Blev ett pannbyte hos mina föräldrar pga att den gamla pannan hade spruckit i eldstaden och rök in, en del av detta gick på försäkringen. Den gamla pannan var en Diom Vedunic på ca 35 kw, den var inte 10 år ens skullle jag tro, till detta en tank på ca 1800 liter skulle jag tro. Den nya pannan blev en Baxi på 50 kw. Hade inte varit fel med mera vattenvolym, men vi får väl se hur det går med så lite, monterades även en schuntstyrning.

Svårt att ta foto i en halvmörk källare utan stativ.
85_dsc_0298_1.jpg

85_dsc_0305_1.jpg
Här fick 641:an ta vid
85_dsc_0308_1.jpg
Den nya pannan som ska in, väger mycket typ 500 kg.
85_dsc_0309_1.jpg
 
Det klarar ju inte denna maskinen lyfta men den klarar ju att föra den iallafall :grin:
85_dsc_0312_1.jpg
Det övre hålet är nytt, gick smidigt med en borrhammare att göra.
85_dsc_0319_1.jpg
Pannan på plats och plåtarna har börjat monteras.
85_dsc_0328_1.jpg
Putsar runt rökröret.
85_dsc_0339_1.jpg
 
Majgårdarna
Kul med lite bilder :)
 
_ap_
trist med så lågt till tak, går det bra att få ut turbulatorerna?

Annars som vanligt kul med bilder!
 
_ap_ skrev:
trist med så lågt till tak, går det bra att få ut turbulatorerna?

Annars som vanligt kul med bilder!
JO det hade ju inte skadat med högre till tak, dock så står ju pannan inte nere på golvet utan ca 30 cm upp, enklare att tömma ut askan för dom gamla :D hoppas att det går att få ut turbulatorerna, har inte provat ännu....
 
Uuuhh? Vad är den blå tuben för nåt?
 
bax skrev:
Uuuhh? Vad är den blå tuben för nåt?
Ser ut som ett vattenfilter.
 
Japp, vattenfilter, där är aggresivt vatten, fräter på rören. Är magnadol i det, höjer ph-värdet om jag har rätt för mig.
 
Det går fint att få ut turbulatorerna från pannan :)

Men nu till något som är mindre trevligt, när man eldar så stänger fläkten av för att pannan blir varm strax över 90 grader, medan tanken inte är mer än typ 60 på termometern som sitter i tanken strax över halva höjden, nedre termometern på laddomaten ca 30 från tanken. Högsta farten på pumpen i laddomaten. En rs25-6 sitter där ska vara samma som orginal, dock bytt den en gång för några år sedan.
 
Majgårdarna
Jag gissar på luft någonstans
 
Tar "evigheter" innan all luft går ur...
 
Det är därför man ska bygga system som är toleranta för luft...
 
Matss skrev:
Det är därför man ska bygga system som är toleranta för luft...
Helt riktigt, men ibland får man kompromissa pga div...själv har jag returen till pannan i taket och det funkar, kräver lite handpåläggning de första två-tre eldningarna vid nyfyllt system bara...;):cool:
 
Tycker att det skulle funka nu då det har ju eldats ganska många gånger sedan påfyllningen.

Matss, hur menar du att det ska byggas för att vara tolerant mot luft? Du har skrivit det förr men en upprepning är ju alltid bra. Om jag inte missminner mig så är det lutning från toppen på pannan till tanken, kan dock vara nåt där som strular till det med luftficka, får plocka fram vattenpasset och kolla det. Kan det vara något annat som gör problem med luft?
 
_ap_
hör du att det är luft eller stänger fläkten bara av?
hör man inte att det "gurglar" i pumpen är det bara ställa upp termostaten lite extra, finns beskrivet i en
annan tråd.
Gurglar det däremot i pumpen måste man få ut luften först innan man ska börja höja max tempen,
är det öppet eller slutet system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.