10 910 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
snedkapad fasad?
Sida 1 av 2
Vi är snart i begrepp att slutbesikta vårt nybyggda Onsalavillan hus (lite invändigt arbete återstår). Har noterat att den utvändiga panelen inte är snedkapad i nederändan; det finns alltså ingen "droppnäsa" / "droppkant".
Min fråga är alltså om fasadträ skall snedkapas i nederändan eller ej? Vad anser Ni? Någon som fått anmärkning på detta i besiktningar och liknande?
Min fråga är alltså om fasadträ skall snedkapas i nederändan eller ej? Vad anser Ni? Någon som fått anmärkning på detta i besiktningar och liknande?
:
Om det tvistar de lärde. Allt fler tillverkare har gått ifrån snedkapningen eftersom vissa menar att effekten av kapningen är försumbar. Numera ger det ej heller anmärkning vid besiktningen.
8) Själv snedkapar jag, men jag bygger åt mig själv i egen regi.
8) Själv snedkapar jag, men jag bygger åt mig själv i egen regi.
Som jag ser det är det viktigaste på just denna del av huset att det är ordentligt med färg i ändarna. Om det är snedkapat eller inte är antagligen mindre viktigt, iaf i jämförelse med att målarn har gjort vad han ska.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Jag hade två gamla snickare som monterade fasaden på mitt falurött slamfärgade hus. De har hållit på sedan början av 60-talet.Immobil skrev:
De kapade till min förvåning raka kanter. Inte för att de tjänade tid på det utan för att "det håller längre och ruttnar inte lika snabbt". ???
Förklaringen kom från besiktningsmannen: En rakt kapad panel blir mindre blöt eftersom den större horisantala ytan snabbare torkar upp än en spetsig som ansamlar allt vatten längs en linje. Röta kommer på så sätt in enklare i själva spetsen än ytan en rakt kapad panel har.
Två "lärde" sa alltså samma sak.
Jag tror det blir bäst om man kapar panelen med 17 graders vinkel, för det har jag gjort... sedan har jag impregnerande olja, grundfärg, och tre lager täckfärg på ändarna.....
Jag undrar om dom där kloka gubbarna tänkte på att vattnet som samlats på spetsen ser solen (i söderläge) och därför torkar fortare, medans det rak-kapade virkets vatten är skuggat och därför torkar långsamare.....
Jag undrar om dom där kloka gubbarna tänkte på att vattnet som samlats på spetsen ser solen (i söderläge) och därför torkar fortare, medans det rak-kapade virkets vatten är skuggat och därför torkar långsamare.....
Bra att alla verkar vara eniga ;-)
Hursomhelst, våran är ju inte snedkapad och kommer alltså att så förbli. Alltså rak. Hoppas kunna återkomma om sju-åtta år med rapport.
En annan grej jag har snappat upp, när vi ändå är inne på området, är att man INTE skall impregnera ändträet. Anledningen skulle vara att man genom att impregnera detta skapade en ficka inne i träet där alltså vattnet inte kunde ta sig ut. Vad tror Ni om det resonemanget?
Hursomhelst, våran är ju inte snedkapad och kommer alltså att så förbli. Alltså rak. Hoppas kunna återkomma om sju-åtta år med rapport.
En annan grej jag har snappat upp, när vi ändå är inne på området, är att man INTE skall impregnera ändträet. Anledningen skulle vara att man genom att impregnera detta skapade en ficka inne i träet där alltså vattnet inte kunde ta sig ut. Vad tror Ni om det resonemanget?
Mycket skall man höra innan öronen trillar av.Don Tom skrev:
Då är det kanske bäst att inte måla alls, för då täpper man ju till en sida av plankorna....... :-X
Vattnet lär ju inte stanna i en hög ovanför impregneringen, vill vattnet ut så åker det ju åt sidan mot den obehandlade sidan.
Jag har smygtittat på farsans hus, där ser man tydligt att träet är skadat där han slarvat med målningen av ändarna. 80% av vattnet kommer in via ändträet så jag tror på impregnering, grundning och täckfärg i mängd.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Om man förlänger Ditt resonemang och kombinerar det med Din tidigare iakttagelse att 80% av vattnet kommer in via ändträet så kan man ju anta att vattnet lättare skulle sugas in i träet om man exponerar fibrerna genom att snedkapa ändträet?
Det måste finnas någon anledning, annat än rent ekonomiska skäl, till att hustillverkare som tidigare snedkapat fasad slutat med det.
Det måste finnas någon anledning, annat än rent ekonomiska skäl, till att hustillverkare som tidigare snedkapat fasad slutat med det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Jag har ett hus från 1970 där ändträt på panelen (rakt kapad) aldrig har varit målad. Nu först har fasaden börjat bli dålig.
När jag byter fasad så kommer jag nog inte bekymra mig om den skall vara snedkapad eller inte,
målar jag ändträet så lär nog fasaden överleva mig i alla fall...
När jag byter fasad så kommer jag nog inte bekymra mig om den skall vara snedkapad eller inte,
målar jag ändträet så lär nog fasaden överleva mig i alla fall...