6 676 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Frigolithus nerbrunnit på 15-minuter
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=295398
Våldsam husbrand i Lerkil
Ett hus övertändes i Lerkil på Onsalahalvön på fredagskvällen. Ingen människa fanns i huset.
Det var strax före klockan 18 som larm kom om branden. Förloppet var mycket våldsamt och hastigt. Efter en halvtimma var huset fullständigt övertänt. Frigolit avgav kraftig och stickande svart rök när fasadbeläggningen praktiskt taget smälte under den intensiva hettan.
Brandkåren fick inrikta sig på att begränsa elden till huset och förhindra spridning.
Ingen människa kom till skada, enligt Räddningstjänsten i Storgöteborg. Orsaken till branden är okänd.
Det skall vara ett trevåningshus byggt helt i frigolit. Endast grund och ett par cementpelare stod kvar efter 15 minuter!! enl text-TV.
Är detta slutet på hus byggda i frigolit?
Våldsam husbrand i Lerkil
Ett hus övertändes i Lerkil på Onsalahalvön på fredagskvällen. Ingen människa fanns i huset.
Det var strax före klockan 18 som larm kom om branden. Förloppet var mycket våldsamt och hastigt. Efter en halvtimma var huset fullständigt övertänt. Frigolit avgav kraftig och stickande svart rök när fasadbeläggningen praktiskt taget smälte under den intensiva hettan.
Brandkåren fick inrikta sig på att begränsa elden till huset och förhindra spridning.
Ingen människa kom till skada, enligt Räddningstjänsten i Storgöteborg. Orsaken till branden är okänd.
Det skall vara ett trevåningshus byggt helt i frigolit. Endast grund och ett par cementpelare stod kvar efter 15 minuter!! enl text-TV.
Är detta slutet på hus byggda i frigolit?
Förhoppningsvis är det slutet på byggen i den sortens frigolit åtminstånne. Borde inte vara alltför svårt att blanda i ett flamskyddsmedel som sätter stopp för den där typen av övertändning. Sen om det finns ett tillräckligt "snällt" flamskyddsmedel ännu, det är en annan fråga
Själv gissar jag att mitt hus skulle vara nerbränt till källaren på 15 minuter oxå då trä som stått under tak i 50 år i värme är grymt tort. Det från innerväggar som jag har kastat i spisen har man kunnat tända med endast en tändsticka. Att det inte skulle bildas massa konstiga gaser vid bran är dock en annan sak.
Jag håller med dig, vad stoppar en torr gammal skiva av trämaterial ..det rör sig kanske om minuter sen är det kört ändå...Snuttjulle skrev:Själv gissar jag att mitt hus skulle vara nerbränt till källaren på 15 minuter oxå då trä som stått under tak i 50 år i värme är grymt tort. Det från innerväggar som jag har kastat i spisen har man kunnat tända med endast en tändsticka. Att det inte skulle bildas massa konstiga gaser vid bran är dock en annan sak.
Vi roade oss med att göra ett häftigt vinterbål av alla bjälkar och gammalt golvvirke som vi rev ut i vintras, det var en hög på ca 6m diameter och kanske 3m höjd.
Den tände jag en natt när det var minus 22 ute och använde en (1) ihopknycklad tidning! 1h senare fanns inget kvar, och torrsmällarna ekade dessförinnan över hela nejden..riktigt otäckt faktiskt hur det skenade iväg..!
När brann ett "plankat" trähus ned till grunden på 15 min senast?
Brandförlopp med trä är ofta långsamma eftersom förkolningen isolerar underliggande material från hettan. Det är därför limträbalkar lever länge, men stålbalkar får taket att störta in. Vid brand i byggnader kommer ju inte syre att från alla håll, och framför allt så sugs det inte in obehindrat.
Vid frigolit finns inte någon skyddsmekanism från förkolning, utan det förgasas snabbt och smälter dessutom.
Viktigt är ju även att byggnader av trä inte förlorar sin strukturella hållfasthet, även om de blivit rökgasförgiftad har du en chans att rökdykare hinner få ut dig.
Brandförlopp med trä är ofta långsamma eftersom förkolningen isolerar underliggande material från hettan. Det är därför limträbalkar lever länge, men stålbalkar får taket att störta in. Vid brand i byggnader kommer ju inte syre att från alla håll, och framför allt så sugs det inte in obehindrat.
Vid frigolit finns inte någon skyddsmekanism från förkolning, utan det förgasas snabbt och smälter dessutom.
Viktigt är ju även att byggnader av trä inte förlorar sin strukturella hållfasthet, även om de blivit rökgasförgiftad har du en chans att rökdykare hinner få ut dig.
Precis, detta skrevs mycket om för några år sedan då det blev tillåtet att bygga flervåningshus i trä (där Växjö universitet var inblandade och byggde Sveriges största trähus). En limträbalk förkolnar sakta och bibehåller länge sin bärförmåga medans en stålbalk kroknar efter ett par minuter, i en kraftig brand.