12 809 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Slutbesked!
Sida 1 av 2
Hej, Jag har en liten fråga angående slutbesked.
Jag och min sambo köpte ett hus i Februari och vi är skrivna på den adressen sen dess. Vi bygger till och renoverar huset och kan inte bo i den "gamla" delen under några månader.
Visst behöver vi inte något slutbesked eller lov för att flytta tillbaka in i den gamla delen när vi renoverat klart där, det är väl bara de nya delarna som man måste ha slutbesked på innan man tar de i bruk?
Tacksam för svar!
Jag och min sambo köpte ett hus i Februari och vi är skrivna på den adressen sen dess. Vi bygger till och renoverar huset och kan inte bo i den "gamla" delen under några månader.
Visst behöver vi inte något slutbesked eller lov för att flytta tillbaka in i den gamla delen när vi renoverat klart där, det är väl bara de nya delarna som man måste ha slutbesked på innan man tar de i bruk?
Tacksam för svar!
Bästa är att prata med din bygglovshandläggare på kommunen. Det blir inte skoj om det är så att ni behövde ett slutbeskesked och flyttat in innan. Det är svårt för oss som inte är insatta i ditt bygglov eller renovering att ge ett svar som du kan lita på och får du sanktionsavgift är det svårt att skylla på svaret du fått här.
Okej, jag skulle vilja höra med kommunen men dom har vart allt annat än trevliga angående vårt bygglov, blivit otroligt dåligt behandlade och bemötta så jag har egentligen inte så stor lust med det, men tack för hjälpen!
Enligt min erfarenhet är det en teoretisk idé helt utan verklighetsförankring att man inte ska kunna flytta in innan slutbeskedet är klart. I vårt fall lät kommunen oss vänta i fyra månader på slutbeviset efter att de fått all dokumentation. Det är klart att man inte kan betala för en oanvänd bostad i fyra månader bara för att en tjänsteman inte kan få ändan ur och skriva ut slutbeviset.
Såvitt jag förstår så ska/kan kommunen ge ett interimistiskt slutbesked i väntan på det slutgiltiga slutbeskedet så att man kan flytta in med en gång. Man ska även kunna ge interimistiskt slutbesked när huset är tillräckligt färdigt för att kunna flytta in i, dvs. när alla säkerhetsåtgärder är klara (trappräcke mm) och när huvudfuynktionerna är klara (badrum, kök osv). Att det saknas tapeter och lister i några rum är inte skäl nog för att neka inflytt.Eld skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Två funderingar:Hemmakatten skrev:Såvitt jag förstår så ska/kan kommunen ge ett interimistiskt slutbesked i väntan på det slutgiltiga slutbeskedet så att man kan flytta in med en gång. Man ska även kunna ge interimistiskt slutbesked när huset är tillräckligt färdigt för att kunna flytta in i, dvs. när alla säkerhetsåtgärder är klara (trappräcke mm) och när huvudfuynktionerna är klara (badrum, kök osv). Att det saknas tapeter och lister i några rum är inte skäl nog för att neka inflytt.
1. Varför skall någon kommunbyråkrat bestämma om jag får bo i ett hus utan badrum eller utan kök?
2. Vad händer om jag flyttar in ändå? Vad blir straffet?
Jag vet att dessa regler trädde i kraft 1 januari 2010. Vad var anledningen annat än att omyndigförklara folk? Vilka missförhållanden innan dess ledde till en så vansinnig lag?
Klåfingriga politiker som lägger sig i folks liv
"Vi kommer att fortsätta utveckla PBL Kunskapsbanken. Vi prioriterar även arbetet med tillsynsvägledningen och riksintressen, säger Patrik Faming, chef för Boverkets planerings- och bygglovsenhet.
Den 2 maj 2011 fick Sverige en ny plan- och bygglag som medborgaren skulle uppleva som enklare. En av nyheterna var till exempel att den som söker bygglov ska få svar senast inom tio veckor. En annan nyhet var att kontrollen av byggandet skulle skärpas."
Det här är kul
Den 2 maj 2011 fick Sverige en ny plan- och bygglag som medborgaren skulle uppleva som enklare. En av nyheterna var till exempel att den som söker bygglov ska få svar senast inom tio veckor. En annan nyhet var att kontrollen av byggandet skulle skärpas."
Det här är kul
Jag är inte större beundrare än någon annan här av nya PBL. Det jag skrev ovan var som jag uppfattat att den nya PBL skall fungera. Att vänta fyra månader på slutbesked som någon skrev är ju helt orimligt. Och det är ju då som man borde få ett temporärt besked.
Själva hade vi aldrig kunnat bygga vårt hus om vi inte hade kunnat flytta in innan det var klart. Vi hade inte ens köket klart och badrummet var provisoriskt ordnat. Men vi byggde enligt gamla PBL.
Själva hade vi aldrig kunnat bygga vårt hus om vi inte hade kunnat flytta in innan det var klart. Vi hade inte ens köket klart och badrummet var provisoriskt ordnat. Men vi byggde enligt gamla PBL.
Inte husbygge men har under sommaren byggt ny bastu i trädgården och även ett plank.
Planket behöver bygglov och bastun en bygganmälan eftersom jag sätter in vedaggregat.
När jag ansökte lämnade jag in två blanketter men fick omedelbart ett mejl om att slå ihop det så får du bara en avgift. Bra service.
Bastun gick fort att bygga men planket har tagit längre tid men så fort sotaren varit och besiktigat bastun och skrivit ut intyget om att det var godkänt så fick jag åka in till kommunen 1430 en fredag eftermiddag, 1435 gick jag därifrån med ett interimistiskt slutbesked som sa att bastun var OK att använda och att "slutgiltigt" slutbesked utfärdas när hela bygget är klart.
Tack Jönköping det gjorde att min bastu bygghjälp fick provbada innan de åkte tillbaks till Finland.
Planket behöver bygglov och bastun en bygganmälan eftersom jag sätter in vedaggregat.
När jag ansökte lämnade jag in två blanketter men fick omedelbart ett mejl om att slå ihop det så får du bara en avgift. Bra service.
Bastun gick fort att bygga men planket har tagit längre tid men så fort sotaren varit och besiktigat bastun och skrivit ut intyget om att det var godkänt så fick jag åka in till kommunen 1430 en fredag eftermiddag, 1435 gick jag därifrån med ett interimistiskt slutbesked som sa att bastun var OK att använda och att "slutgiltigt" slutbesked utfärdas när hela bygget är klart.
Tack Jönköping det gjorde att min bastu bygghjälp fick provbada innan de åkte tillbaks till Finland.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
På fråga 2 är svaret vite, Jag vet inte exakt hur det beräknas men de siffror jag hört är ett par tio tusen, google kan berätta mer...KnockOnWood skrev:Två funderingar:
1. Varför skall någon kommunbyråkrat bestämma om jag får bo i ett hus utan badrum eller utan kök?
2. Vad händer om jag flyttar in ändå? Vad blir straffet?
Jag vet att dessa regler trädde i kraft 1 januari 2010. Vad var anledningen annat än att omyndigförklara folk? Vilka missförhållanden innan dess ledde till en så vansinnig lag?
Klåfingriga politiker som lägger sig i folks liv![]()
![]()
![]()
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag hoppas att det är så det ska fungera, men är det verkligen så bra (relativt sett)? Har du sett detta skrivet någonstans, jag ska snart börja en tillbyggnad och nya PBL gör det klart krångligare för mig, men om det är som du säger känns det mycket bättre.Hemmakatten skrev:Såvitt jag förstår så ska/kan kommunen ge ett interimistiskt slutbesked i väntan på det slutgiltiga slutbeskedet så att man kan flytta in med en gång. Man ska även kunna ge interimistiskt slutbesked när huset är tillräckligt färdigt för att kunna flytta in i, dvs. när alla säkerhetsåtgärder är klara (trappräcke mm) och när huvudfuynktionerna är klara (badrum, kök osv). Att det saknas tapeter och lister i några rum är inte skäl nog för att neka inflytt.
(jag ifrågasätter alltså inte, jag hoppas att du har rätt men hade trott att tolkningen skulle vara mycket mer byråkratisk)
/U