8 868 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Tryckexpansion
Sida 1 av 3
Talade med min rörmåcksfirma idag och frågade hur vi skall göra med exp. kärl nu när jag flyttar pannan till fristående pannrum.
Han föreslog ett tryckkärl i pannrummet varpå jag undrade om inte det vore bättre med ett trycklöst system.
Han sa att han var dåligt insatt på det och att de inte hade installerat något sådant.
Nu klarar ju iofs min tank trycket som blir, finns det andra fördelar.
Känns ju lite läskigt att vara provanläggning!
Tacksam för svar!
Han föreslog ett tryckkärl i pannrummet varpå jag undrade om inte det vore bättre med ett trycklöst system.
Han sa att han var dåligt insatt på det och att de inte hade installerat något sådant.
Nu klarar ju iofs min tank trycket som blir, finns det andra fördelar.
Känns ju lite läskigt att vara provanläggning!
Tacksam för svar!
Det är väl ev. fördelar jag vill veta, om det finns några.
Jag läste lite på trycklöst system ämnet här på forumet.
Tydligen har trycktankarna kortare livslängd än systemet i övrigt, vad innebär detta i tid?
Men det är klart, lite peppning kan ju aldrig vara fel.
Jag läste lite på trycklöst system ämnet här på forumet.
Tydligen har trycktankarna kortare livslängd än systemet i övrigt, vad innebär detta i tid?
Men det är klart, lite peppning kan ju aldrig vara fel.
Tryckkärl funkar utmärkt, se bara till att det blir tillräckligt stort och med rätt förtryck.
Tryckkärl i kombination med vedeldning är en nödlösning som ofta krånglar. Ska det fungera bra krävs att luft/ånga kan samlas nånstans.
Ett sätt är att dra övre rör från pannan lutande mot övre sidoanslutning på tanken. På så sätt kan ånga/luft samlas i övre delen av tanken utan att störa cirkulationen. I toppen av tanken sätter man säkerhetsventilen.
Sen måste storleken vara tillräcklig, tumregeln 10% räcker ofta inte.
Ett sätt är att dra övre rör från pannan lutande mot övre sidoanslutning på tanken. På så sätt kan ånga/luft samlas i övre delen av tanken utan att störa cirkulationen. I toppen av tanken sätter man säkerhetsventilen.
Hej MatssMatss skrev:Tryckkärl i kombination med vedeldning är en nödlösning som ofta krånglar. Ska det fungera bra krävs att luft/ånga kan samlas nånstans.
Jag förstår inte riktigt.
Vad har röret mellan panna och tank med det hela att göra?
Skall inte expansionen ligga på returen i radiatorkretsen?
Varför måste storleken vara större vid ett tryckkärl, är det för att luften inte skall komprimeras helt (för det bygger väl på kompression av luft)
Jo när du eldar och tempen stiger på vattnet kommer det att avgå gaser framförallt i pannan. Denna gas måste kunna lämna laddkretsen annars stannar cirkulationen och pannan blir för varm väldigt snabbt. Att bara montera avluftare är en mycket dålig lösning. Om man då drar röret som jag beskrev kan luften samlas i toppen av tanken. Med en riktig expansion har man ett rör ut i det fria och slipper detta problem.
Tryckexpansion skall anslutas lågt i tanken. Säkerhetsventilen däremot skall sättas där ånga samlas vid ett kok.
Om du har ett förtryck på 0,75 bar och säkerhetsventil på 1,5 bar kan du komprimera luften i blåsan till halva volymen innan säkerhetsventilen öppnar. I detta falla motsvarar alltså tryckexpansionens användbara volym halva kärlets volym. Vid högre förtryck ännu mindre. Sen bör man ha en marginal för osäkerhet i trycken vilket inte förekommer med öppet kärl.
Tryckexpansion skall anslutas lågt i tanken. Säkerhetsventilen däremot skall sättas där ånga samlas vid ett kok.
Om du har ett förtryck på 0,75 bar och säkerhetsventil på 1,5 bar kan du komprimera luften i blåsan till halva volymen innan säkerhetsventilen öppnar. I detta falla motsvarar alltså tryckexpansionens användbara volym halva kärlets volym. Vid högre förtryck ännu mindre. Sen bör man ha en marginal för osäkerhet i trycken vilket inte förekommer med öppet kärl.
Hmmm, vad jag vet så sitter vår säkerhetsventil lägst, vid infarten till tryckexpansionen som sitter på returen till pannan... Sedan finns det en säkerhetsventil på pannan. Däremot har vi ingen nödkylning på vår anläggning, det tyckte inte rörkrökaren behövdes...
Hos oss går laddningen in i tanktoppen, högsta punkt på systemet blir då röret från pannan till tankarna, som har en manuell avluftare (automatisk fick inte plats).
Sitter och funderar på om vårt system är allvarligt felkonstruerat... Övertrycksventilen tycks dock också vara lite hård, för systemet har varit uppe på 1,6 bar utan att övertrycksventilen löst ut... Om vi bara hade vågat hålla fast vid vårt öppna expansionskärl (som redan fanns på vinden) så skulle vi ha sluppit det här.
Hos oss går laddningen in i tanktoppen, högsta punkt på systemet blir då röret från pannan till tankarna, som har en manuell avluftare (automatisk fick inte plats).
Sitter och funderar på om vårt system är allvarligt felkonstruerat... Övertrycksventilen tycks dock också vara lite hård, för systemet har varit uppe på 1,6 bar utan att övertrycksventilen löst ut... Om vi bara hade vågat hålla fast vid vårt öppna expansionskärl (som redan fanns på vinden) så skulle vi ha sluppit det här.
Varför är det en mycket dålig lösning att bara montera en avluftare? Funkar inte den?Matss skrev:Jo när du eldar och tempen stiger på vattnet kommer det att avgå gaser framförallt i pannan. Denna gas måste kunna lämna laddkretsen annars stannar cirkulationen och pannan blir för varm väldigt snabbt. Att bara montera avluftare är en mycket dålig lösning. Om man då drar röret som jag beskrev kan luften samlas i toppen av tanken. Med en riktig expansion har man ett rör ut i det fria och slipper detta problem.
Bara en avluftare i laddkretsen funkar inte bra eftersom den inte samlar upp luft/ånga. I så fall måste man ha en behållare där luften kan samlas innan den släpps ut.storahuset skrev:
Det finns många historier här på forumet om problem vid igångkörning och även tillverkarna av laddpaket tar upp det i sina manualer. Men allt sånt krångel är helt onödigt om man tänker på att det frigörs luft/ånga i pannan och ser till att den kan stiga obrutet till en punkt där den kan samlas, tex tanktoppen i avsaknad av öppen expansion.
Pga av samma ånga/luft ska anslutningar till radiatorkretsen göras på undersidan av övre röret mellan panna och tank så att inte gaserna letar sig upp i radiatorkretsen
Börjar bli lite fundersam...
Vvs:aren är just nu och installerar panna i källaren.
På stigaren från pannan, innan t-röret går ner till laddomaten, sätter han en avluftare.
Stigaren fortsätter sedan till acktankens topp, med anslutning uppifrån och ner i tanken.
Ångröret kopplas sedan ihop med acktanken från acktankens topp. Det innebär att om pannan bildar luft/ånga kommer det upp i stigaren, förbi avluftaren (om den nu inte funkar där) och vidare bort mot tanken. Men där måste den ner i tanken för att senare kunna gå upp i ångröret... hummm så beter sig inte luft. Risken finns alltså att luften blir kvar i stigarröret från panna till tank.
(Jag måste nog göra en skiss för att ni skall fatta.) Men då borde ångröret anlutas på stigarröret mellan panna och tank (på högsta punkten).
Vvs:aren är just nu och installerar panna i källaren.
På stigaren från pannan, innan t-röret går ner till laddomaten, sätter han en avluftare.
Stigaren fortsätter sedan till acktankens topp, med anslutning uppifrån och ner i tanken.
Ångröret kopplas sedan ihop med acktanken från acktankens topp. Det innebär att om pannan bildar luft/ånga kommer det upp i stigaren, förbi avluftaren (om den nu inte funkar där) och vidare bort mot tanken. Men där måste den ner i tanken för att senare kunna gå upp i ångröret... hummm så beter sig inte luft. Risken finns alltså att luften blir kvar i stigarröret från panna till tank.
(Jag måste nog göra en skiss för att ni skall fatta.) Men då borde ångröret anlutas på stigarröret mellan panna och tank (på högsta punkten).
Det är redan för sent att sätta stigaren i sidan av tanken. Men om man satte ångröret på stigaren så borde luften smita upp den vägen.
Märkligt att man skall behöva passa sin vvs:are så att han kopplar in rätt. Ändå tog jag den som verkade mest kunnig.
Märkligt att man skall behöva passa sin vvs:are så att han kopplar in rätt. Ändå tog jag den som verkade mest kunnig.