9 443 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Beräkna effekten på din panna
Sida 1 av 2
Hej!
Termoventiler har tagit fram en mall för att räkna på effekt och energi i ett uppvärmningssystem som använder deras Laddomat:
http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls
Det är er mall i excel och eftersom alla inte använder Microsoft exel så går det lika bra med open office calc som ju är gratis.
Med denna mall kan man få en uppfattning om hur effekten varierar under laddcykeln genom att kolla in- och utmatningstemperatur från värmepannan och ange vilken laddomat man har i mallen.
//Bosse
Termoventiler har tagit fram en mall för att räkna på effekt och energi i ett uppvärmningssystem som använder deras Laddomat:
http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls
Det är er mall i excel och eftersom alla inte använder Microsoft exel så går det lika bra med open office calc som ju är gratis.
Med denna mall kan man få en uppfattning om hur effekten varierar under laddcykeln genom att kolla in- och utmatningstemperatur från värmepannan och ange vilken laddomat man har i mallen.
//Bosse
Var får man fram alla indata som behövs till den "Calkylatorn"?pr95 skrev:
Att jag visade Termoventilers mall berodde på enkelheten att uppskatta flödet. De har ju i en tabell angett hur stort flödet är i deras olika Laddomater. Beroende på rördimension tar man det högre flödet för grova rör och det lägre för klena rör i den aktuella laddkretsen.
//Bosse
För att mäta det exakta flödet måste man använda en flödesmätare som kopplas in i serie med den rörledming man önskar mäta flödet i. Man kan även använda en vattenmätare och notera hur många liter som rinner igenom på t ex 1 minut.knekten skrev:
I vår anläggning har jag en flödesmätare inkopplad till en mindre värmepump. Genom att också mäta in- och utgående temperatur från pumpen kan jag även avläsa effekten i kW. Genom att ansluta pumpen till elnätet via en energimätare, kan jag i varje ögonblick avläsa COP-värdet.
Att jag rekommenderade Termoventilers mall berodde på att de med sin tabell för Laddomat gjort det enkelt att få en ganska god uppfattning av flödet utan man behöver krångla till det med flödesmätare
//Bosse
Energi-och kostnadseffektiva kalkylator för värmevatten
Med denna räknare kan du räkna den energi du behöver för att värma vatten med ett visst flöde. Du kan ange start temperatur och önskade temperaturen på vattnet Det är också beräknar kostnaderna för uppvärmning när man använder el eller naturgas värme för vatten.
Flöde i liter per timme: l / h
Börja temperatur: i ° C r
Tempeatrure du vill ha: (Måste vara ° C för ytterligare beräkningar).
.längst ner ändra till kg/m3
Energi behövs: kWh(1)
Electric kostnad (per kWh)(2): per kWh. Den totala kostnaden med el är
Kostnad för gas(2): per m3 naturgas.
.
Gasolvärmaren effektivitet: %. Totala kostnader för naturgas uppvärmning
/ * Valfritt * /
Vattnets densitet är med temperatur över.
Read more: http://www.lenntech.com/calculators/energy/energy-cost-water.htm#ixzz16VcqdDnq
Med denna räknare kan du räkna den energi du behöver för att värma vatten med ett visst flöde. Du kan ange start temperatur och önskade temperaturen på vattnet Det är också beräknar kostnaderna för uppvärmning när man använder el eller naturgas värme för vatten.
Flöde i liter per timme: l / h
Börja temperatur: i ° C r
Tempeatrure du vill ha: (Måste vara ° C för ytterligare beräkningar).
.längst ner ändra till kg/m3
Energi behövs: kWh(1)
Electric kostnad (per kWh)(2): per kWh. Den totala kostnaden med el är
Kostnad för gas(2): per m3 naturgas.
.
Gasolvärmaren effektivitet: %. Totala kostnader för naturgas uppvärmning
/ * Valfritt * /
Vattnets densitet är med temperatur över.
Read more: http://www.lenntech.com/calculators/energy/energy-cost-water.htm#ixzz16VcqdDnq
Som jag ser det så säger inte termoventilers fil något alls.
Nr.1 så är det ju omöjligt att veta flödet utan flödes mätare iom att alla pannor och rör dragningar har olika motstånd och därmed så blir det en rätt stor skillnad i flöde.
Nr. 2 Så är laddomatens termostat rätt värdelös på att hålla en konstant temperatur dock har jag bara 5st referens system på detta (baxi/viadrus x2/nibe/effekta lambda) alla flukturerar tempen och det beror inte på luft (dock är det laddomat21 inte 21-100).
Nr. 3 Termometrarna på laddomaten är skit inget att lita på alls dom går att kalibrera men de blir aldrig exakta.
Det denna *.xls visar inte annat än en väldigt grov uppskattning om ens det.
Har denna helg gjort ett test på både min anläggning och min fars han har en Baxi 50kW och jag en Viadrus v7d och inte på någon av dessa anläggningar går det att över tid fastställa en riktig temp.
Baxi pannan leverar ena stunden 90°C/68°C för att sedan ge 85°C/72°C vilken av dessa skall man då mata in.
Viadrusen är än värre allt mellan 93°C/64°C till 84°C/76°.
Båda pannorna var eldade i ca 2timmar då jag började kolla.
Baxi pannan kan jag ej svara för men på min viadrus har jag kokat termometrarna och kallibrerat dom så att alla visar 100°C då vattnet kokar.
Så likt som med all annan teori kan man nog räkna sig fram till det resultat man vill ha.
Nr.1 så är det ju omöjligt att veta flödet utan flödes mätare iom att alla pannor och rör dragningar har olika motstånd och därmed så blir det en rätt stor skillnad i flöde.
Nr. 2 Så är laddomatens termostat rätt värdelös på att hålla en konstant temperatur dock har jag bara 5st referens system på detta (baxi/viadrus x2/nibe/effekta lambda) alla flukturerar tempen och det beror inte på luft (dock är det laddomat21 inte 21-100).
Nr. 3 Termometrarna på laddomaten är skit inget att lita på alls dom går att kalibrera men de blir aldrig exakta.
Det denna *.xls visar inte annat än en väldigt grov uppskattning om ens det.
Har denna helg gjort ett test på både min anläggning och min fars han har en Baxi 50kW och jag en Viadrus v7d och inte på någon av dessa anläggningar går det att över tid fastställa en riktig temp.
Baxi pannan leverar ena stunden 90°C/68°C för att sedan ge 85°C/72°C vilken av dessa skall man då mata in.
Viadrusen är än värre allt mellan 93°C/64°C till 84°C/76°.
Båda pannorna var eldade i ca 2timmar då jag började kolla.
Baxi pannan kan jag ej svara för men på min viadrus har jag kokat termometrarna och kallibrerat dom så att alla visar 100°C då vattnet kokar.
Så likt som med all annan teori kan man nog räkna sig fram till det resultat man vill ha.
Om det förhåller sig så är ju Termoventilers mall värdelös.kricken_ skrev:
Med min Laddomat 21-100 och Gaselle 70 ligger ligger skillnaden hela tiden på ung 14 grader när laddning startat.
Jag har även parallellkört laddomatens termometrar med kalibrerade givare kopplade till datalogger och det var ingen skillnad.
Jag tycker det är bra att det i ett forum kommer fram olika erfarenheter och jag känner inget behov av att försvara Termoventilers mall.
//Bosse
Laddomat 21-100 är kanske bättre på att hålla stadig temperatur än "vanliga" laddomat 21.
Trodde först att temp variationerna berodde på viadrusens lilla vattenvolym men när samma fenomen visar sig på pappas baxi 50 så föll ju det argumentet.
Det är synd att dessa variationer finns annars så hade det varit ett bra sätt att se hur pannan presterar.
Trodde först att temp variationerna berodde på viadrusens lilla vattenvolym men när samma fenomen visar sig på pappas baxi 50 så föll ju det argumentet.
Det är synd att dessa variationer finns annars så hade det varit ett bra sätt att se hur pannan presterar.
Medlem
· västra götaland
· 34 inlägg
Tack för länken till excel mallen. Jag kalibrerade mina termometrar i en kopp varmvatten och en grilltermometer. Jag har en hergom kökspanna med märkeffekt 23 kW och laddomat 21 på högsta läget. Med 86 grader ut och 80 grader in samt flöde ca 3500l/h pga ganska långa rör hamnar jag på en effekt på 24,4 kW.
Ska bli intressant att jämföra med effectan som installeras i helgen.
Ska bli intressant att jämföra med effectan som installeras i helgen.