Hörde om en som har en Solo 50 som påstår att han har byte keramik 4ggr på 3 år!!!
Kan de verkligen va så??
Kompisarna kör Atmos å dom har eldat i 7-8 år utan nån märkvärdigt slitage.

Majgårdarna
Vad tror du själv?
Min är inne på 5året. Att han skulle fått byta keramik varje år måste vara en lögn.

Han kanske slår rent eldstaden med en hammare innan varje eldning? 7-10 år är normalt. På nyare Inova behöver man bara byta centrumsten och balja så det blir billigt också.

Kan ju vara att han eldar spill virke med spik i det är ingen bra kombination med keramik ,
vidare är det inte bra att lämna mycket aska kvar på keramik har jag läst någonstans .

På keramiken är det bra att lämna ett skyddande asklager. På de pannor med plåtskål ska det däremot inte vara bra att lämna aska i skålen.

Min förra keramik höll nog 7 år och då eldade jag upp ett halvt hus byggt på den tiden man spikade mycket. Kanske 20 kg spik, så det känns lite överdrivet den här rädslan för spik.

Majgårdarna
Fast man skall nog inte låta askan ligga för länge på keramiken.
När jag provade ta bort en bit av askkakan så följde det med en bit keramik.

Det här med att lämna aska kvar på keramik både för och nackdelar -aska isolerar lite mot keramik men samtidigt finns risken att den sintrar (smälter) ihop med keramiken speciellt när denna åldrats blivit grövre i ytan sprickor osv.
Ett tunt asklager är säkert inget problem det bildas ju hela tiden ny aska,
en sak jag noterat är att aska bildar "hårda"klumpar om den tillåts bli lite tjockare.
Eldar med blandved men vissa träslag innehåller mera mineraler an andra beror väl också på var de växt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.