hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ska bygga ett förråd på öppen plintgrund. Bärlinan sitter i plintarna, syllen hamnar ovanpå. Om jag bygger en vägg i flera sektioner som är tänkt att skarvas ihop, hur gör jag med syllen då? Ska syllen läggas på bärlinan först och väggsektionen får en extra syll man ställer ovanpå? Eller struntar man i syllen på bärlinan och låter varje väggsektion ha sin egen syll?
Hur skarvar man lämpligast syllen? Halvt-i-halvt?
:what:
Hur skarvar man lämpligast syllen? Halvt-i-halvt?
:what:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
På denna bild kan man se grundstommens regelverk, sett underifrån:
plint, nedre syll, bärlina, övre syll.
Frågan handlar alltså om den övre syllen, ska den sättas på bärlinan eller på väggsektionen om jag bygger sektioner?
plint, nedre syll, bärlina, övre syll.
Frågan handlar alltså om den övre syllen, ska den sättas på bärlinan eller på väggsektionen om jag bygger sektioner?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Skarvarna mellan sektionerna? Jo givetvis. Jag menar mer om själva syllen behöver skarvas på nåt speciellt sätt. I hörnena skarvar man väl halvt-i-halvt, tänkte mer på skarvar mitt på sidan. På syllen som sitter mot golvreglar/bärlina så går det ju fortfarande skarva halvt-i-halvt. Bygger man sektioner så blir ju syllskarven .. i sektionsskarven...men det gör väl inget antar jag?
Förresten, gör man sektionernas sidor med samma regeldimension som övriga väggreglar, i mitt fall 45x120? Det betyder isåfall att man får dubbla reglar i sektionsskarven, är det rätt tänkt?
Förresten, gör man sektionernas sidor med samma regeldimension som övriga väggreglar, i mitt fall 45x120? Det betyder isåfall att man får dubbla reglar i sektionsskarven, är det rätt tänkt?
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Google SketchupYmer skrev:
Redigerat: