Håller på att spika upp taklist, men har stött på ett problem.Använder sk. hålkälslist
Jag mätte först längden, kapade i 90grader, med 45 gradig snittyta, om du förstår.
men när två lister skall sammanfogas i ett 90 graders hörn i taket, så stämmer det inte alls.
Kan någon tala om vilka girningsvinklar som skall användas?????
Jag mätte först längden, kapade i 90grader, med 45 gradig snittyta, om du förstår.
men när två lister skall sammanfogas i ett 90 graders hörn i taket, så stämmer det inte alls.
Kan någon tala om vilka girningsvinklar som skall användas?????
45 grader är rätt, men du måste också vända listen rätt i gersågen. Lättare sagt än gjort...erknyq skrev:Håller på att spika upp taklist, men har stött på ett problem.Använder sk. hålkälslist
Jag mätte först längden, kapade i 90grader, med 45 gradig snittyta, om du förstår.
men när två lister skall sammanfogas i ett 90 graders hörn i taket, så stämmer det inte alls.
Kan någon tala om vilka girningsvinklar som skall användas?????
Nej, mötande list skall förstås kapas 45 grader åt "andra hållet" (-45 grader).erknyq skrev:
Hålkälslist eller inte spelar ingen roll.
Ta några små spillbitar och kapa dem 45 grader på olika sätt..
Sedan får du hålla upp dem och testa tills det blir rätt..
Är det ett vanligt slätt tak så skall de kapas i 45 grader - MEN - det är, som cpalm säger, inte lätt att få till det första gången.. Det är inte nog med att det skall skäras åt rätt håll - du måste också lägga den "rätt" i själva gersågen så att snittet blir riktigt..
Sedan får du hålla upp dem och testa tills det blir rätt..
Är det ett vanligt slätt tak så skall de kapas i 45 grader - MEN - det är, som cpalm säger, inte lätt att få till det första gången.. Det är inte nog med att det skall skäras åt rätt håll - du måste också lägga den "rätt" i själva gersågen så att snittet blir riktigt..
Det här är utrett i en tråd som borde klistras:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41103/0
Jag håller själv på och sätter upp taklister gjorda i något slags cellplast. Jag fattade ingenting om hur man skulle få dem att passa ihop i hörnen! Men så hittade jag http://www.diydata.com/decorating/coving/cutting_cornice/cutting_coving.htm
och då trillade polletten ner! Nu vet jag inte riktigt vad hålkälslist är men för mig funkade den beskrivna tekniken perfekt. Det är bara att lägga listen i geringslådan (mitre box) med "väggsidan" på listen mot den sida på geringslådan som är närmast dig. "Taksidan" på listen ligger alltså mot botten på geringslådan. Hokus pokus så blev vinklarna perfekta! Hoppas min beskrivning blev begriplig.
Tillägg: Nu har jag kollat upp vad hålkälslist är och de liknar mina lister förutom materialet.
och då trillade polletten ner! Nu vet jag inte riktigt vad hålkälslist är men för mig funkade den beskrivna tekniken perfekt. Det är bara att lägga listen i geringslådan (mitre box) med "väggsidan" på listen mot den sida på geringslådan som är närmast dig. "Taksidan" på listen ligger alltså mot botten på geringslådan. Hokus pokus så blev vinklarna perfekta! Hoppas min beskrivning blev begriplig.
Tillägg: Nu har jag kollat upp vad hålkälslist är och de liknar mina lister förutom materialet.
Enklaste sättet att få till innehörnen snyggt är att profilsåga dem med sticksåg. Såga först några girade testbitar så att du sågar år rätt håll. Gira sedan listen åt "fel håll" varpå du kan såga med sticksåg enligt röda linjen på bilden. Blir en 100% tät girning. Funkar för övrigt perfekt på allmogesocklar etc.
Gammal tråd kanske... men många har nog problem med detta.
Jag har lagt upp en liten information om hur man använder en metod för att "snickra" till geringar på taklister.
Även för brutet tak och för snedtak.
Länken är här:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
Jag har lagt upp en liten information om hur man använder en metod för att "snickra" till geringar på taklister.
Även för brutet tak och för snedtak.
Länken är här:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
syjwg: (Konstigt nick men..
) Exakt så gör man, lättare att snida till en gering än två, men du har inte visat hur du gör ett avslut...
Alltså, ibland kan en vägg sluta, för att möta på ett högre tak.....
Jag brukar då göra en vanlig gering åt tex höger, på en vänstervägg... sen en vanlig påmötande bit som ju är gerad... Blir ett enkelt elegant avslut....
Alltså, ibland kan en vägg sluta, för att möta på ett högre tak.....
Jag brukar då göra en vanlig gering åt tex höger, på en vänstervägg... sen en vanlig påmötande bit som ju är gerad... Blir ett enkelt elegant avslut....

