Jag har en del på huset som är från tidigt 50-tal.
På ovanvåningen vill vi bli av med svikt i golvet(4m spann) och då har jag tänkt sätta upp en "vägg" i källaren.
Jag har tänkt mig en limträbalk(290cm lång) på två pelare direkt på golvet i källaren.
Golvet består av platta från 50-tal med klinkers från 90-tal.
Kan jag sätta pelarna direkt på detta eller måste jag dela ut lasten?

Det går väl att borra och undersöka hur tjock plattan är men en fördelad last är nog att föredra framför en punktlast...

/ATW

S
sblixten skrev:
Jag har en del på huset som är från tidigt 50-tal.
På ovanvåningen vill vi bli av med svikt i golvet(4m spann) och då har jag tänkt sätta upp en "vägg" i källaren.
Jag har tänkt mig en limträbalk(290cm lång) på två pelare direkt på golvet i källaren.
Golvet består av platta från 50-tal med klinkers från 90-tal.
Kan jag sätta pelarna direkt på detta eller måste jag dela ut lasten?
Tar för givet att du tänkt riva klinkersen där pelarna ska stå, annars så är min uppfattning att saker gjordes förbannat rejält förr i tiden. Plattan till min altan från 69 var gjuten med över 2 DM betong och en jävulsk massa armering.

Jag hade tänkt ställa pelarna direkt på klinker.
Jag gissar att plattan är tunn, men hade hoppats att klinkern förstärker något.
Hur tjock behöver en platta utan armering vara för att kunna ta upp punktlasten som blir av 90x90 pelare?
Kan någon göra en kvalificerad gissning?
Jag vill slippa en regel i botten och fler stolpar om det går.

Såhär ser det ut.
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det bara är för att ta upp svikten i golvet ovanför kanske inte punklasten blir så stor?!?

Jante skrev:
Om det bara är för att ta upp svikten i golvet ovanför kanske inte punklasten blir så stor?!?
Precis den frågan ställer jag mig också.
Jag har tänkt pressa upp taket i källaren 0,5-1cm och sätta dit balken.
Jag gissar att lasten blir under 3 ton, men blir ändå lite tråkigt om golvet ger vika och jag har ingen aning om hur mycket det tål.
Om lasten blir 3 ton och detta fördelas på 2 pelare så blir det ca 18,5Kg/cm2 om det är till någon hjälp.
Jag gissar att plattan bara är någon cm och sen är det klinker.

Ovanvåningen bärs ju redan upp av befintliga väggar så pelarna ska endast ta upp lasten från det "sviktandet". Det borde inte handla om någon större belastning. Klinkern förstärker nog inte utan riskerar snarare att spricka om plattorna är mindre än pelarna. Jag skulle försöka rikta in pelarna så att de hamnar i mitten av varsin platta och lägga något under som kan ta upp lasten och fördela över en hel klinkerplatta,

Du skriver att du ska sätta upp en vägg inom citationstecken. Om du menar att du faktiskt ska sätta upp en vägg och inte bara skapa den stabiliserande funktionen av en vägg så är det förstås ännu enklare. Lägg en syll på golvet och sätt ett hammarband mot taket och regla mellan dessa, t ex med 45x95. Då kan du strunta i både limträbalk och pelare.

Jag vill helst slippa syll och en massa stolpar, vill ha det öppet och tanken är att det skall hänga tvättlina mellan stolparna.

Jag menade förstås att klinkern riskerar att spricka om pelarens bas är mindre än en klinkerplatta, inte tvärt om. Vad baserar du gissningen om en last på upp mot 3 ton? Om du pressar upp golvet kommer du förstås få en viss ökad belastning på pelarna men annars så borde belastningen på pelarna inte bli högre än tyngden av den person i rummet ovanför som orsakar svikten. Om den personen inte lyckas trampa igenom källargolvet så kommer inte pelarna heller att göra det.

Vad jag baserar 3ton på var att jag kommer använda en domkraft på 3 ton och om den klarar att trycka upp taket så är det iaf inte mer. Så då tänkte jag att om det håller för tre ton så är det lugnt och därför skrev jag det.
Jag kan leva med en sprucken klinker. Om det är enda risken är det värt att chansa.

Jag hade tänkt borra hål och sätta ner en expander där varje pelare skall vara.
Sen borrar jag ett hål underifrån i pelaren och trär den uppe på expandern.
Någon som vet om detta är en ok lösning?
Räcker det att limma pelarna mot bjälken och bjälken mot taket?

Nu blev tillvägagångsättet inte som jag tänkt mig från början.
Därför står pelarna direkt på klinkers utan någon fixering.
Kan man sätta superfix eller något annat runt dem för att fixera dem eller hur gör jag nu?
IMG_0115.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jävlar att det går att hänga tvätt där nu!!!

Skämt å sido, låt det vara som det är ett tag nu. Pelarn rör sig inte i första tag om den nu är i spänn. Skulle krafter ändå uppstå som flyttar pelaren i botten hjälper inte lim runtom, då får du beslå vid foten eller dyl.

Nils82 skrev:
Jävlar att det går att hänga tvätt där nu!!!

Skämt å sido, låt det vara som det är ett tag nu. Pelarn rör sig inte i första tag om den nu är i spänn. Skulle krafter ändå uppstå som flyttar pelaren i botten hjälper inte lim runtom, då får du beslå vid foten eller dyl.
Jovisst är de i spänn. Golvet på våningen över var tidigare 2cm lägre i mitten, men nu är det rakt.
En oväntad bieffekt blev att det är nerförsbacke till matbordet numera(där balken slutar) ;)
Jag låter det vara tills vidare.
Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.