11,901 læst ·
87 svar
12k læst
87 svar
Vægmontering bygger ud 65 cm med mollyplugg?
Thomas59
Byggeveteran
· Stockholms län
· 3 313 indlæg
Thomas59
Byggeveteran
- Stockholms län
- 3,313 indlæg
Det er ikke Mollypluggen i sig selv, der sætter begrænsningen. M5 eller M6 spiller ingen rolle. Du kunne nok hænge en bil op, hvis skruen i Mollypluggen sad i en stålbjælke. Det er Mollypluggenes konstruktion i kombination med gipspladens styrke, der begrænser maksimalvægten. Mollypluggenes "vinger" vil med tiden bide sig ind i gipspladen på grund af bevægelserne i TV-beslaget. Desuden svækkes gipspladen af de små vinklerede metalvinger, der sidder på pluggen og skal forhindre, at den roterer ved fastgørelsen.
I dit tilfælde er det også selve TV-beslaget, der er problematisk. Da gipspladen er det svage led, hjælper det ikke med flere/grovere Mollyplugge. Det svækker kun gipspladen. Den smalle plade mod væggen gør også, at vridkræfterne øges, og kræfterne fordeles ikke optimalt.
Ved fastgørelse af tungere genstande i gips er en Togglerplugg at foretrække. Den fordeler belastningen bedre (større område) og skader ikke gipsen. En Togglerplugg holder til ca. 100-120 kg/st vertikallast i enkeltgips.
I dit tilfælde vil jeg nok anbefale, at du skifter TV-beslaget til en model, der spreder belastningen på væggen maksimalt (bredere beslag). Så er 4 stk Toggler nok. Ingen forstærkning af væggen er nødvendig.
Alternativt kan du skrue dit eksisterende beslag fast i en træplade med samme højde som dit eksisterende beslag, men med en bredde på 20-30 cm, som derefter fastgøres med 4 stk Toggler. Det holder garanteret. Træpladen kan du male/tapetsere eller lignende, så den næsten ikke ses.
I dit tilfælde er det også selve TV-beslaget, der er problematisk. Da gipspladen er det svage led, hjælper det ikke med flere/grovere Mollyplugge. Det svækker kun gipspladen. Den smalle plade mod væggen gør også, at vridkræfterne øges, og kræfterne fordeles ikke optimalt.
Ved fastgørelse af tungere genstande i gips er en Togglerplugg at foretrække. Den fordeler belastningen bedre (større område) og skader ikke gipsen. En Togglerplugg holder til ca. 100-120 kg/st vertikallast i enkeltgips.
I dit tilfælde vil jeg nok anbefale, at du skifter TV-beslaget til en model, der spreder belastningen på væggen maksimalt (bredere beslag). Så er 4 stk Toggler nok. Ingen forstærkning af væggen er nødvendig.
Alternativt kan du skrue dit eksisterende beslag fast i en træplade med samme højde som dit eksisterende beslag, men med en bredde på 20-30 cm, som derefter fastgøres med 4 stk Toggler. Det holder garanteret. Træpladen kan du male/tapetsere eller lignende, så den næsten ikke ses.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Selvfølgelig har du det. Og alle har du fastgjort med mollyplug i kun gipsplade. Du er sikkert fætter med typen, der bestemt hævdede, at han brugte sin 10,8V makita til at blande beton også? Selv har jeg sølvtejpet et helt hus, tror ikke på søm og skruer.Pear4Life sagde:
Det ser ud til, at der er flere personer herinde, som har lavet en lignende montering som TS har gjort og mislykkedes... med tanke på alle de svar, der kommer.
Meninger er én ting, erfaringer noget andet.
Efterlader diskussionen med at sige følgende:
Antal opstillede skærme de sidste 15 år: Skønsmæssigt mellem 1500 & 2000 stk. Antal skærme, der er faldet ned: 0 stk
Jeg håber, at du får din skærm op TS, uanset hvordan den kommer op. Og glem ikke, at alle faktisk ønsker det bedste for dig
God fortsættelse!
Tak!Pear4Life sagde:
Det ser ud til, at der er flere personer herinde, som har lavet en lignende montering som TS har gjort og mislykkedes... med tanke på alle de svar, der kommer.
Meninger er én ting, erfaringer noget andet.
Jeg forlader diskussionen med at sige følgende:
Antal opmonterede skærme de seneste 15 år: Gættemæssigt mellem 1500 & 2000 stk. Antal skærme, der er faldet ned: 0 stk.
Jeg håber, du får din skærm op TS, uanset på hvilken måde den kommer op. Og glem ikke, at alle faktisk ønsker dig det godt
God fortsættelse!
Jeg burde nok skifte beslag med en mere spredt fordelt vægt, eller teste og se hvad der sker, hvis det nuværende beslag holder min TV. Men problemet er jo, at jeg gerne vil finde et, der bygger ud 65 cm fra væggen, da det netop er da, jeg kan dreje TV'et 90 grader i en perfekt vinkel. Ville være taknemmelig, hvis nogen havde en anbefaling og gerne ikke et beslag over 2000 kr.
Tegge
Tegge
Eftersom att du själv sålt fästen, har du någon rekommendation till mig, gärna någon som också bygger ut 65Okarlsson sagde:
Jeg har solgt det vægbeslaget (og andre) i butik i mange år og kan begynde med at konstatere, at den anordning til vægbeslag er dårlig og ikke noget, der bruges på beslag af højere kvalitet. På gode beslag (til større tv) er det en plade mod væggen, så kraften spredes ud lidt mere. Hvad angår hvor meget pluggen holder for vægt, er det træk nedad i typ kroge, ikke udad kraft som det bliver for dig. Det der skete med nogle kunder gennem årene var, at tv-beslaget mod væggen blev løst, jeg hørte aldrig om noget der faldt ned. Med det sagt så solgtes denne type beslag mest op til 32 tommer, ikke som de her store beslag.
At sætte malet krydsfinér over to bjælker bliver rigtig godt, og går hurtigt. Så længe tv er større end 40", vil du sandsynligvis skjule hele pladen bag tv alligevel.
Nej, jeg har aldrig monteret det der beslag du har med mollyplugg.Tegge sagde:
Derimod har jeg børn og hus med gipsvægge og solid erfaring med alle mulige ting, der er fastgjort, og faldet ned, med mollyplugg.
Bogreoler, sengelamper, knager, højttalere.
Desuden ved jeg, hvordan en mollyplugg fungerer og har set en gipsplade i gennemskæring. Gips er jo mere eller mindre sammenpresset støv.
Bedste svar
Selvfølgelig har jeg ikke det. Ville gætte på, at 75% af dem sidder i gips.F Finndjävel sagde:
Det er så unødvendigt at blive spydig... Vi er vel alle her for at (forhåbentlig) hjælpe TS? Med en god tone bliver det altid hyggeligere
Her kommer et forslag til et andet beslag:
https://smartmediasolutions.se/products/displays/sms-wh-3d/
Dette er et rigtig stabilt beslag. Plejer at koste lidt over 2000kr.
4 stk fastgørelsespunkter. Man kan også bore to ekstra huller for 6 fastgørelsespunkter.
Kig på det
Tak!!Pear4Life sagde:
Selvfølgelig har jeg ikke det. Ville gætte på at 75% af disse sidder i gips.
Det er så unødvendigt at blive spydig... Vi er vel alle her for at (forhåbentlig) hjælpe TS? Med en god tone bliver det altid hyggeligere
Her kommer et forslag på et andet beslag:
[link]
Dette er et rigtig stabilt beslag. Plejer at koste omkring 2000kr.
4 fastgøringspunkter. Man kan også bore to egne huller ekstra for 6 fastgøringspunkter.
Kig på det![]()
Et sådant her bør du kunne fastgøre i i hvert fald én regel. https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/fasten-stativ/3-ledat-vaggfaste-for-tv-32-75-p57265Tegge sagde: