6 386 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Besparing med bivalent shunt?
Har lite frågor om bivalent shunt mot radiatorkretsen. Om jag förstått det hela rätt så gör man uttag på mitten av tanken plus det vanliga i toppen. Shunten tar i första hand från mitten och sist från toppen.
Det innebär väl att en bivalent shunt egentligen behövs när det finns vv-slinga i tanken som kyler toppvattnet och som sedan sjunker en bit ner i tanken. Detta vatten är för kallt för vv-beredning men tillräckligt varmt för att skicka ut i radiatorkretsen, varför bivalenta shunten gör att du kan elda med längre mellanrum eftersom energin nyttjas bättre iaf om du prioriterar varmvatten. Tänker jag rätt?
Sker vv-beredning med extern växlare blir det ingen omrörning i toppen varför en bivalent shunt inte tillför lika mycket där eller tänker jag fel?
Kommer köra med 3kubiks acktank och vv-slinga.
Funderar på om jag ska svetsa på en muff på mitten och köra med bivalent shunt.
Frågan är hur stor skillnad det blir med eller / utan bivalent shunt? Kommer det märkas? Om vi säger att eldningsintervallet utan bivalent shunt är 24tim, hur mycket längre kan man tänka sig att blir med bivalent shunt och normalt vv-uttag?
Det innebär väl att en bivalent shunt egentligen behövs när det finns vv-slinga i tanken som kyler toppvattnet och som sedan sjunker en bit ner i tanken. Detta vatten är för kallt för vv-beredning men tillräckligt varmt för att skicka ut i radiatorkretsen, varför bivalenta shunten gör att du kan elda med längre mellanrum eftersom energin nyttjas bättre iaf om du prioriterar varmvatten. Tänker jag rätt?
Sker vv-beredning med extern växlare blir det ingen omrörning i toppen varför en bivalent shunt inte tillför lika mycket där eller tänker jag fel?
Kommer köra med 3kubiks acktank och vv-slinga.
Funderar på om jag ska svetsa på en muff på mitten och köra med bivalent shunt.
Frågan är hur stor skillnad det blir med eller / utan bivalent shunt? Kommer det märkas? Om vi säger att eldningsintervallet utan bivalent shunt är 24tim, hur mycket längre kan man tänka sig att blir med bivalent shunt och normalt vv-uttag?
Jag tror att du tänker ganska rätt. Den bivalenta shunten sparar det varma toppvattnet som behövs till tappvattenberedning. Om vi tänker oss ett exempel där ditt värmesystem behöver 50-gradigt vatten till radiatorerna en kall höstdag, räcker det antagligen med vattnet i tankens mitt. Vattnet i toppen kan forsätta att hålla till exempel över 60 grader och räcka till många duschar. Även om du plockar ut det 50-gradiga vattnet från tankens mitt kommer det varmare vattnet att bli kvar i toppen av tanken.
Det du skriver om att en extern växlare inte rör om i toppen stämmer. Däremot skadar det ändå inte med en bivalent shunt i detta fall, eftersom den fortfarande kommer att spara på den högvärda värmen i tankens topp.
Jag vill hävda att en bivalent shunt hjälper oavsett hur man bereder varmvattnet.
Det du skriver om att en extern växlare inte rör om i toppen stämmer. Däremot skadar det ändå inte med en bivalent shunt i detta fall, eftersom den fortfarande kommer att spara på den högvärda värmen i tankens topp.
Jag vill hävda att en bivalent shunt hjälper oavsett hur man bereder varmvattnet.
I princip ska det inte vara någon skillnad på bivalent och vanligt shunt, energiåtgångenguntorp skrev:
kommer fortfarande vara lika.
I praktiken däremot kan det vara skillnad, detta beror nog ofta på dåligt injusterade
radiatorer som med för högt flöde förstör skiktningen.
Då kan det vara fördelaktigt att inte röra om topp vattnet mer än nödvändigt.
Energiåtgången kan man inte göra något åt, den beror av huset. Men en BIV kan se till att vattnet i tanken är kallare när det är dags att elda igen. Mest nytta gör den om man har både golvvärme och radiatorer dvs system som behöver olika temp.
Mest användning av bivalent shunt får man väl när man har flera källor som laddar acktanken? Om man tex laddar toppen av tanken med en elpatron och resten med solen. Då kan shunten välja billig solvärme så länge det räcker till uppvärmningen och sedan spetsa med dyr elvärme när inte solvärmen räcker till.
På vilket sätt gör den så att tanken är kallare innan det är dax att elda igen.Matss skrev:
Oavsett shunt är det väl bara vänta tills tanken är kall?
Eller har jag missat något?
Jag förstår principen och fördelarna, och att det inte handlar om energiåtgång utan energiutnyttjande med en BIV. Men är intresserad av hur stor skillnad det gör med och utan..handlar det om någon timmes längre tid mellan eldningarna eller mer?Matss skrev:
Som jag ser det handlar det om att optimera bekvämlighet och kunna styra över eldandet och inte låta eldandet styra över mig.
För egen del kommer jag att låta min elberedare sitta kvar inne i huset i serie med vv-ledningen som kommer från acktanken via kulvert så jag är inte extremt beroende av VV på marginalen. Förutom att det kostar några kronor i el.
Är värme det primära borde BIV inte göra lika stor skillnad då kanske en vanlig shunt kan kräma ur lika mycket halvljummet vatten?
Klicka här för att svara