5 144 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Gammalt flytspakel ? glömde kolla datumen...
Sida 1 av 2
Tjena på er.
jag kom över ett parti golvflyt och go o glad så blanda jag o börja flyta.
nu 3h senare ser jag på förpakningen att datumet är något förbi gått...
saken är den att jag blandat 8 säckar och bränner dåligt.
som sagt 3h sen och de är väldigt vattnit fortfarande...
någon som har någon aning om vad som kommer hända ?
kommer de bränna ? ångest delux just nu....
fabrikat är maxit Floor 4160
sådan "snabbflyt" som ska gå att lägga matta på efter 1 dygn
ider ?
jag kom över ett parti golvflyt och go o glad så blanda jag o börja flyta.
nu 3h senare ser jag på förpakningen att datumet är något förbi gått...
saken är den att jag blandat 8 säckar och bränner dåligt.
som sagt 3h sen och de är väldigt vattnit fortfarande...
någon som har någon aning om vad som kommer hända ?
kommer de bränna ? ångest delux just nu....
fabrikat är maxit Floor 4160
sådan "snabbflyt" som ska gå att lägga matta på efter 1 dygn
ider ?
Hur mycket för gammalt? Jag har använt Maxit Fibre Floor Rapid 4320 som var dryga halvåret för gammalt. Det enda jag har lyckats få fram är att kromhalten inte kan garanteras efter datumet. Märkte ingen skillnad i övrigt.
Har för mig att de brukar vara märkta med tillverkningsdatum och sedan under lagring står det att materialet håller sex månader efter tillverkningsdatum om det lagras på torrt utrymme. "Problemet" är att det kan ha legat på hyllan i bygghandeln i nästan ett halvår när man köper det.
Kromhalten har ingen betydelse för hållfasthet utan om jag har förstått det rätt, är det mer för att krom inte är så värst nyttigt. Kan inte kromhalten garanteras är det mer noga med kläder och filter för mun och näsa när man blandar.
Kromhalten har ingen betydelse för hållfasthet utan om jag har förstått det rätt, är det mer för att krom inte är så värst nyttigt. Kan inte kromhalten garanteras är det mer noga med kläder och filter för mun och näsa när man blandar.
aha...
då kanske det har o göra med att det är kalt i badrumet där de ligger då.
har nu häng in en 2KW värme fläkt o de verkar som de bränner fortare...
men de är många timmar sen de lades på plats o de känns väldigt
"blött" fortfarande. kan iallafall inte gå på de ännu :/
då kanske det har o göra med att det är kalt i badrumet där de ligger då.
har nu häng in en 2KW värme fläkt o de verkar som de bränner fortare...
men de är många timmar sen de lades på plats o de känns väldigt
"blött" fortfarande. kan iallafall inte gå på de ännu :/
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Luftfuktighet och temperatur kan ställa till det. Jag flytspacklade sommarstugans badrumsgolv på årets varmaste dag (det kändes så i alla fall) och luftfuktigheten gjorde att det tog en hel del längre tid innan det var färdigbrunnet. Är det kyligt och rått kan jag tänka mig att det inte går att gå på efter tre timmar.
Hållfastheten garanteras heller inte. Det hänger inte enbart på kromreduceringen. Cement är färskvara. Har man tur så klarar man sig. Har man inte det så härdar det i vissa fall inte överhuvudtaget. Risken att man inte kommer upp i tilltänkt hållfasthet är stor.
Eftersom det redan ligger på golvet är det inte så mycket mer att göra än att vänta ut eländet. Ta en kvällswhisky 

golvytan är nog runt 5-10 grader.
men stält in en fläkt nu så är väll runt 25 grader i luften där inne nu..
men som sagt får la se imorgon när man kommer från jobb...
men oj va de känns fel när man slår ut snabbhärdande o se efter 6h att
det inte enns går att gå på
men stält in en fläkt nu så är väll runt 25 grader i luften där inne nu..
men som sagt får la se imorgon när man kommer från jobb...
men oj va de känns fel när man slår ut snabbhärdande o se efter 6h att
det inte enns går att gå på
Jag vet inte exakt hur det är med flytspackel men i dom flesta "cementbundna" produkter så är bäst-före-datumet till för det tillsatta kromreduktionsmedlet. Dvs. cementen fungerar bra även efter datumets utgång men kan då ge kromexem och liknande.
Jag tycker du tar och ringer Maxit imorgon och hör med dem innan du börjar bila. Det verkar finnas delade meningar om hållfastheten, Jon_h säger i en annan tråd att det förmodligen inte spelar så stor roll på så kort tid. Mitt golv är helt ok.
Det verkar som det börjat bränna nu. Satan i gatan så glad jag blivit om det är gångbart imorgon. Har mailat maxit produkt ansvarige om det hella. Får se vad dom säger om det. Tackar för er hjälp och snabba svar hitils. Återkommer med imorgon .