Hej!

Vad har ni för metoder för att hålla plattorna i samma höjd när ni lägger dem så att det blir plant till slut? väggen i sig är inte så plan heller så jag får använda fixet till att justera plattorna och jag vill ju inte att de spretar åt olika håll. Jag är inte ute efter att få en helt perfekt vägg i våg men att platorna liksom flyter jämnt över väggen.

Spackla upp väggen innan så att den blir någorlunada slät? Det kanske är värt besväret, för jag misstänker att det blir mycket enklare att få plattorna plant då.
Ananrs är det väl ögonmåttet som man får använda i det läget.

pinebar skrev:
Spackla upp väggen innan så att den blir någorlunada slät? Det kanske är värt besväret, för jag misstänker att det blir mycket enklare att få plattorna plant då.
Ananrs är det väl ögonmåttet som man får använda i det läget.
Att ha en hyfsat slät vägg från början är nog ett bra tips från coachen.

Därefter skulle jag förlita mig på fingertoppskänslan, dvs använd händerna för att känna att plattorna ligger rätt i "höjdled". Dra med handen över skarvar/hörnor så känner du direkt om någon platta är för hög. Lägg ut några plattor, justera därefter.

Instämmer med ovanstående talare. Att justera ojämnheter med fix är inte att rekommendera. Spackla innan istället.

Enligt killen som sålde tätskiktet (Ardex) till mig fick jag inte spackla innan jag rollade på tätskiktet,
men det kanske är beroende på vilket tätskikt system man använder?

Nu läste jag nogrannare och ni menar nog efter att man tätat?

Va, skulle man inte få spackla innan tätskiktet? Det är ju ett absurt påstående.. Men han kanske menade med vanligt torkande spackel, det får man inte använda. Det måste vara mineraliskt bundet spackel.

Förresten, har Ardex ett rollat tätskikt som uppfyller de nya kraven? Det visste jag inte.

Jag håller på att kolla upp detta ang. spackling med Ardex.
Jag har frågat på två ställen som säljer Ardex och dom säger samma sak, jag får inte spackla i skarven mellan Gyproc ( våtrumsskiva) skivorna innan jag tätat.
Inte ens med mineraliskt bundet spakel, men jag återkommer när jag talat med Ardex.

Förtydligande gällande Ardex Tätskikt.
Ardex Tricom duk tillsammans med Adrex S1-K för foliering av duken.
Så det är mycket riktigt som du skriver, inte ett rollande tätskikt.

Det är lite en annan sak, ska man ha tätremsa i skivskarvarna så ska det inte spacklas innan. Men det innebär inte att man inte får spackla en ojämn vägg så att den blir plan.

Men har man ett dukbaserat system så kan jag inte begripa varför man inte skulle få spackla skarvarna innan duken, även om det är onödigt.

Jag körde Höganäs system och spacklade med våtrumsspackel i skivskarvarna bakom duken. Kunde inte hitta några restriktioner angående detta. Rent estetiskt är det såklart onödigt, men det är enklare att sätta duken utan blåsor när väggen är helt plan.

Att spackla med våtrumsspackel är direkt felaktigt. Står i branschreglerna, som det kan vara klokt att läsa innan man renoverar badrum.. :)

Då har jag pratat med Ardex och det var ok att spackla mellan skarvarna.
Intressant att dom som säljer produkterna inte har denna koll (inte helt ovanligt)

Han sa även att det var ok att köra med vanligt sandspackel så länge man låter det genomtorka innan man lägger på Tätskikt.

Vanligt sandspackel är inte okej enligt branschreglerna. Det har inte i närheten av den draghållfasthet som krävs för att säkerställa vidhäftning i längden. Väldigt märkligt att han påstår det. Du får gärna PM:a namnet på killen du snackade med, jag skulle gärna ringa och upplysa honom om detta. Att folk i bygghandeln inte vet vad de snackar om är mer regel än undantag, men pratar man med leverantören direkt så ska man inte få felaktiga svar.

Den killen jag pratade med, som jag tyvärr inte uppfattade namnet på, satt på kund tjänst eftersom killarna på den tekniska avdelningen inte svarade.
Jag har nu fått tag på en av killarna på den tekniska avdelningen och mycket riktigt fick man absolut inte använda sandspackel.
Han lovade att han skulle framföra informationen till dom i kundtjänst.
Han var även mycket frågande till att man skulle behöva spackla överhuvudtaget då som han sa "då har man gjort ett general fel, väggarna skall vara raka och jämna".

Okej, bra att det reddes ut.

Ja, det är klart att de ska vara plana.. Och en ojämn betongvägg till exempel är det svårt att få plan utan att spackla den. Det är ju inte alla som har regelväggar med skivor på, och jag misstänker att trådstartaren har just en ojämn mur- eller betongvägg. Det var du som började prata om skivväggar (som mycket riktigt inte behöver spacklas i normalfallet).

jon_h skrev:
Att spackla med våtrumsspackel är direkt felaktigt. Står i branschreglerna, som det kan vara klokt att läsa innan man renoverar badrum.. :)
I Höganäs anvisning står att skivorna ska spacklas med "våtstarkt spackel". Menar du att våtrumsspackel inte är våtstarkt? Utgår ifrån att Höganäs monteringsanvisningar följer branschreglerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.