8 717 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Hög rökgastemperatur V-25
Har installerat en Ctc/Egor V-25 och har problem med att den ibland "skenar" och
rökgaserna kommer upp i 4-500 grader, samt att pannan då blir så varm att laddomaten inte riktigt verka hänga med. Har provat fram och tillbaka med spjällen men inte hittat nån bra inställning, nu är jag inne på om det kanske är för bra drag i skorstenen (200mm * 7-8 meter)? kan jag isåntfall reglera detta genom ventilen på översta luckan eller är en dragbegränsare på skorstenen att föredra?.
Har också noterat att främre direktspjället inte sluter helt tätt (glipar 5-10mm)
om det nu kan påverka.
Ideer, tips någon? Tack på förhand
rökgaserna kommer upp i 4-500 grader, samt att pannan då blir så varm att laddomaten inte riktigt verka hänga med. Har provat fram och tillbaka med spjällen men inte hittat nån bra inställning, nu är jag inne på om det kanske är för bra drag i skorstenen (200mm * 7-8 meter)? kan jag isåntfall reglera detta genom ventilen på översta luckan eller är en dragbegränsare på skorstenen att föredra?.
Har också noterat att främre direktspjället inte sluter helt tätt (glipar 5-10mm)
om det nu kan påverka.
Ideer, tips någon? Tack på förhand
Nja det finns ett bakre också men det är alltid helt stängt. Får väl öppna upp pannsidan
och försöka reparera mekanismen till det främre spjället, spaken är böjd och går tungt
så det kanske finns några skador där. Har beställt en dragbegränsare idag hoppas
det ska hjälpa.
och försöka reparera mekanismen till det främre spjället, spaken är böjd och går tungt
så det kanske finns några skador där. Har beställt en dragbegränsare idag hoppas
det ska hjälpa.
Dom sätts i rökgasgången i pannan för att bromsa luftflödet och därmed hinner mer värme tas upp av pannan.
exempel:
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=52
exempel:
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=52
Om du med direkt spjället menar den som sitter i "taket" i vedmagasinet så måste detta vara tätt annars övertänder veden och pannan brinner med överförbränning också.
Nu vet jag inte om du har FK eller FG då FK har omvänd keramisk förbränning=svalare rökgaser/bättre förbränning.
En dragbegränsare på rökröret kan sänka rökgastempen. Turbulatorer finns att beställa från CTC/Bentone, dom kallar dom för fyllkroppar Art.nr.569370
Men täta först spjället för allt i världen.
/Danso
Nu vet jag inte om du har FK eller FG då FK har omvänd keramisk förbränning=svalare rökgaser/bättre förbränning.
En dragbegränsare på rökröret kan sänka rökgastempen. Turbulatorer finns att beställa från CTC/Bentone, dom kallar dom för fyllkroppar Art.nr.569370
Men täta först spjället för allt i världen.
/Danso
Har tätat spjället nu, min panna är en FG men Siggstedts energi i Sundsvall har en keramikinsats för 1600.- som jag funderar att köpa till. Tack för tipsen!danso skrev:Om du med direkt spjället menar den som sitter i "taket" i vedmagasinet så måste detta vara tätt annars övertänder veden och pannan brinner med överförbränning också.
Nu vet jag inte om du har FK eller FG då FK har omvänd keramisk förbränning=svalare rökgaser/bättre förbränning.
En dragbegränsare på rökröret kan sänka rökgastempen. Turbulatorer finns att beställa från CTC/Bentone, dom kallar dom för fyllkroppar Art.nr.569370
Men täta först spjället för allt i världen.
/Danso
Har kollat med dom som hastigast idag 2400kr inkl. moms/frakt för samtliga keramikdelar (42kg), vet ej om det ingår tätningar/isolerplattor.
Men Bentone/CTC vill ha 4936+Frakt och då är inte bottenplattorna i efterbrännarkammaren inräknade!! :-/
Som jag förstår det behöver du allting för att bygga om till keramisk förbränning, även sekundärluftdon.
Själv har jag ju ingen V25 utan en Vemax (ren vedpanna), ser exakt likadant ut enligt sprängskissen, CTC säljaren jag pratade med påstod att en sten skulle inte vara samma. Ska ringa dit en gång till tror bara dom snackar dynga. Siggstedts energi har ju tyvärr inte dessa uppgifter.
Min keramik har rasat med sotarens hjälp >
,fanns dock en spricka i den stenen innan men den hängde ihop, övrig keramik är aldrig bytt på dom 12år det har eldats i pannan...men det är lösa bitar och sprickor överallt i dom. Den sten som rasat nu i botten kostar i "sats" med ytterligare en sten 1300-1400kr inkl. frakt från CTC.
Frågan är om man inte skule satsa en tusing till och få allt riktigt.
/dapanic
Men Bentone/CTC vill ha 4936+Frakt och då är inte bottenplattorna i efterbrännarkammaren inräknade!! :-/
Som jag förstår det behöver du allting för att bygga om till keramisk förbränning, även sekundärluftdon.
Själv har jag ju ingen V25 utan en Vemax (ren vedpanna), ser exakt likadant ut enligt sprängskissen, CTC säljaren jag pratade med påstod att en sten skulle inte vara samma. Ska ringa dit en gång till tror bara dom snackar dynga. Siggstedts energi har ju tyvärr inte dessa uppgifter.
Min keramik har rasat med sotarens hjälp >
Frågan är om man inte skule satsa en tusing till och få allt riktigt.
/dapanic
Finns en på pellets.info som säljer en origsats till ctc också.danso skrev:Har kollat med dom som hastigast idag 2400kr inkl. moms/frakt för samtliga keramikdelar (42kg), vet ej om det ingår tätningar/isolerplattor.
Men Bentone/CTC vill ha 4936+Frakt och då är inte bottenplattorna i efterbrännarkammaren inräknade!! :-/
Som jag förstår det behöver du allting för att bygga om till keramisk förbränning, även sekundärluftdon.
Själv har jag ju ingen V25 utan en Vemax (ren vedpanna), ser exakt likadant ut enligt sprängskissen, CTC säljaren jag pratade med påstod att en sten skulle inte vara samma. Ska ringa dit en gång till tror bara dom snackar dynga. Siggstedts energi har ju tyvärr inte dessa uppgifter.
Min keramik har rasat med sotarens hjälp >,fanns dock en spricka i den stenen innan men den hängde ihop, övrig keramik är aldrig bytt på dom 12år det har eldats i pannan...men det är lösa bitar och sprickor överallt i dom. Den sten som rasat nu i botten kostar i "sats" med ytterligare en sten 1300-1400kr inkl. frakt från CTC.
Frågan är om man inte skule satsa en tusing till och få allt riktigt.
/dapanic
Klicka här för att svara