3 092 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Baxi Solo Keramik
Hörde om en som har en Solo 50 som påstår att han har byte keramik 4ggr på 3 år!!!
Kan de verkligen va så??
Kompisarna kör Atmos å dom har eldat i 7-8 år utan nån märkvärdigt slitage.
Kan de verkligen va så??
Kompisarna kör Atmos å dom har eldat i 7-8 år utan nån märkvärdigt slitage.
På keramiken är det bra att lämna ett skyddande asklager. På de pannor med plåtskål ska det däremot inte vara bra att lämna aska i skålen.
Min förra keramik höll nog 7 år och då eldade jag upp ett halvt hus byggt på den tiden man spikade mycket. Kanske 20 kg spik, så det känns lite överdrivet den här rädslan för spik.
Min förra keramik höll nog 7 år och då eldade jag upp ett halvt hus byggt på den tiden man spikade mycket. Kanske 20 kg spik, så det känns lite överdrivet den här rädslan för spik.
Det här med att lämna aska kvar på keramik både för och nackdelar -aska isolerar lite mot keramik men samtidigt finns risken att den sintrar (smälter) ihop med keramiken speciellt när denna åldrats blivit grövre i ytan sprickor osv.
Ett tunt asklager är säkert inget problem det bildas ju hela tiden ny aska,
en sak jag noterat är att aska bildar "hårda"klumpar om den tillåts bli lite tjockare.
Eldar med blandved men vissa träslag innehåller mera mineraler an andra beror väl också på var de växt
Ett tunt asklager är säkert inget problem det bildas ju hela tiden ny aska,
en sak jag noterat är att aska bildar "hårda"klumpar om den tillåts bli lite tjockare.
Eldar med blandved men vissa träslag innehåller mera mineraler an andra beror väl också på var de växt
Klicka här för att svara