24 766 läst ·
4 svar
25k läst
4 svar
Fästa dörrkarm i lättbetong
Funderar på att byta ut samtliga inner dörrar inkl karmar.
Befintliga karmar är fastsatta med långa lättbetong spik och shimsade med bitar av massonit.
Det systemet verkat lite svårjusterat...
känns som om vanliga karmskruv inte kommer att bita i lättbetongen.
finns inte plats att sätta reglar för att fästa karm.
plugga och köra vanliga långa skruv + shims kan ju vara en lösning...
Tips på hur man gör eller hur man kan göra?
Befintliga karmar är fastsatta med långa lättbetong spik och shimsade med bitar av massonit.
Det systemet verkat lite svårjusterat...
känns som om vanliga karmskruv inte kommer att bita i lättbetongen.
finns inte plats att sätta reglar för att fästa karm.
plugga och köra vanliga långa skruv + shims kan ju vara en lösning...
Tips på hur man gör eller hur man kan göra?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag satte karmskruv i ena dörren hemma och det funkade inte alls. provade först plugga och skruva vilket slutade med att pluggen till slut vred på sig (va sån dyr lättbetong plugg) och på en av skruvarna körde jag pl400 först så pluggen fastnade då spräckte jag halva väggen istället.
Slutade med att dom resterande 5 dörrarna satte jag upp 11mm plywood bitar med klippspik vid varje karmhål, måttade upp hela dörren med kilar först och sen bara skruva i skiten så satt det bra.
Slutade med att dom resterande 5 dörrarna satte jag upp 11mm plywood bitar med klippspik vid varje karmhål, måttade upp hela dörren med kilar först och sen bara skruva i skiten så satt det bra.
Jag föreslår att du använder Essves Indu-Prog karmhylsa i kombination med Indu-Prog lättbetongskruv. Vill du använda både hängslen och livrem så avslutar du med fogskum också så kommer dörren sitta som berget i all evighet.
Om väggen är väldigt porös i ytan kan det vara en ide att lägga en liten plywoodbit (eller motsvarande) mellan hylsa och vägg för att förhindra att hylsan äter sig in i väggen och blir glapp med tiden. Detta är dock mitt eget påhitt och inget Essve rekommenderar vad jag vet.
Om väggen är väldigt porös i ytan kan det vara en ide att lägga en liten plywoodbit (eller motsvarande) mellan hylsa och vägg för att förhindra att hylsan äter sig in i väggen och blir glapp med tiden. Detta är dock mitt eget påhitt och inget Essve rekommenderar vad jag vet.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Detta verkar vara en bra lösning!MathiasS skrev:Jag föreslår att du använder Essves Indu-Prog karmhylsa i kombination med Indu-Prog lättbetongskruv. Vill du använda både hängslen och livrem så avslutar du med fogskum också så kommer dörren sitta som berget i all evighet.
Tackar för tips från er alla
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden