25 075 läst ·
9 svar
25k läst
9 svar
Golvspån skarva på regel?
Är det nödvändigt att skarva golvspån så att skarvar infaller på en regel? Spånet limmas ju och en limfog med vitlim mellan två trästycken blir ju starkare än omgivande trä. Eller är det så att det blir svårt att få till en så pass bra limfog i skarvade golvspånskivor?
Nej, så är det inte. Det beror på vilket golvspån man köper. Vissa golvspån har en spont som klarar mer och behöver ej skarvas på regel, andra SKA skarvas på regel. Bara att läsa bruksanvisningen.larsbj skrev:
Ja det är helt klart många bud.
Och det är kanske många saker man både kan göra och man saker man inte skall göra.
Men en sak tycker jag i alla fall. Har man ingen hemlig kunskap, så gör man precis som leverantören av produkten anger. Svårare än så tycker inte jag att det är.
Men tänker man jobba med samma produkt i många år i rad så kan jag ju förstå att man blir lite sugen på genvägar, det blir ju mycket tid i slutändan. Men inte i mitt hus tack.
Och det är kanske många saker man både kan göra och man saker man inte skall göra.
Men en sak tycker jag i alla fall. Har man ingen hemlig kunskap, så gör man precis som leverantören av produkten anger. Svårare än så tycker inte jag att det är.
Men tänker man jobba med samma produkt i många år i rad så kan jag ju förstå att man blir lite sugen på genvägar, det blir ju mycket tid i slutändan. Men inte i mitt hus tack.
Klicka här för att svara