3 751 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
plattsättning i rund dusch
Ska bygga en rund dusch som är ca 1000mm i innerdiameter. Är det någon som har erfarenhet av att sätta kakel på en svängd form med liknande radie/diameter? Har förut trott att man max kan sätta 5x5 cm, men har nu sett en bild där jag tror att de har satt 10x10cm och ungefär samma diameter.
Är det risk att det blir för "kantigt" med 10x10? Kan det bli problem med att få plattan att fästa om vi använder 10x10cm?
Helst vill vi ha 10x10cm för då kan vi sätta samma platta i duschen som vi vill ha på golvet.
Tacksam för svar.
Är det risk att det blir för "kantigt" med 10x10? Kan det bli problem med att få plattan att fästa om vi använder 10x10cm?
Helst vill vi ha 10x10cm för då kan vi sätta samma platta i duschen som vi vill ha på golvet.
Tacksam för svar.
Om du bygger den av sån där platta (vad den nu heter) så är det väl bara att göra snitten var 10:e centimeter så får du ju en platt yta att sätta varje platta på. Sen om du tycker att det blir kantigt eller inte är väl upp till dej...
Jag tror att det är lugnt.
Jag tror att det är lugnt.
.... då får man nog göra ganska tjocka snitt för att ändå kunna böja skivorna med rätt radie. Antar att du menar typ LUX-skivor. De rekommenderar att, till en dusch med ca 1000mm innerdiameter, så bör man såga snitt var 2-3:e cm med cirkelsåg. Säg att varje snitt blir ca 3mm tjockt gånger 4 (2,5x4=10cm). Ska man då bara såga var 10:e cm så får de snitten vara ca 12mm breda...... tja de funkar kanske
TS menar hur stora kakelplattor man kan sätta på den böjda Lux-skivan och få kaklet att följa formen, inte hur man sågar till skivan för att få den rund.
Jag har ingen aning om hur stora plattor man kan ha. Har själv bara sett mosaik på runda väggar.
Jag har ingen aning om hur stora plattor man kan ha. Har själv bara sett mosaik på runda väggar.
Har bilden här. Man ser det dock tydligare i tidningen som det är hämtat ifrån.
http://www.vitahuset.net/images/badinspiration.JPG
http://www.vitahuset.net/images/badinspiration.JPG
Annars kan man ju kapa kilar istället för raka spår.
Svaret på frågan måste ju ändå vara att det går med tanke på bilden.
Svaret på frågan måste ju ändå vara att det går med tanke på bilden.
Kilar är nog bättre ja...
Ja bilden säger ju att det kan gå... för visst är det 10x10cm de har använt!!? Det är ju samma som golvet i alla fall.
Ja bilden säger ju att det kan gå... för visst är det 10x10cm de har använt!!? Det är ju samma som golvet i alla fall.
10 x 10 går bra.
krills skrev:Ska bygga en rund dusch som är ca 1000mm i innerdiameter. Är det någon som har erfarenhet av att sätta kakel på en svängd form med liknande radie/diameter? Har förut trott att man max kan sätta 5x5 cm, men har nu sett en bild där jag tror att de har satt 10x10cm och ungefär samma diameter.
Tacksam för svar.
Klicka här för att svara