Jag ska i samband med min köksrenovering/ombyggnad riva en vägg som eventuellt är bärande.
Huset är en 1 1/2-plansvilla byggd 1975. Väggen löper vinkelrätt mot takstolar/mellanbjälklag ungefär mitt i huset och mellanbjälklaget vilar direkt på väggkonstruktionen. Väggkonstruktionen består av en liggande 70x70 regel mot mellanbjälklaget (50x220 balkar) som bärs upp av 70x70 reglar på s600. Detta talar ju för att den är bärande.
Anledningen till att jag är tveksam är konstruktionen av de två öppningar på 2130 respektive 1780 som redan finns i denna vägg. Här finns det under den liggande 70x70 regeln monterat en 70x115 regel respektive två 33x115 reglar som är fritt upplagda på 70x70 reglar i ändarna.
I ett beräkningsverktyg för limträbalk så skulle jag behöva en 66x315 limträbalk för min nya öppning på 3270. Inte direkt jämförbart med vad som ligger i de befintliga öppningarna.
Jag bifogar lite skisser för att det hela ska bli lite tydligare.
Är det någon som på rak arm kan säga om väggen är bärande eller inte? Om den nu är bärande, kan då generalisera såpass som man gjorde i beräkningsverktyget där hänsyn bara togs till typ av byggnad, spannet på mellanbjälklaget, placering av väggen och bredden på öppningen? Det känns ju som att varje byggnad borde vara lite mer unik än så sett till de lasten som verkar på den bärande innerväggen.
Tacksam för hjälp.