ska bygga en enkel bod/vedbod där en mindre del ska isoleras för att kunna hållas frostfri.

Det blir ett tryckt bjälklag 45x170 på plintar i marknivå. Hur bygger man bäst blindbotten för isolering? Det måste göras från ovansidan.

Slå på 45x45 i nedre kant på golvreglarna och lägga asfaboard?

Varför inte tryckt 28x120 på undersidan av golvbjälkarna.
Nog kommer du väl åt att skruva fast dem även om du är ovanpå själv?

Jag har dåliga erfarenheter av asfaboard som blindbotten, den vill gärna bågna och hänga ner.
Konstruktionsplywood är bättre, om man inte vill använda blindbottenskivor.

Men om du följer din plan är ju 45x45 overkill.
Strö/bärläkt 25x38 skall väl räcka.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Varför tryckt? Skall inte behövs där...

Det finns bra blindbottenskivor att köpa. Behöver bara ligga på en list. 22x95 från undersidan är ju enkelt, annars 22x45 eller 22x35 om du får tag på det. Tror 25x25 ohyvlat var "standard" förr i tiden.....

Edit: tvåa på bollen... Och 25x38 är nog rätt dimension, är inte kung på brädgården längre :D

Redigerat:
ClasseClas
Trossbottenskiva från bgrmax blir utmärkt och då kan jag även använda någon klenare list.

Tryckt - 2/3 av denna bod är ett vedförråd som vid torkning inte kommer ha några väggar och då känns det bra om bjälklaget tål lite vatten. Dessutom kommer detta byggas marknära ioch inte 20 cm upp så vintertid /vår kan man tänka sig att det blir blött.

• Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Byggmax har förstås inte längre dessa skivor så det blir till att köpa vanliga cementskivor. Tyvärr ett inte helt billigt alternativ.

MathiasS skrev:
Byggmax har förstås inte längre dessa skivor så det blir till att köpa vanliga cementskivor. Tyvärr ett inte helt billigt alternativ.
I Lidköping har dom 30 skivor kvar, i skåne verkar det finnas en hel del också, men synd att dom slutar med den skivan, verkar som en bra produkt annars.

Synd att byggmax slutar med cementskivorna. Dom säljs ohärdade och luktar lut och är lätta att bryta itu vid inpassning. Efter montering härdar dom och blir hårda som tegelpannor. Inga bulor där inte. Vet inte om det funkar på samma sätt med andra fabrikat? Med vänliga hälsningar, PerOF

ClasseClas
Det där trodde jag var en asfaboard men det kanske är masonit. Jag tror egentligen att det är skitsamma, eller rättare sagt, för mig är det skitsamma, men det känns ju bättre att använda "rätt" saker. Här handlar det om 4kvm i ett utrymme som bara kommer förvara spadar etc så egentligen borde jag ge fan i att isolera öht.

ClasseClas
Asfaboard är mkt porösare - 12mm tjock jämfört med masoniten 6 mm - och duger som vindskydd i väggar. Som blindbotten saggar den med tiden och duger inte heller pga stor risk för mögelpåväxt.

MathiasS skrev:
...Här handlar det om 4kvm i ett utrymme som bara kommer förvara spadar etc så egentligen borde jag ge fan i att isolera öht.
Nej, slarva inte nu utan gör det ordentligt!
Egentligen skall du väl ha golvvärme också, och en handdukstork för handskarna :)
Och glöm inte spottarna i taket.

Tork för handskar har jag på annan plats men jag hade tänkt mig en LED-stjärnhimmel i stället för spottar, tror du det kan funka och ge rätt feeling bland spadarna?

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L
Asfaboard är för mjuk som blindbottenskiva. Den hänger ner med tiden och riskerar att till sist helt trilla ner.

Om man har stöd under den skulle det funka, men då börjar det bli så många arbetsmoment och mycket material att det liksom faller bort ändå.

Stjärnhimmel låter bra. Satsa på det.
Spadarna kommer dessutom vara lyckligare på jobbet sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.