11 609 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Dålig temperatur i acktankar
Sida 1 av 2
Jag har ett problem med min vedpanna.Har en Baxi solo innova 30kw med en tank på 2000 liter och en på 750liter.När jag eldar får jag bara upp den stora tanken till 80 grader i toppen och nedre till 75 grader.Den lilla tanken blir 70 grader i toppen och samma i botten.Mer temperatur än så kan jag inte få för då bryter pannan på hög temp.Många pratar om att man kan få upp temperturen till 90 grader i tankarna,hur gör man då?.Har en laddomat 21 med 72 graders termostat,har testat med 78 graders termostat(standard) med då bryter pannan hela tiden,när man fått upp temperturen i pannan.Vad ska jag göra?
Dra av ratten på driftstermostaten och vrid hylsan kring axeln (med spår i) motsols (ratten vrids medsols för att aöka temperaturen). På detta sätt ställer man in maxläget på drifttermostaten.
Jag förutsätter att du redan kör pumpen på laddomaten på läge 3.
Jag förutsätter att du redan kör pumpen på laddomaten på läge 3.
Ja laddtempen blir lite lägre till att börja med men du kan elda längre innan drifttermostaten bryter.
Men skruva upp tempen lite, skruvar du för mycket tar överhettningstermostaten vid och bryter. Själv har jag manipulerat båda så att jag kommer över 100 grader i tanken. Gör väldigt mycket på lagringskapaciteten...
Men skruva upp tempen lite, skruvar du för mycket tar överhettningstermostaten vid och bryter. Själv har jag manipulerat båda så att jag kommer över 100 grader i tanken. Gör väldigt mycket på lagringskapaciteten...
Det kan väl ändå inte vara nödvändigt att köra läge 3 med en 30 kW panna?Matss skrev:
Blir det inte bättre skiktning i tankarna om man laddar med lägre flöde. Jag kör min 50kW panna på läge 2 utan några bekymmer nu när systemet är ordentligt avluftat. Pannan låter visserligen som en tvättmaskin men eftersom jag har slutet system och trycket liger strax över 1 bar när tankarna är fulla så kokar pannan inte vid 100 grader. Jag brukar ha 105 grader i toppen och 100 i botten om jag laddar riktigt fullt.
Citat från Matss
"Men skruva upp tempen lite, skruvar du för mycket tar överhettningstermostaten vid och bryter. Själv har jag manipulerat båda så att jag kommer över 100 grader i tanken. Gör väldigt mycket på lagringskapaciteten..."
Jag kommer ej över 90 grader i tanken(2500liter) med min Perifal Solo Plus 40kw. Jag vill också manipulera termostaten, men hur gör man det?
mvh/Bengt
"Men skruva upp tempen lite, skruvar du för mycket tar överhettningstermostaten vid och bryter. Själv har jag manipulerat båda så att jag kommer över 100 grader i tanken. Gör väldigt mycket på lagringskapaciteten..."
Jag kommer ej över 90 grader i tanken(2500liter) med min Perifal Solo Plus 40kw. Jag vill också manipulera termostaten, men hur gör man det?
mvh/Bengt
Här är "min" tråd om ett problem och en lösning: http://forum.byggahus.se/biobraensle/77050-laddomattermostat-solo-innova.html
Alltså hur man justerar termostaten på solo innova.
Alltså hur man justerar termostaten på solo innova.
Hur är det med humöret idag 2an? 
Blir väl tvungen att försvara Baxi igen, eller i alla fall förklara läget: Pga någon (löjlig) EU-regel får inte en pannas drifttemperatur överstiga 92 grader (om jag minns rätt). Därför levereras pannorna ställda så lågt men en kunnig montör skruvar naturligtvis upp detta. På övriga skitpannor går det inte ens att justera...
Blir väl tvungen att försvara Baxi igen, eller i alla fall förklara läget: Pga någon (löjlig) EU-regel får inte en pannas drifttemperatur överstiga 92 grader (om jag minns rätt). Därför levereras pannorna ställda så lågt men en kunnig montör skruvar naturligtvis upp detta. På övriga skitpannor går det inte ens att justera...
På orlan behöver man inte vara kunnig montör längre;-) räcker med två fingrar;-)Matss skrev:Hur är det med humöret idag 2an?
Blir väl tvungen att försvara Baxi igen, eller i alla fall förklara läget: Pga någon (löjlig) EU-regel får inte en pannas drifttemperatur överstiga 92 grader (om jag minns rätt). Därför levereras pannorna ställda så lågt men en kunnig montör skruvar naturligtvis upp detta. På övriga skitpannor går det inte ens att justera...
Nu har jag testat att skruva lite på drifttermostaten,hoppas att jag inte justerade för mycket.Den står på (M & D) nu.Verkar fungera bättre nu,Får se nästa gång jag eldar.Jag har 35mm rör mellan panna och tankarna.Vad har ni andra som har ändrat era driftermostater för bokstav?