34 047 läst ·
28 svar
34k läst
28 svar
Duger virke från Byggmax?
Sida 1 av 2
Hej,
Mitt hus från 1888 står på en torpargrund och ca cc 1200 mellan golvbjälkarna.
Jag har nu rivit upp golvet i ett rum och tänkte fälla in en extra bjälkar mellan de gamla så jag får cc 600.
Bjälkarna är 3800 långa. Funkar det med 45x220 från Byggmax eller ska jag välja konstruktionsvirke?
Mitt hus från 1888 står på en torpargrund och ca cc 1200 mellan golvbjälkarna.
Jag har nu rivit upp golvet i ett rum och tänkte fälla in en extra bjälkar mellan de gamla så jag får cc 600.
Bjälkarna är 3800 långa. Funkar det med 45x220 från Byggmax eller ska jag välja konstruktionsvirke?
Medlem
· Halland
· 4 593 inlägg
Nej, det duger inte. Om du går in på Byggmax och kollar i virkestravarna så brukar det finnas en etikett någonstans på en regel. Oftast när jag kollar så står det att virket är sortering VI (6) eller dylikt. Detta är vad man brukar kalla formvirke, dvs duger till att göra formar för betonggjutning och dylikt. Ok, för innerväggar i garage eller liknande.
Kontakta ett lokalt sågverk och berätta vad du skall ha virket till. De sågar gärna upp konstruktionsklassat virke åt dig till ett rimligt pris. Använd inte Byggmax virke till detta ändamål.
Kontakta ett lokalt sågverk och berätta vad du skall ha virket till. De sågar gärna upp konstruktionsklassat virke åt dig till ett rimligt pris. Använd inte Byggmax virke till detta ändamål.
Jag har köpt reglar till mitt tak 45x70 som vi satt upp gipskivor i. Det funkar bra till det ändamålet. Dock så är det en del sprickor i träet samt några är lite skruvade så man får vara noga när man plockar ut det på brädgårn.
Byggmax i all ära, de har trä till bra pris, men jag skulle inte ha det till takbjälkar.
I ditt fall, som har ett äldre hus, försök få tag på rivningsvirke, från ett gammalt hus.
De kan vara 100 år ha sprickor, men de klarar stora krafter.
I ditt fall, som har ett äldre hus, försök få tag på rivningsvirke, från ett gammalt hus.
De kan vara 100 år ha sprickor, men de klarar stora krafter.
Anders Nilsson skrev:Nej, det duger inte. Om du går in på Byggmax och kollar i virkestravarna så brukar det finnas en etikett någonstans på en regel. Oftast när jag kollar så står det att virket är sortering VI (6) eller dylikt. Detta är vad man brukar kalla formvirke, dvs duger till att göra formar för betonggjutning och dylikt. Ok, för innerväggar i garage eller liknande.
Nu är du väl ändå ute å cyklar.
Sågverkens sortering i klass 1-7 (I-VII) har inget med hållfastheten att göra. Klass 1 är kvistfritt och klass 6-7 är närmare formvirke. Det är enbart en visuell sortering av virket där man tittar efter "defekter", som kvistar, kådlåpor, vankant, kantkrokighet, blånad, tjur, märgsprickor etc. Det kan alltså räcka med en vankant av storleken av kanten på en blyertspenna för att virket ska klassas ner och det är ju knappast något som gör något på hållfastheten.
För att krångla till det hela ytterligare har de flesta sågverk sina egna sorteringsregler och dessutom är det ganska vanligt med kundspecifika sorteringsregler... Det är alltså inte säkert att kvalité VI är samma hos Byggmax som hos Beijers trots att virket kommer från samma sågverk.
När det gäller kontruktionsklassat virke så är varje planka mekaniskt provad m.a.p. hållfasthet. Detta görs i speciell maskin efter sågningen. Har svårt att se att ett lokalt sågverk klarar detta med klassningen eftersom maskinerna för detta är ganska ovanliga.
Icke klassat virke räknas som K12
Vad gäller virkeskvalitén hos Byggmax så varierar den såklart över landet eftersom det kommer från olika sågverk.
Ska man säga något negativt om Byggmax brädgård så är det väl då att personalen i regel är dåliga på att sortera bort osäljbart virke och att man som kund måste granska varje bräda man plockar ur virkeshögen. Tyvärr har jag samma erfarenhet från "fina bygghandeln" också >
Sist jag skulle handla brädor på Byggmax åkte jag därifrån utan en enda bräda eftersom "min hög" redan var genomgången och det bara fanns kantkrokigt virke kvar..
Ska man ha en lite större mängd kan det vara idé att kolla med närmsta såg. Ofta finns det små paket i lite udda längder som kan ha blivit "hyllvärmare"
Edit:
Jag skulle inte tveka att använda virke från Byggmax till det trådskaparen frågar efter, under förutsättning att det finns fina bitar i högen. Sannolikheten att hitta fina bitar är stor eftersom grövre dimensioner tenderar att hålla bättre kvalité än klenare virke
Ubbe är ute och cyklar. K24 virke är INTE mekansikt provat pinne för pinne.
Man kollar manuellt eller med maskin hur många procent av totala bredden per meter som är kvist. typ av kvist mm.
Vanlig virke är inte alls klassat som K12. När man ska ha K12 räcker det med ett intyg, varje bräda stämplas inte.
En bekant till mig har licens att stämla K virke så jag är hyffsat påläst men kan fråga min vän om jag behöver.
Man kollar manuellt eller med maskin hur många procent av totala bredden per meter som är kvist. typ av kvist mm.
Vanlig virke är inte alls klassat som K12. När man ska ha K12 räcker det med ett intyg, varje bräda stämplas inte.
En bekant till mig har licens att stämla K virke så jag är hyffsat påläst men kan fråga min vän om jag behöver.
Jag har använt byggmaxvirke i bjälklag, 45x220, utan problem på fyra år. Jag plockade ut bitar som saknade stora kvistar etc. Rätt eller fel, här verkar det funka iaf.
Jag tycker egentligen att urprungsfrågan borde omformas. Byggmax virke är inte sämre eller bättre än något annat icke K-klassat virke man kan köpa generellt (som någon påpekade skiljer det dock en del mellan olika Byggmax). Frågan gäller ju egentligen om man kan låta bli att använda K-klassat virke i bjälklag/takstolar?
Jag tycker egentligen att urprungsfrågan borde omformas. Byggmax virke är inte sämre eller bättre än något annat icke K-klassat virke man kan köpa generellt (som någon påpekade skiljer det dock en del mellan olika Byggmax). Frågan gäller ju egentligen om man kan låta bli att använda K-klassat virke i bjälklag/takstolar?
Jag är inte alls insatt i detta med virke och kvaliteer men fattar inte varför det ska vara tvång på konstruktionsvirke i en förstäkning i ett befintligt hus som redan står på plats. Bjälklaget som är i huset ska ju vad jag förstår inte ändras utan bara hängas i lite mer emelan för att få ett stabilare golv och detta borde ju inte kräva virke av högsta kvalite tycker jag. Men jag kanske har missat något totalt. Förklara gärna detta på ett sätt som jag kan förstå.
Kolla gärna med din vän en gång extra så får vi reda ut dettastyrman1 skrev:Ubbe är ute och cyklar. K24 virke är INTE mekansikt provat pinne för pinne.
Det vore ytterst pinsamt om jag har fel eftersom jag hävdade att någon är ute å cyklar :-[
Att räkna kvist mm är i princip samma som man gör vid vanlig kvalitetssortering av virke.
Passade på att läsa in mig lite på ämnet
Det finns en metod att visuellt bestämma hållfastheten, men träffsäkerheten blir ju såklart inte 100% utan följer någon sorts normalfördelningskurva. Detta innebär att det i ett parti K24 finns ett antal bitar som inte klarar K24... Och detta måste beaktas vid dimensionering.
Vid mekanisk provning blir resultatet mer nogrant.
Det finns alltså flera metoder med varierande resultat.
Hållfasthetsklasserna har dock inget med kvalitetsklasserna att göra, dock kan man konstatera att dom finaste bitarna sannolikt kvalar in i högsta klassen oavsett det gäller hållfasthet eller kvalité
plocka ut fina bitar bara så duger det bra, bara för att virket är stämplat k24 behöver det inte nödvändigtvis vara bra, slänger en hel del på jobbet som är sprucket, kvistigt osv, så det är inte så noga på sågverken vad jag märkt.
Jag har stått brevid honom när han stämplat K24 virke och jag borde märkt om det provades i maskin...
Det var ett tag sen som han förklarade vad som krävdes för att få stämpeln men i princip var det bara kvistarnas storlek och placering.
Kul att veta är att alla K24 stämplar är personliga och knutet till ett företag.
Man kan alltså se vem som stämplat virket om det skulle bli en reklamation.
Det var ett tag sen som han förklarade vad som krävdes för att få stämpeln men i princip var det bara kvistarnas storlek och placering.
Kul att veta är att alla K24 stämplar är personliga och knutet till ett företag.
Man kan alltså se vem som stämplat virket om det skulle bli en reklamation.
Hej jag har jobbat på sågverk i rätt många år så jag vet att det inte spelar så stor roll var man köper sitt virke byggmax eller på en lokal bygghandel. man får det virke man plockar saknar man kunskap så får man skräp sånt är livet!!!
Jag köpte trall på byggmax, några månader senare sprack skiten. Bröt upp skräpet och köpte klyvvara på en riktig brädgård. Aldrig mer byggmax. Vill också tillägga att deras gips är svårjobbad och ej klassad samt illaluktande polsk isolering. Man får vad man betalar för.
Byggmax har snåljåpsgips som ej följer någon standard (ring kundtjänst och inte ens dom tycker den är något att ha), sedan har dom vanlig standardgips som följer samma standarder som Danogips och Norgips. Du köpte visst snåljåpsgipsen....bo skrev: