Är detta en bra panna? Jag läste att den har tryckande fläkt, skulle vilja ha sugande.

Jocke

Hur gammal är den pannan? Det finns nya med sugande fläkt eller med självdrag för en inte allt för stor peng..:)

knekten skrev:
Hur gammal är den pannan? Det finns nya med sugande fläkt eller med självdrag för en inte allt för stor peng..:)
Den är ca 15år tror jag.

Jocke

Ja ha ! Ska du byta panna? Bättre i så fall satsa på en ny på en gång! Brukar bara bli problem när man tar över gammal bråte från nån annan..:)

Håller med knekten, 15 år verkar för gammalt för en panna svetsad av plåt.
gaia

Majgårdarna
Jag skulle inte köpt den...

Är det månne pannan från Gotland som fått nytt liv?

Det är en skaplig panna, dock inte jämförbar med dom bästa pannorna idag. Men jämfört med tex Orlan som också har tryckande fläkt är denna ett kvalitetsbygge. Keramiken är bättre, svetsarna ligger på en helt annan nivå.

15 år är ingenting om vattnet inte varit syresatt. Kolla in i nedre anslutning där händer det saker först ifall vattnet varit kallt eller syresatt. Kolla även om det är dax att dra manluckan. Komplett keramik kostar ca 3.500 om jag minns rätt så det är nåt att ta med i kalkylen.

Får du pannan till rätt pris så kan det väl vara intressant. Men ska du betala för installation också är det bättre att köpa en ny kvalitetspanna.

Ahh. Nu vet jag inte vad jag ska göra.Det är ju en gammal panna., kanske en risk att köpa den. Vad är ett bra pris? Installationen gör jag själv. Var sitter manluckan?

Titta i tråden panna tank rostat sönder där finns bilder på manluckan!

Joukko skrev:
Ahh. Nu vet jag inte vad jag ska göra.Det är ju en gammal panna., kanske en risk att köpa den. Vad är ett bra pris? Installationen gör jag själv. Var sitter manluckan?
Livet är inte riskfritt :) Med bra keramik och i övrigt gott skick kanske 10.000:- men vid budgivning på blocket blir det mer. Då kanske det är bättre att köpa en Orlan om nu priset är så viktigt, garantierna är väl likvärdiga :)

Manluckan sitter fram under täckplåten ovanför vedluckan på tidigare modeller, ovanpå på senare.

pr95 skrev:
Titta i tråden panna tank rostat sönder där finns bilder på manluckan!
:) :) :) :) :) mycket bra hänvisning

Va? Gör ni er lustiga över min gamla rostiga baxi-panna från Gotland?
:-) :-)
Jag som trodde att Baxipannor var gudomliga här på forumet ;-)

Numera har jag bergvärme och är så nöjd, så nöjd......

pling3 skrev:

Där är du ju. Har du inte fått mina mail?

Jocke

pling3 skrev:

Dina Baxi-bilder var en riktig god exempel hur en gammal vedpanna kan se ut :)

Gratulerar!!!! Roligt att höra att du har det varmt och bekymersfritt !
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.