Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Håller på att förbereda för att flytspackla.
Har jag tolkat BKR rätt att det täcker att jag låter tätskiktet sluta 10mm från avjämningsmassan (10mm klinker) då mitt fall är 10mm på lägsta punkten betyder det 20mm från avlopp till kanten på tätskikt.
Har jag tolkat BKR rätt att det täcker att jag låter tätskiktet sluta 10mm från avjämningsmassan (10mm klinker) då mitt fall är 10mm på lägsta punkten betyder det 20mm från avlopp till kanten på tätskikt.
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV för webb.pdf5.2.2 Anslutning mot golvbrunn, trösklar och i golv/väggvinkel.Försegling mot tröskel eller motsvarande ska ske genom uppvik av
tätskikt och tillhörande försegling mot tröskeln till nivå för färdigt
golv, se figur 12.
Uppvikets överkant vid dörröppningen ska vara minst 20 mm över
tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens överkant.
Du mäter på den färdiga golvytan utan klinker!
Uppvikt tätskikt måste vara minst 20 mm högre upp än golvbrunnen. Det kan betyda att tätskiktet kan hamna upp på töskeln om golvbrunnen är nära dörren.
Du ska alltid göra uppvik, även om det är mer än 20mm höjdskillnad.
Jag lämnade en lös kant av folien som stack ut vid dörrhålet. När jag hade lagt klinkern klart så kladdade jag på tätskikt mot kanten på klinkern och tryckte fast folien mot den och vek över det som var överlopps och ställde en spckaleburk på tills folien torkat fast mot klinkerkanten. Efter det satte jag fast en smal klinker med fix på utsidan som stöd så att folien alltid hålls uppvikt och sen tröskeln ovanpå det... Jag kapade sen folien mot tröskeln så den stack upp en millimeter ungefär och sen silkon på det.
Det finns säkert något bättre sätt att lösa det på om man är proffs...
Uppvikt tätskikt måste vara minst 20 mm högre upp än golvbrunnen. Det kan betyda att tätskiktet kan hamna upp på töskeln om golvbrunnen är nära dörren.
Du ska alltid göra uppvik, även om det är mer än 20mm höjdskillnad.
Jag lämnade en lös kant av folien som stack ut vid dörrhålet. När jag hade lagt klinkern klart så kladdade jag på tätskikt mot kanten på klinkern och tryckte fast folien mot den och vek över det som var överlopps och ställde en spckaleburk på tills folien torkat fast mot klinkerkanten. Efter det satte jag fast en smal klinker med fix på utsidan som stöd så att folien alltid hålls uppvikt och sen tröskeln ovanpå det... Jag kapade sen folien mot tröskeln så den stack upp en millimeter ungefär och sen silkon på det.
Det finns säkert något bättre sätt att lösa det på om man är proffs...
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Tror jag är otydlig
Om vi säger att tätskitet vid brunn är vid nivå 0 så kommer uppviket vid tröskel sluta vid nivå 20mm har jag gjort rätt då?
Om vi säger att tätskitet vid brunn är vid nivå 0 så kommer uppviket vid tröskel sluta vid nivå 20mm har jag gjort rätt då?
Ja, precis, lägg uppviket så det är MINST 20 mm över golvbrunn. Har du tröskeln på t.ex. 15 mm över "nivå 0" så måste uppviket mot tröskeln komma upp minst 5 mm på tröskeln.
Är tröskeln däremot t.ex. 30 mm över "nivå 0" behöver inte uppviket komma upp på tröskeln alls men man brukar ändå göra det och kapa tätskiktet lite över trösklens undre kant och sen lägga en silikonsträng.
Resonera så att om du spiller ut vatten som rinner mot tröskeln så ska inget vatten kunna åka in under tröskeln och komma ut och kunna rinna ner utanför tätskiktet.
Är tröskeln däremot t.ex. 30 mm över "nivå 0" behöver inte uppviket komma upp på tröskeln alls men man brukar ändå göra det och kapa tätskiktet lite över trösklens undre kant och sen lägga en silikonsträng.
Resonera så att om du spiller ut vatten som rinner mot tröskeln så ska inget vatten kunna åka in under tröskeln och komma ut och kunna rinna ner utanför tätskiktet.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Jag som har ungar som hoppar i badkaret har höjt tröskeln och gjort högre uppvik. Fundera på risken att det rinner ut vatten och besluta där efter. (Så klart minst efter reglerna) Risken är förstås att man slår tårna i min lite högre tröskel, men den risken är mycket mindre än att vardagsrummet översvämmas när ungarna badar. 
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Jo men då blir det 5mm kakel för att dölja tätskiktet inte så snyggt. Klinkern bygger 10mm så får bli 10mm plus en liten mjukfog.
Enda gången handikappanpassning bidrar med något bra
Enda gången handikappanpassning bidrar med något bra
Tröskel får inte vara högre än 25mm (nivåskillnaden) för att klara myndighetskravet avseende tillgänglighet.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Det blir ju typ omöjligt då skillnaden på golven redan är 10mm så tröskeln måste ju ta upp denna skillnad
Men hur är det med handikapp anpassningar vid ombyggnationer av lgh? Eller ska detta ses mer som renovering?
Hur mycket byggs om? hur mycket renoveras? med ombyggnation tänker jag att man gör om planlösningen.
renovering är att man gör om ytskikten... Även om man som TS fall har bilat ner till grannen
. Så är det i min syn ytskikt
Hur mycket byggs om? hur mycket renoveras? med ombyggnation tänker jag att man gör om planlösningen.
renovering är att man gör om ytskikten... Även om man som TS fall har bilat ner till grannen
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Jag har ju byggt i befintligt utrymme för badrum så behöver inte bry mig om handikappanpassning alls. Sedan kommer en handikappad inte ens in i denna fastighet då det är typ 15 trappsteg innan hissen
Och hissen har inte plats för en rullstol. Så man får se till att inte bli rullstolsbunden om man ska bo här 
edit: Det är ett helt bjälklag till grannen som jag inte rört
edit: Det är ett helt bjälklag till grannen som jag inte rört
Vi byggde om en butikslokal till en lägenhet i en bostadsrättsförening (ftån 1948). Badrummet låg i källaren en trappa ner. Vi fick göra om ritningarna till bygglovsansökan så att alla rum blev handikapsanpassade, man kan ju få stöd för att montera in en sån där stol-hiss i trappan.