Byggahus.se
Vi renoverar ett badrum som skall läggas klinker på (12 mm tjocka)
Det är ont om plats på höjden för både flytspackel och klinkers ovanpå spånskivan. + ca: 40 mm.
Om jag tar upp spånskivorna som ligger på reglar med c/c 600 mm och sätter kortlingar mellan reglarna c/c 300 mm som sätts 22 mm lägre än bjälklaget och lägger tillbaka spånskivorna på kortlingarna i höjd med bjälklaget. Se bild nedan.
Armeringsmatta ovanpå med 15 - 30 mm flytspackel.
Vad kan gå fel?
 
  • Golv och reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har aldrig gjort en sådan lösning så jag vågar inte svara dig på det, men jag är nyfiken på vad som är problemet på höjden om man renoverar ett badrum... :)
 
Jag kommer att göra som TS när jag gör mitt badrum på övervåningen...
 
  • Gilla
Calle Kallin
  • Laddar…
G
Paul-Staffanstorp skrev:
Har aldrig gjort en sådan lösning så jag vågar inte svara dig på det, men jag är nyfiken på vad som är problemet på höjden om man renoverar ett badrum... :)
Det är ju trevligare att ha badrummet i samma nivå som övriga rum, än ett "trappsteg" upp som det kan bli i en del extremfall.
 
Mikael_L
Wide Glide skrev:
Vad kan gå fel?
Svårt för en okunnig som mig att säga.
Men att flyspackelkakan spricker är ju det som kan gå fel.

15mm armerat flytspackel ensamt är ju naturligtvis inte lika starkt som 22mm skruvlimmad golvskiva ihop med 15mm armerat flytspackel.
 
Jag har gjort så här både i hall och pågående badrumsprojekt.
Jag lim-skruvade dock "kortlingarna" direkt på baksidan av spånskivorna som sänktes ned mellan balkarna. Det kändes enklare samtidigt som det styvar lika bra.
Sedan la jag 12 mm slang på slanghållare, armeringsnät, och 30 mm armerat flytspackel, 30x60 plattor på golv och 2x2 cm i duschutrymmet. Bara fall i duschen, övrigt plant.
Kan inte tänka mig nått som kan gå fel. Mer än att det är jobbigt att riva om 30 år :)
 
  • Gilla
Perra92
  • Laddar…
largab skrev:
Jag har gjort så här både i hall och pågående badrumsprojekt.
Jag lim-skruvade dock "kortlingarna" direkt på baksidan av spånskivorna som sänktes ned mellan balkarna. Det kändes enklare samtidigt som det styvar lika bra.
Sedan la jag 12 mm slang på slanghållare, armeringsnät, och 30 mm armerat flytspackel, 30x60 plattor på golv och 2x2 cm i duschutrymmet. Bara fall i duschen, övrigt plant.
Kan inte tänka mig nått som kan gå fel. Mer än att det är jobbigt att riva om 30 år :)
Att limma o skruva kortlingarna låter riktigt.
Vad menar du med "12 mm slang på slanghållare"? För vattenburen värme?
Min tanke var att ha svagt fall från ena hörnet och diagonalt till ett Unidrain hörnavlopp.
Vi tänkte slippa problemet med klinkern i duschhörnan när golvet är plant lutande.
Orsaken till sänkningen är att vi annars får minst 55 mm tröskel som då blir < 35 mm.
Det skall läggas 300x300 mm klinkers över hela golvet.
 
> "12 mm slang på slanghållare"?
Vattenburen värme. Slanghållare http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-rorhallarskena-12/?select=true
använde jag för att lyfta slangen några mm från spånytan.
> Min tanke var att ha svagt fall från ena hörnet och diagonalt till ett Unidrain hörnavlopp.
Det kan säkert funka om man får till ett jämnt fall. Jag vägde för o nackdelar med/utan fall och enkelheten avgjorde...
 
Jag har varit under bjälklaget i torpargrunden o fotat.
Det är ca 1 meter till berget och det borde gå att sätta reglar mellan bjälklag och berget som bilden nedan visar.
Mitt i badrummet på alla bjälkar.
Kan det räcka med tryckt virke eller skall jag ha förzinkade/målade stålprofiler?
Borra för några rostfria splintar i berget som fäste.

Paul-Staffanstorp: Som yrkesman och hantverkare är dina synpunkter högt uppskattade.
Jag har läst de flesta inläggen från dig och lärt mig åtskilligt. Ett varmt TACK (y)
 
  • Golv och reglar underifr&#229;n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
finns nog ingen här som kan ge ett svar som stämmer till 100%...
reglerna säger: 22mm golvspån lagt enl. Monteringsanvisningen

jag personligen tycker inte att ett golv som ligger några cm högre spelar någon roll..
lägg dit nått som bygger till den höjden du kommer till och provgå, man lyfter foten betydligt högre än precis över tröskel(misstänker att det sitter i ryggmärgen, det gör ONT att sparka i en tå :) )


kolla spännvidd på bjälklaget och kanske regla på 300mm/cc som du sätter 22mm under bef. Golv och såga ner bef reglar 22mm, kanske med extra bärlina under
 
Tack Wide Glide... :)

Blir lite nyfiken på om någon som kan detta med bärighet bättre än mig kan svara på följande.

Jag reagerar på det largab skriver om att fästa kortlingarna på spånskivorna och sänka ner dem mellan bjälkarna för vad jag vet borde kortlingarna vara fästa i bjälkarna för att fylla sin funktion, men det blir de ju inte med detta tillvägagångssättet, och fyller de då verkligen någon direkt funktion ?? ;)
 
Mikael_L
Det godkända utförandet anges ju alltid som 22mm spångolv + armerat flytspackel ovan.
Det får mig att tro att det är essentiellt för styrkan i konstruktionen att det är kombinationen spånskiva + spackel i samverkan som ger tillräcklig styrka.

Här föreslås det att låta 55cm breda remsor av spånskivor, utan inbördes kontakt med varandra, vara den ena komponenten av den samverkande konstruktionen. Det tror jag inte är korrekt tänkt.
 
Jag har gjort något liknande, jag sågade bort ur golvåsarna och kompletterade med en extra mellan så jag fick lägga en heltäckande spånskiva ovanpå.
Ska man skarva spånskivan vid åsarna så blir det mera svikt (fast inspänd ände vs lös ände)

Protte
 
Spännvidden är 4,5 meter. om jag förstärker upp bjälklaget på mitten undertill som bilden ovan visar kan det knappast svikta alls.
Jag har byggt en provisorisk tröskel som är 58 mm hög och tänker man sig inte för slår man i tårna. (inte alltid)
Det kanske blir en vana för oss som bor permanent men gäster tror jag får sig en obehaglig överraskning.
 
Mikael_L
Men om du säkrar bjälklaget mot svikt med en extra bärlina. Sen hyvlar ner bjälkarna 22mm, skruvlimmar golvspån där, som ett homogent spånskivegolv och slutligen flytspacklar så borde det väl bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.