet for at afsløre den rustikke struktur og skabte et råt udseende til renoveringsprojekt.

Senest redigeret:
  • Synes
  • Wow
sofftis og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.