Hej,
Ska alltså sänka innertaket med 12 cm totalt, för att dölja fula ledningar samt passa på att lägga in spottar (hall, tak av råspont).

Antar att gips är bäst vad gäller innertak eller skulle MDF funka lika bra (också med tanke på att jag ska göra hål för spottarna) ?

Men till huvudfrågan, hur får jag till reglar på 12 cm-takplattans tjocklek. Säg att jag använder 13 mm gips. Behöver då 10,7 cm "tjock" regel. Bortsett frå att det är ett udda mått, hur reglar man så djupt? Använder jag först en regel på säg 45 mm mot befintliga taket (skruvat med rejält försänkta skruvar in mot taket), och sen fäster ett annat regelverk på typ 70 mm mot detta? Eller ska man använda vinkeljärn för att fästa reglarna mot taket?

Mvh/
Alko

Milkshaken
jag hade använt stålband...
Stålband är ett band av stål,,( :) ) som det är hål i längs hela bandet, med det kan du bestämma höjden med.. Bara att spika eller skruva i taket och sen på typ en 45X45 regel.... regelverket ska ligga på max C/C 60, är du riktigt noga så säkrar du för tyngre grejer och reglar med c/C 30...

med C/C menas Halva avståndet på första fria regeln från i detta fallet vägg... sen C/C mått typ 60 eller 30...

Tack för snabbt svar!
Men stålband är väl sånt man köper på rullar? Menar du att man ska skruva fast en bit mot taket, och att regeln fästs mot den del av bandet som hänger ner? Då kommer alltså reglarna att hänga ner från taket? Till saken hör att det är en liten hall på typ 4 m2, så jag tänkte regla 30 CC.

Mvh/
Alko

Milkshaken skrev:
regelverket ska ligga på max C/C 60, är du riktigt noga så säkrar du för tyngre grejer och reglar med c/C 30...

med C/C menas Halva avståndet på första fria regeln från i detta fallet vägg... sen C/C mått typ 60 eller 30...
har man cc 600 så kommer taket att hänga , max 400 rekomenderar gips tillverkarna ,

jag hade använt mig av 70 plåtregel och sekundär och primär profil samt stålband om det är ett stort rum

använder man trä reglar så är det chans att dom slår sig eller att dom är redan virdna så man har problem med att montrea gipsen , bifogar bild hur man reglar upp med plåtreglar mm

• PS_440.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pajson och 1 till
  • Laddar…
Tack för den bilden, verkligen tydlig!

Plåtregel verkar ju klockrent, med tanke på risken att träet slår sig. Den primära och sekundära stålregeln, är de likadana, bara att den ena ligger an mot befintliga taket (om den inte hånger på bandstål vill säga), medan den andra ligger mot de första reglarna??

Och stålband/bandstål - är det alltså en sån här (bifogar bild) ?

Den kommer ju att vikas vid fästet mot väggen - ingen risk att den försvagas och går av just där, om banden får hålla all vikt?

Mvh/
Alko

• hålband.jpg
Kolla på gyprocs hemsida.
Tror också dom har ett häfte man kan få hemskickat.
Du har en liten hall.
Så det är bara att sätta upp väggskenorna först
och sen trava i sekundärreglarna "hattprofiler.
Kör Du 90 gips i taket hade jag lagt 30cc.
Beroende hur hallen är som bredast och hur Du reglar
får Du lägga i lämpligt antal primär reglar.
Tänk på att Du kanske får följa med upp med
primär reglarna innan Du skruvat alla sekundärer.
Kan vara knepigt att skjuta upp dom om det är lågt i tak
som Du har.
Skruvar sekundären i primären och sen fäster upp
primären med bandstål så taket blir i våg.
Kan ju vara lämpligt att ha "pottor" i gipstaket för
spottarna med tanke på värmen mot gamla taket.

Mvh Putte

Milkshaken
Fredrik: Ja vid enkelgips ja, men det håller utan tvekan vid dubbelgips...
Tänkte inte på det att dom endast kommer använda enkelt förmodligen.

problemet med stålreglar är ju att dom är tämligen svårjobbade med tycker ja.
och om virket är torrt så ser jag ingen anledning till att inte använda smidiga träreglar.

Jag har sänkt taket på en gästtoa (1,3 kvm) med plåtreglar och jag kommer utan tvekan att köra på med dessa även i köket (19 kvm), tyckte det var otroligt smidigt att få bra, dessutom använde jag små "bleck" som man "snäpper" fast sekundär och primär med, så man slipper skruva, kostade 7 kr styck och går säkert att hitta billigare. Det var oerhört smidigt, och dessutom kan man flytta reglarna innan man skruvat gipsen, vilket är trevligt om man ska ha spottar i taket. Även jag ska sänka ca 12 cm.

60cc i taket har aldrig sett och
kommer aldrig få se heller.
Om virket är torrt är ju alltid en fördel.
Men att det är snett och krokigt brukar
mer vara regel än undantag.
Plåt forever i tak alltså ;).

Mvh Putte

Milkshaken
ja , jag har kollat,, jag har ju fel såklart... 40 är ju största.
dock var jag ute i garaget förrut, och den som har gipsat har satt 60,, :) Enkelgips dessutom...
Men det sviktar inte ett dugg...

yens skrev:
Jag har sänkt taket på en gästtoa (1,3 kvm) med plåtreglar och jag kommer utan tvekan att köra på med dessa även i köket (19 kvm), tyckte det var otroligt smidigt att få bra, dessutom använde jag små "bleck" som man "snäpper" fast sekundär och primär med, så man slipper skruva, kostade 7 kr styck och går säkert att hitta billigare. Det var oerhört smidigt, och dessutom kan man flytta reglarna innan man skruvat gipsen, vilket är trevligt om man ska ha spottar i taket. Även jag ska sänka ca 12 cm.

Låter ju precis som det jag skulle vilja göra. Var köpte du reglarna, och "snäppblecken" ? Och som sagt, använder man samma reglar för primär och sekundär?

Använde du bandstål, och hur fäste du den mot taket isåfall??

MVh/
Alko

Primär regeln ser mer ut som en mindre
variant av en plåtregel.
Och lite styvare.
Sekundären brukar kallas för hattprofil
efter hur den ser ut.
Du använder hålband/patentband kärt barn har
många namn.
Om Du har råspont att skruva upp bandet i
skulle jag rekomendera montage skruv som
har platt och brett huvud.

Mvh Putte

Alko skrev:
Låter ju precis som det jag skulle vilja göra. Var köpte du reglarna, och "snäppblecken" ? Och som sagt, använder man samma reglar för primär och sekundär?

Använde du bandstål, och hur fäste du den mot taket isåfall??

MVh/
Alko
Jag använde inte bandstål, eftersom det bara var 1,3 kvm slapp jag det. Däremot kommer jag behöva det i köket, och eftersom jag har betongtak där, så blir det väl helt enkelt bara att borra och plugga... Jag köpte allting på Silvan i Lund, kanske några tior dyrare än exempelvis hornbach, men det var skönt att slippa transportera grejerna mer än ett par km...

• Gilla
HenrikLWW
  • Laddar…
Alko skrev:
Ska alltså sänka innertaket med 12 cm totalt, för att dölja fula ledningar samt passa på att lägga in spottar (hall, tak av råspont).
Om ledningar = kablar så är det inte bara att bygga in dom och beträffande spottar, tycker du att 12 cm är tillräckligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.