Min nya 6-kubiks acktank från Tanksvets installerades efter lång väntan igår. Ringde röris imorse och fick klartecken att börja elda. Då jag var på jobbet ringde jag min lediga sambo som satte fyll fyr i pannan ( Baxi 50 kW). Efter några timmar ringer hon och säger att panntermometern visar 120 grader, och att ingen värme går in i varken huset eller tanken. Rörkrökarens telefontips är att cirkulationspumpen inte startat efter att ha stått stilla sen i våras. Jag piper hem från jobbet för att hjälpa igång pumpen men den visar sig fungera alldeles utmärkt.
Monterade bort pumphuset och konstaterade att pumpen är felfri. Monterade även isär backventilen som sitter efter pumpen men där var heller inget stopp. Ringde röris igen och fick tipset att termoventilen (Termovar 72 gr) kunde ha hängt sig. Körde cirk-pumpen men Termovaren blir inte varm på något av utrören. Dock skållhet på inröret. Borde det inte bli varmt på något av utrören på termoventilen? Den kan väl inte blockera båda utloppen samtidigt? Tog sedan bort termoventilen utan att hitta något synligt fel eller stopp. Till saken hör att det bara är tanken som bytts ut. Pumpen och termoventilen har fungerat utmärkt med mina gamla tankar, och har inte kopplats om i samband med tankbyte.
Vad kan ha hänt?
Tacksam för tips innan jag sätter röris på felsökning.

Man stänger kranar som finns mellan panna o tank när man byter panna eller tank. Det är väl inte så att någon kran fortfarande är stängd?
//Bosse

Har du kollat unionsventilerna på laddpaketet?

Annars är det väl det vanliga - luft...

Efter en natt med mössa, sockor och 13 grader i sovrummet ringde rörmokaren 7.05 och hade då kommit på att han "glömt" öppna en liten ventil som sitter innan cirkulationspumpen.
Den hade jag missat, inte så lustigt i.o.f.s., då den sitter bakom snett neråt och består av ett melselspår som ska vridas ett kvarts varv. Termovarventilen tätad med Biltemas packningsark, och nu full fyr i brasan. Lär nog behöva elda ett par dygn innnan två hus på 170 resp. 90 kvm plus tanken (ännu oisolerad) blivit varma.
Tack för tipsen!

Christer

vad för ventil menar du nu? sitter den på laddomaten menar du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.