Byggahus.se
En kvinna köpte 40 kubik ved, men när hon staplade veden blev det bara 24 kubik. Hon betalade tydligen 40 kubik staplad ved, men fick 40 kubik stjälpt.

http://www.dt.se/nyheter/falun/article581995.ece

Jag skulle vilja se vad hon hade för kontrakt - om det stod uttryckligen "staplad ved" eller om nämnden ansåg att man torde anta att det är staplad ved som köps om inget annat sägs.

G
Naturligtvis har hon rätt 40 m stjälpt mått kan väl för fasiken inte bli 24 m.
Snacka att hon blivit blåst.
Undrar hur många som blivit blåsta.

Stämmer precis med verkligheten det där! 1kubik stjälpt mått motsvara ca 0,6kubik staplat.

G
Aha det var du som sålde ved till henne.:D:D

spontat då jag läser länken i första inlägget ser jag det som om hon köpte / beställde 40 m3 ved m3t =travad ved, något missförstånd mellan köpara och säljare måste det i alla fall varit frågan om som jag ser det, för köper man 40 m3s stjälpt mått är det inte orimligt att det blir ca 24 m3t travat om man travar i hop högen. men har hon beställt 40 m3t och betalat för det, men fått 40m3s så är det naturligtvis åt skogen.

G
Om flaket rymmer 40 m och man lastar den full,jämns med kanten så lägger man alltid på en extra skopa så det blir rågat eller hur.

korkad och elak kvinna!

G
Onödigt skrivet.
Skulle kalla dej korkad.Eller är du en vedförsäljare som hoppas på att ingen kommer på dig.
Om man vet att en m staplad blir 0,6 m stjälpt så måste man lasta så det blir den mängd kunden beställt annars är det bedrägeri.

Det beror väl på vad som står i annonsen. Står det inte vilket mått som avses så tycker jag kvinnan får skylla sig själv om hon inte frågat.

Att det skulle vara självklart att det är travat mått som avses om inget anges är för mig en nyhet. Köper du ved som levereras på flak så är det i 9 av 10 fall stjälpt mått som anges.

Blir med andra ord ca 50 öre/kWh om man betalar 300:-/m3s, Behöver man ca 25000 kWh gör sotningsavgifterna 6 öre/kWh till om man har 2 sotningar/år + brandskyddskontroll vartannat år..

Undrar om det är lätt att sälja ved för dom som tar 600-700:-/m3 i 1,5 m3 säckar??
Det blir ca 0,82-0,83 m3t från 1,5 m3 säck

Hur fyller man ett lastbilsflak med staplad ved ?
Ställer sig och staplar veden i 3 dagar innan man kan leverera ?

Det borde man förstå att det är stjälpt mått.
.

• Gilla
erikassar
  • Laddar…
som jag ser det ska man som vedsäljare ange vilken enhet man säljer veden i, helst tydligt, dvs skriva stjälpt mått i stället för m3s t.ex för att själv slippa problem, i annat fall så kommer det förr eller senare en kund som inte har köpt ved tidigare och känner sig lurad. har man sedan köpt säg 10 m3 stjälpt mått så ska man om man vill kontrollmäta, mäta i den enhet som varan sålts i dvs då mäter man högen där den ligger huller om buller och då ska den vara 10m3. eftersom det inte går att översätta exakt stjälpt mått till travat, det blir inte exakt lika beroende på om man har panna och vill ha veden lite längre och ganska grovt klyven, eller om man eldar kakelugn/braskamin och vill ha veden kortare och finare klyven, sedan ska man som köpare veta i fall man köpt rå eller torr ved, rå ved har väll en fukthalt på ca 40% medan torr ved ligger på ca 20%? rätta mig gärna om jag har fel, då får man räkna med att högen krymper något när den torkar, men det är inte så intressant eftersom torr ved är dyrare, men att 10m3 stjäpt mått blir ca 6 m3 travat mått är som jag ser det inget att klaga på, för så blir det helt enkelt, det är ungefär som att köpa ett paket flingor och sedan stapla flingorna i paketet och sedan gå till affären och klaga på att man fick bara halva paketet. det är min högst personliga åsikt i debatten:D

Redigerat:
anjn: Men vaf... menar du att volymen i flingpaketet MINSKAR om man staplar den? Detta måste ju Sverker eller någon få reda på. Det är ju en skandal av oanade proportioner!!!

...ja, det VAR ironi, ifall någon inte förstod.

Fasting65 skrev:
anjn: Men vaf... menar du att volymen i flingpaketet MINSKAR om man staplar den? Detta måste ju Sverker eller någon få reda på. Det är ju en skandal av oanade proportioner!!!

...ja, det VAR ironi, ifall någon inte förstod.
Japp! fungerar även med chipps:D:D

Om kvinnan (den elaka och korkade) hade googlat "ved säljes" så kanske hon fattat istället för pungslagit vedhandlaren

• Gilla
htpod
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.