35 703 läst ·
30 svar
36k läst
30 svar
OSB eller spån?
Sida 1 av 3
Startar ny tråd på detta tror jag.
Om jag vill ha bärighet bakom gipset i garage. Varför ska jag välja OSB-skivor framför spånskivor.
Prismässigt ligger spånskivor bra mycket lägre än OSB. Men här på forumet höjs OSB-skivor till skyarna som det bästa alternativet. För och emot?
Om jag vill ha bärighet bakom gipset i garage. Varför ska jag välja OSB-skivor framför spånskivor.
Prismässigt ligger spånskivor bra mycket lägre än OSB. Men här på forumet höjs OSB-skivor till skyarna som det bästa alternativet. För och emot?
Spån är mycket "Dödare" än OSB..... OSB har stora fibrer som knyter samman materialet till en annan densitet än vad spånskivor gör....
Har du satt upp en rörlig grej i en spånskiva nån ggn? Då förstår du vad jag menar.
Eller om du hänger upp en lite tyngre grej på en spik i en spånskiva, då kommer den spiken snart hänga nedåt efter ett tag.
I en OSB hänger spiken kvar mycket långre . då kan du tänka dig vad det blir med skruvar.
Har du satt upp en rörlig grej i en spånskiva nån ggn? Då förstår du vad jag menar.
Eller om du hänger upp en lite tyngre grej på en spik i en spånskiva, då kommer den spiken snart hänga nedåt efter ett tag.
I en OSB hänger spiken kvar mycket långre . då kan du tänka dig vad det blir med skruvar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Spånplattor kan (skall) limmas mot reglarna och ger en oerhört stabil och stark vägg. OSB rör sig och är inte lämplig att limma. De är 1197 för 1200-mått av den anledningen.
Har för övrigt aldrig reflekterat över dålig hållfasthet i spånplattor. Med en förborrning är det inga problem med att hänga en tyngre grej i en spik i spånplattan.
Jag vet två snickare som just nu bygger sina egna hus och där sätts det spånplattor av god kvalitet bakom gipsen. - Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus!
De använder den mest till temporärtäckning och landgångar på bjälklagen.
Plywood är naturligtvis bäst men kostar därefter.
Har för övrigt aldrig reflekterat över dålig hållfasthet i spånplattor. Med en förborrning är det inga problem med att hänga en tyngre grej i en spik i spånplattan.
Jag vet två snickare som just nu bygger sina egna hus och där sätts det spånplattor av god kvalitet bakom gipsen. - Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus!
De använder den mest till temporärtäckning och landgångar på bjälklagen.
Plywood är naturligtvis bäst men kostar därefter.
Här kommer lite dumma frågor, om någon orkar svara:
Vad är OSB ? Vad är plywood ? Vad är spånskiva (eller det vet jag väl egentligen men vad är skillnaden) ?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus! "
Betyder det att OSB är någon typ av plywood ?
Det finns ju de som sätter råspont, är det onödigt eller ... ?
Finns det någon variant som man kan sätta där det inte behövs gips utanpå ?
Vad är OSB ? Vad är plywood ? Vad är spånskiva (eller det vet jag väl egentligen men vad är skillnaden) ?
Gunwerth: "Ingen skitplyfa (OSB) i mitt hus! "
Betyder det att OSB är någon typ av plywood ?
Det finns ju de som sätter råspont, är det onödigt eller ... ?
Finns det någon variant som man kan sätta där det inte behövs gips utanpå ?
Spånskiva är i princip trä som malts till ett grovkornigt pulver, blandats med lim och "bakats" till plattor.
Plywood är tunna skivor av trä (faner) som lagts på varandra med lim emellan, vanligen med vartannat lager vinkelrätt mot föregående.
OSB är någonting mittemellan. Man kan säga att det är stora "flingor" av trä som bakats ihop.
Spånskivorna blir ju helt släta, så där behöver du inte ha gips för att få jämna väggar. Däremot är gips bra för brandsäkerheten.
Plywood är tunna skivor av trä (faner) som lagts på varandra med lim emellan, vanligen med vartannat lager vinkelrätt mot föregående.
OSB är någonting mittemellan. Man kan säga att det är stora "flingor" av trä som bakats ihop.
Spånskivorna blir ju helt släta, så där behöver du inte ha gips för att få jämna väggar. Däremot är gips bra för brandsäkerheten.
Bra beskrivning.andersmc skrev:
Det svenska namnet för OSB är egentligen strimlespånskiva vilket ganska bra beskriver materialet i sig.
Det engelska namnet OSB är förkortning för orientated strand board.
/Patrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Oriented strand board - Wikipedia, the free encyclopedia
Intressant med den positiva miljöaspekten på OSB.
Intressant med den positiva miljöaspekten på OSB.
Men det är inte bara för att få slätt som många lägger gips utanpå OSBn (eller spånet för den delen). Väggen blir stummare och mer ljuddämpad. Mer kvalitetskänsla i huset helt enkelt.andersmc skrev:
Jag skruvade också upp mitt kök direkt på spån + gips. Sitter som berget. Har även hyllor och annat som sitter direkt fastskruvat i väggen. Fungerar kanon. Jag ser ingen anledning att använda något annat än spånskiva. Skulle vara den positiva miljöaspekten på OSB som nämndes ovan om det nu stämmer.ClasseClas skrev:
Johan Gunverth skrev:
Jag vet en som skulle bygga med krav på låga emissioner pga av svåra allergier och han kunde ej montera spånskiva iallfall. Vet ej om OSB var ok dock....
På byggena jag jobbar på kör vi alltid med plyfa men vi kanske får betalt för det också.....=)
När det gäller Byggelits spånskivor så har de svar på tal:PatrikJ skrev:
Innehåller spånskivor mycket formaldehyd, är det farligt?
Det är tyvärr en utbredd missuppfattning att spånskivor (emitterar) avger stora mängder formaldehyd. Några känner dessutom inte till att formaldehyd är ett mycket vanligt ämne som i små mängder finns överallt i den fria luften. Formaldehyd finns i varierande mängd i t ex naturträ, tyger, färger, frukter, tvålar, schampon, lim, klister, papper o s v. Tobaksrök avger stora mängder formaldehyd, ja praktiskt taget finns detta ämne i hela vår omgivning.
Spånskivor är en av de mest kontrollerade produkter som finns i detta avseende. Sanningen är att det låga emissionsvärdet som Kemikalieinspektionen kräver för den svenska marknaden är 0,13 mg per m3 luft i inomhusluften. Byggelits produktion står under kontinuerlig kontroll genom avtal med Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, SP, angående formaldehydinnehåll och emission.
För att säkerställa att våra produkter alltid skall klara de lägsta värdena, har vi hela tiden fullständig produktionskontroll. Den genomsnittliga emissionen från Byggelits spånskivor är avsevärt lägre än det tillåtna gränsvärdet och är i närheten av vad vanligt obehandlat naturträ avger. Byggelits spånskivor är SVANMÄRKTA.
Tänk även på vilken hållfasthet du vill ha i väggen, hur tunga saker du skall sätta upp.
En OSB-skiva är 11mm och känns bra mycket segare än en 12mm spånskiva för lättare/medeltunga saker, åandra sidan kan du ju gå upp på 22mm spån om det är köksöverskåpstyp du ska montera - eller dubbla limmade OSB om du behöver hänga upp bilen på ett stativ..
En OSB-skiva är 11mm och känns bra mycket segare än en 12mm spånskiva för lättare/medeltunga saker, åandra sidan kan du ju gå upp på 22mm spån om det är köksöverskåpstyp du ska montera - eller dubbla limmade OSB om du behöver hänga upp bilen på ett stativ..