6 052 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Måste jag flytspackla?
Sida 1 av 2
Håller på att göra om badrummet där det idag ligger 22mm golvspån på c/c60 reglar. Fallet är bra redan i golvspånet. Räcker det att sätta dit golvgips enligt gällande regler (limning)?
Tack för svaret. Jag försöker bara förstå - varför?
Jag läser i den klistrade tråden:
Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på 1:100 till 1:200, alltså en halv till en centimeter per meter, i hela rummet, samt 1:50 till 1:150 i de delar som regelmässigt begjuts med vatten (i praktiken i duschhörnan och under badkar). Detta innebär att man i princip alltid måste flytspackla, även om man förstärker med skivor enligt alternativ 1. Därför är det alltid vettigare att förstärka med flytspackel direkt när det är golv med fall, och skippa skivan.
Om nu fallet bibehålls när jag sätter golvgips. Borde inte då detta uppfylla det ovastående?
Jag läser i den klistrade tråden:
Golvet i ett våtrum skall enligt branschreglerna alltid ha ett fall på 1:100 till 1:200, alltså en halv till en centimeter per meter, i hela rummet, samt 1:50 till 1:150 i de delar som regelmässigt begjuts med vatten (i praktiken i duschhörnan och under badkar). Detta innebär att man i princip alltid måste flytspackla, även om man förstärker med skivor enligt alternativ 1. Därför är det alltid vettigare att förstärka med flytspackel direkt när det är golv med fall, och skippa skivan.
Om nu fallet bibehålls när jag sätter golvgips. Borde inte då detta uppfylla det ovastående?
Ahaa..så det var tillåtet innan de nya reglerna att göra som jag föreslog?
I princip, ja. Men jag kan inte förstå hur du hade tänkt lösa fallet runt brunnen med bara skivor, så mycket kan varken spån eller gips böjas.
Och även om det var tillåtet tidigare så fanns det ett skäl till att de ändrade det.
Och även om det var tillåtet tidigare så fanns det ett skäl till att de ändrade det.
Nej det lutar nog åt flytspackel i alla fall. Som sagt..jag ville bara veta varför. Tack än en gång.
Edit: Spånet på mitt golv är alltså inte böjt utan lagt i i olika vinklar. Blir svårt att kakla på, därav låter det fördelaktigare att flytspackla.
Edit: Spånet på mitt golv är alltså inte böjt utan lagt i i olika vinklar. Blir svårt att kakla på, därav låter det fördelaktigare att flytspackla.
Det är ju konstigt att man använder golvgips om det är helt onödigt, du bör inte flytspackla, fuktspärra lr sätta klinker direkt på spånskivor.jon_h skrev:
Anledning till att man lägger golvgips (Limmar fast den) är att trät rör sig och när du limmar golvgipsen så minskar du rörelseförmågan som spacklet kan utsättas för, även tätskikt och fogar kan spricka av rörelsena från trät så därför ska man lägga golvgips.
Däremot för att göra det starkare så kan man lägga armeringsnät och flyta över det som du säger.
Det är konstigt att man använder golvgips när man ändå ska spackla golvet i badrum. Mest gammal vana och okunnighet antar jag. Alla spackelleverantörer godkänner att man spacklar på spånet och det är en typkonstruktion som till och med står angiven i BBV. Det är fullständigt riskfritt att spackla direkt på spånet om man gör det enligt dessa konstruktioner.
När du påstår att man inte bör flytspackla direkt på spånskivor, har du någon källa på det som kan styrka det påståendet, eller är det en egen åsikt? Att man inte lägger keramik eller tätskikt direkt på spån är ju självklart, det fungerar inte.
När du påstår att man inte bör flytspackla direkt på spånskivor, har du någon källa på det som kan styrka det påståendet, eller är det en egen åsikt? Att man inte lägger keramik eller tätskikt direkt på spån är ju självklart, det fungerar inte.
Och för att underlätta så samlar jag ihop lite länkar så att den som vill läsa på kan göra det:
I branschreglerna beskrivs denna konstruktion på sidan 10:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Schönox beskriver konstruktionen:
http://www.schonox.nu/NR/rdonlyres/...+av+b%f6jstyvhet+p%e5+tr%e4bj%e4lklag.pdf.pdf
Maxit beskriver konstruktionen:
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/fastofog/DEIT_trabjalklag.pdf
Ardex produkt för den här konstruktionen:
http://www.ardex.se/broschyr/pdf/ARDEX_K75.pdf
Casco beskriver konstruktionen:
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/F÷rbereda trõbjõlklag innan montering av klinker.pdf
I branschreglerna beskrivs denna konstruktion på sidan 10:
http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Schönox beskriver konstruktionen:
http://www.schonox.nu/NR/rdonlyres/...+av+b%f6jstyvhet+p%e5+tr%e4bj%e4lklag.pdf.pdf
Maxit beskriver konstruktionen:
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/fastofog/DEIT_trabjalklag.pdf
Ardex produkt för den här konstruktionen:
http://www.ardex.se/broschyr/pdf/ARDEX_K75.pdf
Casco beskriver konstruktionen:
http://www.cascose.dk/_upl/pdf/F÷rbereda trõbjõlklag innan montering av klinker.pdf
Personligen tycker jag spackel sitter mkt sämre på spån jämfört med golvgips, då jag sysslar med försäkrings jobb och då ledes gör mkt badrum så skulle jag iaf lägga gips enligt den erfarenhet som jag skrev ovanför. Sedan sa jag inte att man inte fick spackla på spånet utan sa att man bör inte samt att trä rör sig mer än när du limmat en gips på trät vilket minskar rörligheten i spacklet och allt med det.
Sedan så gör den golvet yttligare lite styvare.
I mina påståenden är det egna erfarenheter samt vad våra plattsättare sagt, finns att läsa om på frebo badrumsspecialst, även, även när jag pratat med kakel och spackel återförsäljare i sthlm har sagt att man bör lägga golvgips, observera BÖR och inte måste.
Men visst hävda du att det är onödigt och det går ju fint eftersom det står i bbv så kör på det. Jag hade iaf lagt golvgips, bara min åsikt
Sedan så gör den golvet yttligare lite styvare.
I mina påståenden är det egna erfarenheter samt vad våra plattsättare sagt, finns att läsa om på frebo badrumsspecialst, även, även när jag pratat med kakel och spackel återförsäljare i sthlm har sagt att man bör lägga golvgips, observera BÖR och inte måste.
Men visst hävda du att det är onödigt och det går ju fint eftersom det står i bbv så kör på det. Jag hade iaf lagt golvgips, bara min åsikt
"Träbjälklag kräver anpassning till
en keramisk beläggning så att denna inte kan
skadas av fuktrörelser och/eller av nedböjning
i underlaget mellan reglar."
Golvgips limmat på spån måste ju vara en väldigt bra anpassning för att minska skaderisken.
Samt att du glömde om han bara ska köra på golvspån på sina 600cc så måste han kortla i extra även om han bara ska köra på flytspackel coh då ska hela golvet upp.
en keramisk beläggning så att denna inte kan
skadas av fuktrörelser och/eller av nedböjning
i underlaget mellan reglar."
Golvgips limmat på spån måste ju vara en väldigt bra anpassning för att minska skaderisken.
Samt att du glömde om han bara ska köra på golvspån på sina 600cc så måste han kortla i extra även om han bara ska köra på flytspackel coh då ska hela golvet upp.
Jo, det står såklart var och en fritt att göra det som man bedömer som bäst. Men jag vet att marginalerna är väldigt stora om man spacklar på korrekt vis, inklusive en omsorgsfull primning. Att golvgipsen gör det ytterligare lite styvare är i sammanhanget oväsentligt, det som behövs är att det blir tillräckligt styvt och det det blir det långt mer än väl med 12 mm spackel. Samma sak med att gipset rör sig mindre än spånet, det är oväsentligt i och med att spacklet utan några problem klarar rörelserna i spånet. Man kan till och med spackla på trägolv, spacklet klarar förvånansvärt mycket rörelser.
Jag lyssnar mer på försäkringsbolagen, Byggkeramikrådet och materialleverantörerna än folket i bygghandeln och plattsättare i allmänhet.
För övrigt är det lite konstigt att du använder kartonggips om du vill ha marginalerna på din sida, det är ett känt riskmaterial i badrum och bara tillåtet i några månader till. Det är bättre att lägga en fuktokänslig skiva om du tvunget vill ha en skiva innan spacklet.
Jag lyssnar mer på försäkringsbolagen, Byggkeramikrådet och materialleverantörerna än folket i bygghandeln och plattsättare i allmänhet.
För övrigt är det lite konstigt att du använder kartonggips om du vill ha marginalerna på din sida, det är ett känt riskmaterial i badrum och bara tillåtet i några månader till. Det är bättre att lägga en fuktokänslig skiva om du tvunget vill ha en skiva innan spacklet.
Vad är det du citerar? Oavsett vilket, skiva är ett sätt att göra ovanstående, spackel ett annat. Men i och med att han ändå måste spackla så är det som sagt smartare att skippa det onödiga momentet att lägga skiva.SnickareEk skrev:"Träbjälklag kräver anpassning till
en keramisk beläggning så att denna inte kan
skadas av fuktrörelser och/eller av nedböjning
i underlaget mellan reglar."
Golvgips limmat på spån måste ju vara en väldigt bra anpassning för att minska skaderisken.
Samt att du glömde om han bara ska köra på golvspån på sina 600cc så måste han kortla i extra även om han bara ska köra på flytspackel coh då ska hela golvet upp.
Och nej, det glömde jag inte. Det behöver han inte. 600 c/c går alldeles utmärkt.
Branschreglerna. Men som sagt säger du att det är så är det så, kommer iaf fortsätta lägga gipsskivan för att vara på säkra sidan, Sen vet jag också att det går fint med 600cc men du tycktes ju kopiera allt från bkr och tillverkares hemsidor så jag tyckte det va konstigt att du inte gjorde det nu.jon_h skrev:
Sen ang länken till att spackla på trägolv va en avjämings anvisning, inte om du ska göra ett badrum "OBS! Ovanstående gäller ej för keramisk ytbeläggning." fast det kanske är oväsentligt