Håller på att spika upp taklist, men har stött på ett problem.Använder sk. hålkälslist
Jag mätte först längden, kapade i 90grader, med 45 gradig snittyta, om du förstår.
men när två lister skall sammanfogas i ett 90 graders hörn i taket, så stämmer det inte alls.
Kan någon tala om vilka girningsvinklar som skall användas?????
 
C
erknyq skrev:
Håller på att spika upp taklist, men har stött på ett problem.Använder sk. hålkälslist
Jag mätte först längden, kapade i 90grader, med 45 gradig snittyta, om du förstår.
men när två lister skall sammanfogas i ett 90 graders hörn i taket, så stämmer det inte alls.
Kan någon tala om vilka girningsvinklar som skall användas?????
45 grader är rätt, men du måste också vända listen rätt i gersågen. Lättare sagt än gjort...
 
Jag har vänt listen i kapsåken, precis som den skall sitta i taket.Den är också rätt längd.Men den listen som den möter kan omöjligt kapas på samma sätt, för då passar det inte över huvudtaget inte.Observera att det är en hålkälslist.
 
C
erknyq skrev:
Jag har vänt listen i kapsåken, precis som den skall sitta i taket.Den är också rätt längd.Men den listen som den möter kan omöjligt kapas på samma sätt, för då passar det inte över huvudtaget inte.Observera att det är en hålkälslist.
Nej, mötande list skall förstås kapas 45 grader åt "andra hållet" (-45 grader).
Hålkälslist eller inte spelar ingen roll.
 
Ta några små spillbitar och kapa dem 45 grader på olika sätt..
Sedan får du hålla upp dem och testa tills det blir rätt..

Är det ett vanligt slätt tak så skall de kapas i 45 grader - MEN - det är, som cpalm säger, inte lätt att få till det första gången.. Det är inte nog med att det skall skäras åt rätt håll - du måste också lägga den "rätt" i själva gersågen så att snittet blir riktigt..
 
Hålkärslist brukar vi gera "fel" och sen
profil såga med sticksågen.

Mvh Putte
 
Jag håller själv på och sätter upp taklister gjorda i något slags cellplast. Jag fattade ingenting om hur man skulle få dem att passa ihop i hörnen! Men så hittade jag http://www.diydata.com/decorating/coving/cutting_cornice/cutting_coving.htm
och då trillade polletten ner! Nu vet jag inte riktigt vad hålkälslist är men för mig funkade den beskrivna tekniken perfekt. Det är bara att lägga listen i geringslådan (mitre box) med "väggsidan" på listen mot den sida på geringslådan som är närmast dig. "Taksidan" på listen ligger alltså mot botten på geringslådan. Hokus pokus så blev vinklarna perfekta! Hoppas min beskrivning blev begriplig.

Tillägg: Nu har jag kollat upp vad hålkälslist är och de liknar mina lister förutom materialet.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Ta några små spillbitar och kapa dem 45 grader på olika sätt..
Sedan får du hålla upp dem och testa tills det blir rätt..
Innan jag gjorde på detta sättet blev 90% av all kapning fel. Fast sedan blev det mesta rätt. :D
 
8-)
 
Enklaste sättet att få till innehörnen snyggt är att profilsåga dem med sticksåg. Såga först några girade testbitar så att du sågar år rätt håll. Gira sedan listen åt "fel håll" varpå du kan såga med sticksåg enligt röda linjen på bilden. Blir en 100% tät girning. Funkar för övrigt perfekt på allmogesocklar etc.
 
  • Halkal2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tråd kanske... men många har nog problem med detta.
Jag har lagt upp en liten information om hur man använder en metod för att "snickra" till geringar på taklister.
Även för brutet tak och för snedtak.
Länken är här:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
 
  • Gilla
Bengt Olsson 57
  • Laddar…
Milkshaken
syjwg: (Konstigt nick men..:) ) Exakt så gör man, lättare att snida till en gering än två, men du har inte visat hur du gör ett avslut...:)
Alltså, ibland kan en vägg sluta, för att möta på ett högre tak.....
Jag brukar då göra en vanlig gering åt tex höger, på en vänstervägg... sen en vanlig påmötande bit som ju är gerad... Blir ett enkelt elegant avslut....
 
skall man göra det proffsigt skall man förkroppa hålkärlslisten*ler*
mvh
snickar estwing
 
syjwg: (Konstigt nick men.. ) Exakt så gör man, lättare att snida till en gering än två, men du har inte visat hur du gör ett avslut...
Till Milkshaken (kan man heta så? :))
Exempel på avslutningar är nu upplagda. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.