Byggahus.se
jaha o man vill göra sitt eget badkar då? hur gör man då? :-/ Kan man bygga ett av tex multiblock eller så och sedan kakla/glasmosaika eller på annat sätt göra det badklart? Kan inte hitta något om det här... bara hur man bygger in vanliga badkar..
kan man överhuvudtaget göra sitt eget badkar?

Varför i hela friden vill jag då göra det här?  ;) konstiga mått och andra märkligheter gör att alla traditionella badkar antingen är för breda eller för långa... och går man på special så blir det dyrt så in i tusan...

Någon som vet något om det här?

• av1.gif
kasparbill skrev:
jaha o man vill göra sitt eget badkar då? hur gör man då? :-/ Kan man bygga ett av tex multiblock eller så och sedan kakla/glasmosaika eller på annat sätt göra det badklart? Kan inte hitta något om det här... bara hur man bygger in vanliga badkar..
kan man överhuvudtaget göra sitt eget badkar?

Varför i hela friden vill jag då göra det här? ;) konstiga mått och andra märkligheter gör att alla traditionella badkar antingen är för breda eller för långa... och går man på special så blir det dyrt så in i tusan...

Någon som vet något om det här?

Du kan använda samma material som du bygger in badkar med, typ LUX-skivor. Det blir dock också en dyr lösning.

• Gilla
Sexiga Linus
  • Laddar…
Funderat på att gjuta ett i betong?

Kan bli snyggt som attans!

Jag skulle bygga det av LUX-skivor. Jämfört med vad ett badkar + inkaklad front kostar så tror jag inte att det blir dyrare, bara mer pyssel.
LUX-skivorna tål vatten, men är inte vattentäta, så du måste våtisolera dom. Sen gäller det att tänka till (kanske prata med KGC) hur du dimensionerar och löser infästningar/stöd i skivornas hörn så att dom står emot vattentrycket när karet är fyllt. Oftast har man tre väggar runt karet och då är det bara fronten som måste sitta ordentligt -eventuellt genom att sticka in skivans ändar i väggarna.
Det trixigaste blir nog att lösa bottenventilsfrågan. Du behöver en lös bottenventil som det dessutom går att ansluta tätskiktet mot. Eventuellt blir det aktuellt att låta en mekanisk verktad modifiera en köpt bottenventil.
Det låter trixigt men det går att genomföra -jag har en kollega som har gjort det.
Att gjuta går också, men problemen är samma och det är tyngre (håller golvkonstruktionen?), skitigare, krångligare med formsättning, och frågan är om det inte blir dyrare.

Hej!

Tycker det verkar enklare att bygga i glasfiber. med hjälp av ett gammalt kar får du en bra form. sedan kan du såga, plasta och modifiera hejdlöst utifrån egna önskemål.
Du kommer i från viktproblem (för karet altså) och krångliga lösningar med bottenventil (plasta in den bara) och tätning.

Glasfiber är billigt och enkelt att arbeta med finishen blir som vilken proffsprodukt som helst, när du lägger på gelcoat/toppcoat. (samma som du hittar på alla gjutmarmor varor)materialet köper du hos tillexempel hos hjärtmans, watski mfl. eller om du har någon båtbyggare i din närhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.